"רק שלב ראשון" סבסוד מעונות ונקודות זיכוי: נתניהו הציג את התוכנית לגילאי 0-3

ראש הממשלה יחד עם שרי האוצר והחינוך, הציגו את התוכנית לסבסוד לימודי 0-3. התוכנית שהוצגה כוללת סבסוד מעונות מפוקחים, והחזרים להורים דרך נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי. תתוגבר הקמת מעונות מפוקחים, בהם לומדים רק 20 אחוז מהילדים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 30/04/23 20:20 ט באייר התשפג

סבסוד מעונות ונקודות זיכוי: נתניהו הציג את התוכנית לגילאי 0-3
נתניהו, קיש וסמוטריץ' במסיבת העיתונאים, צילום: Alex Kolomoisky/POOL

במקום חינוך חינם, סבסוד: במסיבת עיתונאים שערכו הערב (א') ראש הממשלה נתניהו והשרים סמוטריץ' וקיש, הציגו את תוכניתם לסבסוד חינוך לפעוטות בגילאי 0-3. בתוכניתם הציגו השרים תוכנית שתכלול סבסוד למעונות שבפיקוח ובנוסף החזרים בנקודות מס ובמס הכנסה שלילי.

"נגיע למצב שבגילאים 6-0 החינוך יהיה חינם"

נתניהו הציג את התוכנית ואמר כי "השלב הראשון יחל בינואר 2024 והוא יכלול מענק של 940 שקלים להורים עובדים עבור כל פעוט עד גיל 3", "השלב השני" אמר נתניהו, "יהיה להעניק סבסוד כמעט מלא להורים לפעוטות שנמצאים במעונות המפוקחים החל מחודש ספטמבר". נתניהו הוסיף: "נשקיע יותר מ-2 מיליארד שקלים כדי לבנות עוד מעונות מפוקחים. המטרה היא להגדיל דרמטית את כמות המעונות המפוקחים. נגיע למצב שבגילאים 6-0 החינוך יהיה חינם".

נתניהו מציג את התוכנית;

נתניהו מציג את התוכנית; צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

שר האוצר סמוטריץ' הציג את עיקרי התוכנית ואמר כי סבסודו של כל ילד במעונות המפוקחים יהיה על סך כ-1700 שקלים לחודש לכל ילד, ואת יתר ההחזרים יקבלו ההורים דרך הטבות של נקודות מס ומס הכנסה שלילי. הבעיה בתוכנית היא שכיום תינוקות רבים כלל לא לומדים במסגרת המעונות המפוקחים אלא במעונות פרטיים עליהם לא יחול הסבסוד.

הבעיות של התוכנית והמחסור במטפלות

במענה לזה, הציגו השרים תוכנית לבניית מעונות רבים חדשים, במיוחד באזורי ביקוש שיאפשרו ליותר ילדים ללמוד במסגרות המסובסדות. בעיה נוספת היא שהסבסוד על מעונות פרטיים שיעמדו בתנאי המשרד, יחול על המעונות רק עד השעה 13:30 בצהריים, כאשר רוב הילדים לומדים עד שעה מאוחרת יותר והחשש הוא שעל ייתרת הזמן ייגבו המעונות סכומי כסף גדולים. בעיה נוספת היא מספר המטפלות החסר במערכת, מה גם שהתוכנית כוללת דרישה מהמטפלות לעבור הכשרה ייעודית.