4 סיבות (טובות) להעדיף משכנתא על שכר דירה

מתלבטים בין רכישה והשכרת דירה? אם תיקחו בחשבון את היציבות, את התשואה, את החיסכון הכפוי ואת הריבית הנמוכה במשק, תגלו שמשכנתא היא ככל הנראה האופציה הטובה ביותר. הנה כל הפרטים

חדשות כיפה בחסות לאומי 08/03/22 17:47 ה באדר ב'

4 סיבות (טובות) להעדיף משכנתא על שכר דירה
משכנתא או שכר דירה?, צילום: pexels

לפי פרסומי בנק ישראל, בשנת 2021 נקבע שיא של כל הזמנים, כאשר היקף המשכנתאות חצה את הרף של 161 מיליארד ש"ח. למעשה, בחודש דצמבר לבדו נקבע שיא של 12.2 מיליארד ש"ח בלקיחת משכנתאות ובכל השנה החולפת נלקחו כ-50% יותר משכנתאות מאשר ב-2020 – שבה נקבע השיא הקודם. 

אז מצד אחד, רבים מבינים כיום את היתרונות של רכישת דירה, גיוס הון עצמי והלוואת משכנתא בתנאים טובים. מצד שני, יש כאלה שעדיין מתלבטים בין האפשרות הזאת לבין השכרת דירה. 

אם נכנסים לעובי הקורה, רואים שיש לפחות 4 סיבות שמטות את הכף לטובת המשכנתא:

1. כי זה נותן תחושת ביטחון ויציבות

הסיבה הכי טובה להעדיף תשלום חודשי של המשכנתא על תשלום שכר דירה היא כמובן תחושת ביטחון ויציבות. מהרגע שבו נקנה בית כבר לא נצטרך לדאוג שיוציאו אותנו, יעלו לנו את המחיר או סתם יחליטו שמגיעים לביקור. כמובן שהנכס הוא עדיין בבעלות הבנק לאורך חיי ההלוואה, אבל עדיין יש לנו זכויות שרשומות על שמנו.

תחושת הביטחון והיציבות היא לא משהו שכדאי לזלזל בו. גם אצל זוגות צעירים ובעיקר בקרב משפחות עם הורים לילדים, התחושה הזו היא משהו שקמים והולכים לישון איתו מדי יום. 

2. כי נדל"ן הוא השקעה

תהליך מסודר של חישוב משכנתאות מאפשר לנו לדעת מראש מה ההון העצמי שאותו עלינו לגייס בשביל לממן רכישה של דירה להשקעה או מגורים. אנו יכולים כך לתכנן את ההוצאות הקבועות שלנו כך שהן יגלמו בתוכן את ההחזר החודשי. אם נבצע את החישוב ונכין את שיעורי הבית, נהפוך את המשכנתא להשקעה ולא להוצאה רגילה.

במילים אחרות, הדרך הנכונה להתייחס אל נדל"ן היא בתור השקעה. הערך של נדל"ן בדרך כלל עולה, התשואה יציבה וסולידית ועם הזמן אפשר להמשיך ולהתקדם לנכסים טובים וגדולים יותר. כל זה לא אפשרי כאשר משלמים שכר דירה ואם עדיין לא מחזיקים בנכס על שמנו. בנוסף, האלטרנטיבה היא מס רווחי הון של 25%, בעוד לבעלי דירה אחת יש פטור. 

3. כי זה מכריח אותנו לחסוך

ההחלטה לחסוך כסף לעיתים קרובות מתנגשת על קרקע המציאות של הוצאות קבועות, משתנות ולא צפויות. אבל בגלל שמאוד חשוב לחסוך כסף ליום סגריר ובעיקר להיערך לתקופה שאחרי הפרישה משוק העבודה, עלינו לפעמים להכריח את עצמנו לעשות את זה. אחת הדרכים להשיג את המטרה היא לקנות דירה.

בעוד כסף שנמצא בחשבון העובר ושב נוטה מטבעו להתבזבז, הדירה שעליה אנחנו משלמים מייצרת עבורנו אפיק של חיסכון כפוי. באמצעות רכישת דירה אנחנו לא רק משיגים בעלות על נכס ומונעים מעצמנו את השיגעונות של בעלי בתים אחרים, אלא גם כופים על עצמנו לחסוך סכומי כסף משמעותיים.

4. כי הריבית נמוכה

אי אפשר לדבר על סיבות טובות להעדיף משכנתאות על שכר דירה בלי להזכיר את הריבית הנמוכה. הריבית הנמוכה היא הנימוק הכלכלי הברור, המשכנע והטוב ביותר לכך שעדיף לקחת עכשיו הלוואה מאשר לשלם שכירות. 

בשל הריבית הנמוכה, אנחנו יכולים לקבל משכנתא בתנאים מעולים ולהפחית את ההחזר החודשי. אז אמנם תמיד יש סיכון שהריבית תעלה ואיתה גם רכיבי המשכנתא כמו ריבית הפריים, אולי ניתן לגלם אותו בתמהיל ולצמצם הפסדים. 

 

*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.