"לא לשאול על השבי": מוסדות הלימוד נערכים לחזרת הילדים החטופים

הילדים ששוחררו משבי חמאס יצטרכו להשתלב מחדש במוסדות הלימוד, ובמערכת החינוך נערכים לחזרתם. ליווי לצוות, להורים - וגם הנחיות לשאר התלמידים כיצד להתייחס לחבריהם שחוו טראומה בלתי נתפשת

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/11/23 16:24 יג בכסלו התשפד

"לא לשאול על השבי": מוסדות הלימוד נערכים לחזרת הילדים החטופים
תלמידים בדרך לבית הספר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

תכנית ההערכות של משרד החינוך לחזרת התלמידים המשוחררים משבי החמאס: שר החינוך, יואב קיש, ומנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני, ערכו היום (א') תדרוך עיתונאים בסוגיית הערכות משרד החינוך לחזרת התלמידים והתלמידות ששוחררו משבי ארגון הטרור הרצחני חמאס.

עד כה, במסגרת שתי הפעימות הראשונות למתווה שחרור החטופים, שוחררו 11 תלמידים ותלמידות: אוהד מונדר, אמיליה אלוני, רז כץ אשר, אביב כץ אשר, נעם אביגדורי, נועם אור, עלמה אור, הילה שושני רותם, אמילי הינד, נווה שוהם ויהל שוהם.

במסגרת תכנית ההערכות של משרד החינוך, לכל בית ספר, כיתה או גן שבו ייקלט תלמיד, יוצמד פסיכולוג ויועץ חינוכי שילווה את הליך השתלבות הילד בקהילה בטווח המידי, הבינוני והארוך. הפסיכולוגים והיועצים החינוכיים יעמדו בקשר שוטף עם העובד הסוציאלי המלווה את המשפחה, משפחת התלמיד, וכל הגורמים הטיפוליים המלווים את התלמיד, הוריו ומשפחתו.

האב יוני מתאחד עם אתשו ובנותיו

האב יוני מתאחד עם אתשו ובנותיו, צילום: דוברות מרכז שניידר

ליווי לתלמידים, להורים ולצוות

עוד במסגרת ההערכות, צוותי החינוך בבתי הספר וגני הילדים שצפויים לקלוט תלמידים (מנהלים, מורים וגננות) יעברו הכשרה ייחודית בה כלים הנדרשים להתמודדות עם הליך קליטת ילד שחווה מצב טראומה מורכב. הצוות החינוכי ילווה את התלמידים והוריהם ויכין אותם לקראת שובם של הילדים לבית הספר ולכיתה.

בשירות הפסיכולוגי ייעוצי נערכים לאפשרות שחזרת התלמיד החטוף עלולה לעורר גם קושי בקרב ילדים בסביבת התלמיד, כיוון שמדובר בכיתות שבהן חלק מהתלמידים איבדו בני משפחה, או שבני משפחתם טרם חזרו מהשבי. הכשרת צוותי החינוך תתמקד גם בהערכות להתמודדות עם מצבים מורכבים ורגישים מסוג זה.

גם תלמידי ותלמידות הכיתות אליהן ישובו התלמידים ישתתפו בהכנה רגשית טרם המפגש עם חבריהם, במהלכה יועברו אליהם מסרים לגבי התנהלות רגישה ומותאמת, מתן מרחב אישי לילד ששב מהשבי, הימנעות מתשאולו לגבי שהותו בשבי והתמקדות בקשר החברתי. לאור השונות בין גילי החטופים, ובין שלבי ההתפתחות הרגשית והתודעתית שלהם, לכל אחת ואחד מהם תתואם תכנית לימודית אישית, בהתייעצות עם המחנך והגננת, המכירים היטב את התלמיד.