בשורה לנוטלי המשכנתאות: הרפורמה של בנק ישראל יוצאת לדרך

שורת צעדים של בנק ישראל תעזור לכם להבין טוב יותר את נדבכי המשכנתא שלכם: בין היתר הרפורמה תאפשר לכם להשוות בין התנאים שיציעו הבנקים עבור משכנתא עם מאפיינים זהים | להסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/22 11:11 ג באלול התשפב

בשורה לנוטלי המשכנתאות: הרפורמה של בנק ישראל יוצאת לדרך
פרויקט בנייה, צילום: Nati Shohat/FLASH90

אחד התחומים המסובכים ביותר בהיבט הכלכלי הוא המשכנתא, ולא פעם אנשים נכנסים לתהליכים כשהם לא מודעים להשלכות המלאות שלהם. בכדי לפשט את התהליך, בנק ישראל מודיע כי מחר (ד') תיכנס לתוקף הרפורמה הצרכנית להגברת שקיפות המידע ללקוחות הבנקים ולשיפור סביבת התחרות בשוק המשכנתאות.

הצעדים שיעזרו לכם להבין טוב יותר את המשכנתא שלכם

במסגרת הרפורמה ייכנסו לתוקף שורה של צעדים בתחום המשכנתאות, שנועדו להקל על הלווים בתהליך נטילת המשכנתא או מחזור של משכנתה קיימת. על פי ההודעה, הצעדים יסייעו ללקוח להגיש בקשה לקבלת הצעת משכנתה בצורה מהירה ונוחה יותר, להבין טוב יותר את תנאי  המשכנתא המוצעים לו והשלכותיהם על התשלומים העתידיים, ולהשוות באופן מושכל וביתר קלות בין ההצעות השונות הניתנות לו ממספר בנקים.

בשורה לזוגות צעירים

דירה חדשה. מי לא מסתבך עם המשכנתה? | צילום: שאטרסטוק

בהתאם לרפורמה, נדרשים הבנקים להציג ללקוח אישור עקרוני, הצעת משכנתה, במבנה אחיד בו יוצגו שלושה סלים שהוגדרו על ידי בנק ישראל, וסל נוסף אשר יותאם לצרכי ומאפייני הלקוח לבקשתו. מטרת הצגת הסלים האחידים היא לשפר את יכולת הלקוח לערוך השוואת עלויות בין הצעות המחיר השונות של הבנק, וכן מול הצעות מחיר אפשריות מבנקים אחרים.

מה תכלול הצעת המשכנתא?

בין המשתנים שיוצגו באישור העקרוני: הריבית הכוללת החזויה, סך כל הסכום הצפוי החזוי שישולם עד לסוף תקופת ההלוואה, סכום ההחזר החודשי הראשון וסכום ההחזר החודשי הגבוה ביותר הצפוי על פי התחזית. נתונים אלה מביאים בחשבון את העמלות והתשלומים החודשיים הצפויים לאורך תקופת ההלוואה על בסיס התחזיות לשינויים במדד המחירים לצרכן ובשיעורי הריבית במשק, שמעודכנות ליום מתן האישור העקרוני. תחזיות אלו נועדו להמחיש תשלומים ושיעורי ריבית בעתיד.   

הלקוחות יוכלו להגיש בקשה לאישור עקרוני באופן מקוון ובטלפון, וכן לקבל את האישור העקרוני באופן מקוון. כמו כן, ההוראה מחייבת הנגשת מידע ללקוח באתרי הבנקים שיסייע לבחינת כדאיות הצעת משכנתה וביצוע מחזור של הלוואת משכנתה.

נגיד בנק ישראל: "הרפורמה תסייע לכל נוטלי המשכנתאות"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בירך: "זוהי רפורמה צרכנית משמעותית, שמסייעת במישרין לכל נוטלי המשכנתאות במדינת ישראל. הרפורמה מאפשרת ללווים, שלהם זוהי לרוב ההתחייבות הפיננסית הגדולה ביותר, להבין טוב יותר את ההצעות השונות של המשכנתא לרבות ההזדמנויות והסיכונים הגלומים בכל מסלול".

הוא הוסיף: "הרפורמה מאפשרת ללווה להשוות בין התנאים שהציעו מספר בנקים עבור משכנתה עם מאפיינים זהים. בכך היא משפרת את כושר המיקוח של הלווה ותורמת להגברת התחרות בין נותני המשכנתאות. צעד זה מצטרף לשורה ארוכה של מהלכים שקידמנו בשנים האחרונות ועוד נמשיך לקדם, לטובת משקי הבית ולעסקים הקטנים, ולמעבר לעולם דיגיטלי, מונגש ומהיר יותר".