משבר הנדל"ן: מה הפתרון למי שרוצה לגור בירושלים?

מחירי הדירות ממשיכים לעלות, האוכלוסייה גדלה ואנשים נאלצים למצוא דירות גדולות במחירים שפויים ועדיין קרוב למרכזי עבודה, הכירו את הפרויקט שיעזור לפתור את הבעיה

חדשות כיפה בשיתוף אבני דרך 27/01/20 17:13 א בשבט התשפ

משבר הנדל"ן: מה הפתרון למי שרוצה לגור בירושלים?
צילום: יוסף באב'ד

המחאה החברתית ב-2011 העלתה את נושא יוקר המחיה בישראל. עיקר המחאה עסקה בקושי של הציבור הישראלי לרכוש דירה במחירים סבירים. נושא שממשיך לעמוד מאז על סדר יומן של המשפחות הצעירות בישראל.

חוץ מתכנית 'מחיר למשתכן' של השר משה כחלון, עלו ניסיונות שונים במרוצת השנים אך טרם הגיעו פתרונות שיעזרו למשפחות הטריות וגם הוותיקות. בציבור הדתי העניין עולה שלב, היות שפוטנציאלית מדובר במשפחות גדולות יותר, שמחפשות חיים באווירה דתית ושאינן רוצות להתפשר על מקומות עבודה טובים, שנמצאים במרכז הארץ.

בהרבה מהמקרים הבחירה בחיים מודרניים ודתיים מושכת את המשפחות לירושלים, עיר גדולה ומתקדמת עם מקומות עבודה איכותיים ובתי כנסת בכל רחוב. הבעיה היא שההכנסות בישראל עדיין לא מאפשרות רכישת דירה בירושלים. כיום, דירה בסיסית של שלושה חדרים בירושלים בשכונות הרחוקות ממרכז העיר עולה בממוצע כ-1,500,000 ש"ח ודירה של חמישה חדרים כבר תכפיל את המחיר ותגיע לכ-3,000,000 ש"ח. בנוסף בירושלים הארנונה היא בין הגבוהות בישראל כבר כמה שנים. ירושלים חייבה בשנת 2017 ארנונה בסך כ-1.33 מיליארד שקל על 17.7 מיליון מ"ר של שטחי מגורים, כלומר 75 שקל למ"ר בשנה. החישוב מראה כי סכום החיוב הממוצע שנדרשו לשלם בעלי או שוכרי דירות בנות 100 מ"ר בעיר, עמד על 1,250 ש"ח בתלוש הארנונה הדו-חודשי.

אחד הפתרונות שמשפחות מעדיפות בשנים האחרונות הוא פשוט לצאת מעט מתחומי העיר הגדולה, ל"עוטף ירושלים"  ולגלות חיים קהילתיים תוססים (ושירותים עירוניים לא רעים בכלל) בקרבה לירושלים, בחברה דתית מגוונת ובמחירים נוחים למדי.

בין הישובים האלו תמצאו את ישובי בנימין וגוש עציון שהיוו במשך שנים את הפריפריה הדתית והאיכותית של העיר, אף שגם בהם המחירים עלו לאחרונה. 

במטרה לתת מענה לנושא החלו לקום בישובים בשנים האחרונות, מדורגים, בניינים ואפילו רבי קומות- שמציעים דירות איכותיים וגדולות עם הפסיליטיס ואיכות החיים של ישוב קהילתי - ועדיין במחיר בר השגה.

אחד הפרוייקטים החדשים והמבוקשים בהקשר זה הוא הפרוייקט של אבני דרך בבית אל שבונה ממש שכונה חדשה וצעירה בישוב בית אל- כ20 ד' מירושלים. הדירות בשכונה החדשה מתחילות מגדלים של 100 מ"ר ועד 180 מ"ר. דירות חמישה חדרים בשכונה שתאופיין במרחבים ירוקים ובגני שעשועים, עולות החל מ-1,290,000 ש"ח בלבד.

בנוסף, אבני דרך כמובילה בתחום המשכנתאות ופתרונות המימון מעניקה ללקוחותיה ייעוץ משכנתאות וליווי מלא משלב לקיחת המשכנתא ועד שלב קבלת הדירה.
כמו כן, החברה מספקת פתרונות מפתיעים גם למשפחות ללא הון עצמי ראשוני מספק.

בשילוב עם עלויות הכשרת המגרשים והרצון לבנות מספר רב יותר של מבני מגורים על כל מגרש, המגמה בשטח מראה כי אין ספק שתחום הבניה לגובה יוביל את ההתחדשות בהתיישבות בשנים הקרובות.כפועל יוצא הולך כנראה להיווצר מודל מגורים שלא הכרנו קודם - חיים בדירה בישוב קהילתי. מודל שעשוי להתברר כפתרון מוצלח לקבוצות אוכלוסיה גדולות מבעבר.

רוצים לדעת עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם