חבר איחוד מפלגות הימין: "מצפה שבמו"מ הקואליציוני יסוכם על הנגשת מערת המכפלה"

איש הבית היהודי , דוידי בן ציון, דרש להציב את פתרון הבעיה כחלק מהתנאים לחבירה לממשלה: "תכנון ותקציב יש, צריך להפסיק לפחד מטרוריסטים". ארגון בצלמו שיגר לפרץ וסמוטריץ דרישה דומה: "יש להפקיע את המקום מידי הוואקף"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 29/04/19 13:44 כד בניסן התשעט

חבר איחוד מפלגות הימין: "מצפה שבמו"מ הקואליציוני יסוכם על הנגשת מערת המכפלה"
הנגשת המקום תעלה במו"מ הקואליציוני? מערת המכפלה, צילום: פלאש, גרשון אלינסון

על רקע שלל דרישות איחוד מפלגות הימין לקראת גיבוש ההסכמים הקואליציוניים, עלתה הבוקר (ב') דרישה מראשי המפלגה שיפעלו לכלול בהם גם את הנגשת מערת המכפלה.

"בשנים האחרונות", נאמר במכתב ששוגר על ידי ארגון בצלמו לרב רפי פרץ ולח"כ בצלאל סמוטריץ', "מתנהל מאבק נחוש בבקשה פשוטה והומניטרית להנגיש את מערת המכפלה לנכים".


(צילום: הכנסת אורחים חברון)

בהמשך הודגש כי "למרות החוק המחייב הנגשת מבני ציבור, ולמרות מספר המבקרים העצום במקום הוא נעול בפני נכים", וכי "כל הניסיונות למצוא פתרון  כשלו כישלון חרוץ". לכן דרשו בארגון לעגן את פתרון הבעיה בהסכמים הקואליציוניים מול הליכוד, "הדרך היחידה לבנות מעלית במקום הינה באמצעות החלת הריבונות במערה והפקעתה מידי הוואקף המוסלמי. מדובר בסוגיה הומניטרית ולאומית וריבונית כאחד, שכן אם מערת המכפלה שקנינו בכסף מלא אינה שלנו מה כן שלנו?".

מי שנתקל בבעיה מקרוב והצטרף לדרישה הוא סגן ראש מועצת שומרון חבר רשימת איחוד מפלגות הימין, דוידי בן ציון, שבקיץ האחרון סייע לרב הראשי לשעבר, הרב בקשי דורון, לטפס במעלה המדרגות שבתחם. "מדינת ישראל מזלזלת בבעלי מוגבלויות ומונעת מהם גישה לאבא ואמא" אמר היום לחדשות כיפה והוסיף כי "לפני 50 שנה חזרנו הביתה לחברון ובכל זאת עד עכשיו מפחדים בממשלת ישראל מאיומי המחבלים המנהלים את הוואקף המוסלמי".

בן ציון מסייע לרב בקשי דורון

בן ציון מסייע לרב בקשי דורוןצילום: הכנסת אורחים חברון

בן ציון קרא גם הוא לכלול את הפתרון לבעיה כחלק מהתנאים להצטרפות מפלגתו לממשלת נתניהו: "לא יתכן שכל קולנוע יהיה מחויב בדרך גישה לנכים ובעלי מוגבלויות ורק מערת המכפלה, המקום השני בחשיבות לעם ישראל אחרי הר הבית, לא יהיה נגיש לכך האזרחים בישראל בצורה נוחה ושוויונית. אני מצפה שבמו"מ הקואליציוני יסוכם על ביצוע מיידי של פרויקט הנגשת מערת המכפלה. תכנון יש, תקציב יש, מה שנותר הוא להפסיק את הפחד מהטרוריסטים ולתקן עוול חברתי רב שנים".

יש לציין כי במהלך דיון בנושא, בוועדת החוץ והביטחון באוקטובר האחרון, אמר נציג היועמ"ש, עילם שניר, הכי אין מניעה לביצוע התוכנית, ואילו יועץ שר הביטחון, קובי אלירז, התחייב שהתוכנית תבוצע עד סוף שנת תשע"ט וכי ‏עד ינואר 2019 יינתן לעיריית חברון זמן לפעול בשיתוף פעולה, ובמידה ולא יסכימו תפעל ישראל באופן עצמאי.

מנכ"ל בצלמו, שי גליק, ציין כי "צעדים גדולים מתחילים דווקא בדברים הקטנים. הנגשת מערת המכפלה לכאורה הינה דבר קטן אך בפועל התחלה של הפקעת המקום ושינוי לבעלות יהודית תגרום לעוד ועוד מקומות להפוך באמת לחלק ממדינת ישראל וחוקיה. מדובר בסוגיה הומניטרית לא פחות מלאומית. מדינת ישראל כמדינה תדאג שבאמת לכל אחד יהיה כניסה למערת המכפלה ולא משנה מגבלה גופנית שלו או כל דבר אחר".