ח"כ לביא על מעצר הרב הקונסרבטיבי: "אובדן עשתונות"

מלבד חברת יש עתיד תקפו את ההחלטה גורמים ליברליים רבים לצד אנשי מקצוע כמו פרופ' אביעד הכהן שאמר כי "גם אם המעשה אינו חוקי, מעצרו פסול לחלוטין". מנגד ציינו באיחוד הלאומי: "גם אנשים קונסרבטיבים מחויבים לשמור חוק"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/07/18 11:10 ז באב התשעח

ח"כ לביא על מעצר הרב הקונסרבטיבי: "אובדן עשתונות"
עליזה לביא, צילום: יחצ

חקירת הרב הקונסרבטיבי במשטרה הבוקר (חמישי) גררה תגובות רבות מגורמים שונים. מרביתם תקפו את המהלך וגינו אותו בכל לשון וחלקם דווקא גיבו את זימונו לחקירה של מי שנחשד בעריכת חופות שלא כחוק.

"מעצרו של אדם בגין טקס חתונה הוא מעשה לא יהודי ולא דמוקרטי, שמשקף אובדן עשתונות מוחלט", אמרה יו"ר שדולת עם דת ומדינה ח"כ ד"ר עליזה לביא מיש עתיד.

לדבריה, "זה שלוש שנים שאני פועלת יחד עם 'עתים' לבטל את אחד החוקים המבישים ביותר שיש לנו בספר החוקים - זה המטיל עונש מאסר בגין טקס נישואים כדת משה וישראל, ללא רישום ברבנות. לכל אורך הדרך אומרים לי שאין מה לדאוג כי החוק לא ייאכף לעולם. והנה הבוקר, במעשה מביש וחסר תקדים נשלף אדם ממיטתו לחקירה בגלל טקס חופה שקיים. עצם קיומו של הסעיף הזה בחוק הוא כתם בספר החוקים, ולכן אני שבה ומעלה את התיקון הקורא לבטלו". 

לביא הוסיפה כי "חוקים מסוג זה הם מה שמרחיק יותר ויותר צעירים מהממסד הרבני והם מצביעים ברגליים ומחפשים חלופות. לא ביהדות הם מאסו, אלא בבירוקרטיה הדתית המסואבת, בכפייה הבוטה, בכוחנות ובניתוק. המעצר הבוקר הוא אחת מנקודות השפל הגרועות ביותר אליה הגיעה הרבנות הראשית, בית הדין בחיפה, והמשטרה שהפכה כאן לצערי כלי שרת בידי קיצונים. עצוב מאוד שבסמוך ל-ט' באב שוברים את הכלים ומרבים שנאת חינם בישראל. עוד היום אפנה ליועמ"ש שיבחן את חוקיות המעצר ואת השאלה האם הוא עולה בקנה אחד עם המדיניות שפרסם".

הרב חיון בדף הבית של קהילתו

הרב חיון בדף הבית של קהילתוצילום: צילון מעמוד הבית של 'קהילת מוריה'

מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר גיבה את חקירתו של הרב חיון ואמר כי"חייבים לזכור שמדינת ישראל היא מדינה יהודית וסמכויות הנישואין בה נמצאים על פי חוק אך ורק תחת הרבנות הראשית לישראל".

עוד הוא אמר כי "ככל הידוע לנו גם אנשים קונסרבטיבים מחויבים לשמור חוק במדינת ישראל גם אם הם לא אוהבים אותו. דווקא בתקופה שגורמים ליברלים קיצוניים מנסים לפגוע בסמכויות הרבנות הראשית בענייני גיור, נישואין וכשרות, חשוב לשמור על הממלכתיות ועל שלטון החוק".

מוקדם יותר פורסם כי הרב דב חיון, העומד בראש קהילה קונסרבטיבית בחיפה, זומן בשעת בוקר מוקדמת לחקירה בתחנת המשטרה בחשד שערך חופות שלא דרך הרבנות הראשית. לצד זה, יש לציין כי במשטרה טענו שי הרב זומן לחקירה בתחילת השבוע אך בחר שלא להגיע אליה.

מי שגם יצא נגד המהלך היה נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, פרופ' אביעד הכהן, שאמר כי "גם אם המעשה אינו חוקי, מעצרו פסול לחלוטין. יש פושעים גדולים יותר במדינת ישראל. יש סנקציות אחרות שראוי לנקוט בהן קודם מעצר.

לדבריו, "צעד שבו נקטה המשטרה מעורר פליאה גדולה במיוחד לנוכח הנחייה שנתן המשנה לפרקליט המדינה רק באחרונה ולפיה לנוכח אי הבהירות בלשון החוק והיעדר האכיפה עד כה ראוי למשטרה להימנע מלחקור עבירות שעושים לכאורה מסדרי הקידושין שלא במסגרת הרבנות. ההיטפלות דווקא לרב קונסרבטיבי וזימונו בשעת בוקר מוקדמת ביותר לתחנת משטרה מעוררים גם תהיות ביחס לסדרי העדיפות של המשטרה באכיפת החוק ולסלקטיביות שבפעולתה".

ארגונים נוספים, המזוהים עם הצד הליברלי, תקפו את מעצר הרב הקונסרביטבי. בתנועת נאמני תורה ועבודה אמרו כי "אם נכון שבשעת בוקר מוקדמת נלקח רב קונסרבטיבי לחקירה, בגין טענות לעריכת חופות באופן לא מורשה, הרי שהדבר מעורר דאגה רבה. אנו מצפים להבהרות מצד רשויות החוק. המקרה מעלה מחדש את הצורך להסדרה מחודשת של נושא רישום הנישואין בחוק, דבר שיביא לחיזוק מוסד הנישואין כדת משה וישראל".

אופיר סופר

חיזק את מעצרו של הרב הקונסרבטיבי. אופיר סופרצילום: הלל מאיר

מארגון 'השגחה פרטית' נמסר כי "רדיפת עורכי חופות לא תחזיר זוגות לחיק הרבנות, אלא רק תרחיק אותם עוד יותר. אם פרטי המקרה נכונים, הרי שחקירת איש דת רק מכיוון שחיתן זוגות מחוץ לרבנות, מהווה שפל חסר תקדים במדינת ישראל.

"זה עצוב ומדאיג שיש מי שמעדיפים להלך אימים על אנשי דת, במקום לנסות ולתקן את המדיניות שמלכתחילה גורמת לזוגות להדיר את רגליהם משערי הרבנות. זאת בדיוק הסיבה שבגללה ארגון 'השגחה פרטית' נכנס לתחום החתונות האורתודוקסיות מחוץ לרבנות".

מעמותת 'עתים' נמסר כי "לא ייתכן שבמדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית, משטרת ישראל תחקור רב מכיוון שערך חופה וקידושין. 'עתים' זיהתה את הסכנה בחוק כבר בשנת 2013 לאחר שהוא עבר במחטף, ללא דיונים מוקדמים, וקבע שמדינת ישראל תהיה המדינה היחידה שתכלא אדם לשנתיים מכיוון שערך חתונה יהודית. לכן, 'עתים' מקדמת הצעה לתיקון החוק יחד עם ח"כ עליזה לביא, שתביא לפתרון המצב האבסורדי ששורר היום".

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, הוסיף כי "יום אחרי שהכנסת מעבירה חוק נגד הקהילה הלהט"בית, מגיעים שוטרים בחמש וחצי בבוקר וגוררים מביתו רב קונסרבטיבי שערך חופות מחוץ לרבנות. עשרות אלפי ישראלים בכל שנה מתחתנים מחוץ לרבנות ומצביעים אי אמון במוסד המסואב הזה, שקיים רק בזכות פוליטיקאים פחדנים שמפחדים להנהיג ולאפשר נישואים אזרחיים בישראל.

"אין שום אפשרות אחרת מלבד חקיקה מיידית של חוק לנישואים אזרחיים, אין לנו יותר זמן למעקפים. עם תחילת המושב הבא תונח על שולחן הכנסת הצעת חוק לנישואים אזרחיים, ואנחנו נראה מי תומך בישראלים ומי תומך ברבנות. עד אז, מצפים מראש הממשלה שממנו נושבת הרוח הרעה הזו להתקשר להתנצל בפני הרב חיון".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן