חברי מועצה דורשים מדרעי: בטל את ההחלטה על סגירת בית הספר בנווה יעקב

כשליש מחברי מועצת העיר ירושלים הצהירו על התנגדותם למתווה של ברקת שלטענתם נעשה "ללא התייעצות וללא יידוע של חברי המועצה". בתוך כך ל'כיפה' נודע כי וועד ההורים והגרעין התורני התנערו מהעתירה שהוגשה בנושא. בעירייה הגיבו: "מהלך נואש, חסר מטרה ותוך ניצול ציני של ההורים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/08/17 16:53 כד באב התשעז

חברי מועצה דורשים מדרעי: בטל את ההחלטה על סגירת בית הספר בנווה יעקב
לומדות אמל מורה חילוני. תלמידות דתיות, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

המאבק על בית הספר 'ברנדט' בשכונת נווה יעקב שבירושלים לא נגמר. במכתב לשר הפנים אריה דרעי ומנכ"ל משרדו, עליו חתמו עשרה חברי מועצת העיר מחמש סיעות שונות, הם דורשים לשנות את ההחלטה על סגירת בית הספר הממלכתי דתי היחיד בשכונה לטובת בית ספר חרדי. עם זאת, ממכתב שהגיע לידי 'כיפה' עולה כי וועד הורי בית הספר ומנהל הגרעין התורני בשכונה מתנערים מעתירה שהוגשה בנושא ומבקשים להמשיך בהליך ההידברות מול העירייה.

"לאור שינויים דמוגרפיים שעברה שכונת נווה יעקב", כתבו חלק מחברי מועצת ירושלים לשר הפנים ומנכ"ל המשרד, "בית הספר 'ברנדט' נותר כבית הספר הממלכתי דתי היחיד בשכונה המונה עשרות אלפי תושבים, וככזה נותר בית הספר היחיד המספק שירות בשכונת נווה יעקב לאוכלוסייה הדתית, מסורתית ואף לאוכלוסיה החילונית".

חברי המועצה בחרו לציין כי בבית הספר לומדים גם כחמישים תלמידים מהקהילה האתיופית וכן מספר ילדים מקהילת יוצאי ברית המועצות לשעבר. עוד הם מדגישים במכתב, כי לאור רצון העירייה בעבר לחזק את בית הספר נכנס הגרעיםן התורני לשכונה ומאז המוסד צומח ואף הכפיל את מספר התלמידים.

עם זאת הם טענו במכתב כי "במהלך חודש יולי קיבלו מספר הורים מהורי בית הספר מסרון ובו התבשרו לראשונה על החלטת

העיריה להעביר את בית הספר למבנה אחר בשכונה", אשר עד לשנה זו, "שימש כבית ספר תיכון ואינו מותאם לתלמידי בית ספר יסודי".

לדבריהם, "העירייה ביקשה במהלך בזק, אשר הודעה עליו נמסרה רק באמצע חודש יולי לפנות את בית הספר הממלכתי דתי  'ברנדט' מן המבנה בו הוא נמצא עשרות שנים ולמסור אותו לבית ספר לבנות במעמד מוכר שאינו רשמי השייך לרשת החינוך העצמאי, שיש לו כבר מבנה גדול בנווה יעקב –וזאת כמבנה נוסף".

על המכתב חתומים בין היתר המשנה לראש העיר ויו"ר סיעת הבית היהודי בעיר דב קלמנוביץ', סגן ראש העיר ויו"ר סיעת התעוררות עופר ברקוביץ', חברו לסיעה חנן רובין וכן יו"ר ירושלים מאוחדת אריה קינג. 

אריה דרעי

אריה דרעיצילום: Yonatan Sindel/Flash90

יש לציין כי מכתב חברי העירייה נשלח על רקע החלטת מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, לאשר את סגירת בית הספר והעברתו למקום אחר, לטובת מוסד החינוך החרדי. נזכיר גם כי התערבותו של משרד הפנים בפרשה, נעשתה על רקע עתירה שהוגשה בנושא נגד כוונת העירייה לביצוע מהלך סגירת בתי הספר.

חברי חמשת הסיעות בעירייה טענו כי בפני משרד הפנים לא נפרסה התמונה במלואה, "אנו מניחים כי בבקשה העיריה לא הובא לפני מנכ"ל המשרד את המידע כי האגף לחינוך חרדי בעירייה הגיש בקשה לבניית תוספת של 16 כיתות במבנה הקיים כיום לרשת החינוך העצמי".

לדבריהם הליך ההרחבה עתיד להסתיים בתוך שנה וכי הוא הפתרון הטוב והמועדף על כולם. בהמשך הם כתבו כי הם "סבורים כי אין כל הגיון לפגוע בבית הספר הממלכתי דתי האחרון שנשאר בשכונת נווה יעקב ובכך לפגוע באוכלוסייה הדתית-לאומית בנווה יעקב, באוכלוסייה החילונית והמסורתית ואף באוכלוסייה החרדית-מתונה המבקשת ללמוד בבית הספר".

לסיום הם כתבו כי כחברי המועצה הם "מתנגדים בכל תוקף לשינוי שניסו לכפות על המוסד החינוכי החשוב והמכובד 'סנהדרין', שינוי שהוחלט לגביו ומנסים לממשו, ללא התייעצות וללא יידוע של חברי המועצה הח"מ וכמובן, באופן שעוקף את מנגנוני מועצת העיר שבדרך כלל פועלים במקרים שכאלו".

מעדיף את הציבור החרדי? ברקת

מעדיף את הציבור החרדי? ברקתצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בתוך כך, לידי 'כיפה' הגיע מכתב המתייחס לעתירה שהוגשה בנושא לבית המשפט המחוזי בעיר, ממנו ניתן ללמוד כי וועד הורי בית הספר 'ברנדט' וחברי הגרעין התורני בנווה יעקב, מתנער ממנה ומעוניין לדבוק בהידברות מול ראש העיר ברקת במטרה ליישם את המתווה שמתגבש בינם לבין עיריית ירושלים.

"אנו וועד הורי בית הספר ברנדט, הגרעין התורני בנווה יעקב, רשת שעלים, נציגות בית הכנסת של העדה האתיופית", נכתב במכתב שנשלח לראש העיר ניר ברקת, "מבהירים באופן ברור כי המכתב והעתירה המוגשת כנגד עיריית ירושלים וגופים נוספים אינה על דעתנו".

בהמשך הם כתבו כי הם "ממשיכים בתהליך ההידברות הישיר עם עיריית ירושלים ומנח"י ביישום המתווה בהמשך לפגישה שהתקיימה בביתו של ראש העיר בעניין".

יו"ר סיעת התעוררות וסגן ראש העיר עופר ברקוביץ' התייחס להתנהלות עיריית ירושלים וטען כי "ההסכם ההיסטורי של ראש העיר עם הזרם הליטאי החרדי מתגלה ככזה הפוגע פגיעה הקשה בציונות הדתית ובציבור הכללי. אין מקום לפגיעה בבית הספר היחידי המשרת את הציבור הציוני בנווה יעקב. בית המשפט הבהיר שראש העיר לא פעל כראוי בהקצאת בית הספר ברנדט לחינוך מוכר שאינו רשמי, כאשר לא עבר הליך של ועדת הקצאות, וזאת על אף התחייבות שלטונית של העירייה להורי הגרעין התורני שעברו לשכונה ולבית הספר ברנדט".

לדבריו, הוא וחברי מועצה נוספים פנו למנכ"ל משרד הפנים "עם מידע חדש, לגבי בינוי המיועד לבית הספר החרדי, שמבהיר שמהלך ההקצאה הנוכחי לא פותר את מצוקתן. יש לפעול להעביר את התלמידות החרדיות לבית הספר שפע, להמשיך את הבינוי, ולשמור על הקהילה של הציבור הכללי בנווה יעקב".

לסיום הוא אמר כי בכוונתם "להמשיך ולהיאבק למען הציבור הציוני בעיר. גיבשנו קואליציה רחבה של 10 חברים שנעמדים אל מול החלטות לא סבירות ושאינן מתואמות עם נציגי הציבור וההורים. ראש העיר חייב להקשיב לביקורת העניינית ולבחון את ההחלטות מחדש. עליו לשמור על הברית עם הציבור הציוני ולא לפגוע בו".

המשנה לראש העיר ויו"ר סיעת הבית היהודי דב קלמנוביץ' אמר כי "מה שקורה בירושלים לאחרונה גורם לנו להרגיש שלא נוכל להמשיך לגור בעיר הזאת. הדתיים לאומיים בירושלים מקבלים מסר שאינם רצויים. אדם שמגיע עם משפחה צעירה לירושלים לא יכול לגור כאן אם אין מוסדות חינוך מתאימים".

קלמנוביץ' אף תהה "האם בעירייה רוצים שהעיר הזאת תהיה רק חרדית? שלא יהיו בירושלים לא חילונים ולא דתיים לאומיים? החינוך הוא אחד הערכים החשובים בציונות הדתית. בשביל חינוך הילדים אנו מוכנים להשקיע את מיטב כספנו ואף לעבור מקום מגורים. סגירת בית הספר בנווה יעקב תפגע במרקם החברתי והציוני בשכונה ותגרום לפירוק הקהילה הדתית לאומית בנווה יעקב".

מעיריית ירושלים נמסר כי "מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, אישר השבוע את בקשת עיריית ירושלים לסבב מבני החינוך בנווה יעקב  ובכך נדחו כל הניסיונות למנוע היערכות  מיטבית ונכונה לפתיחת שנת הלימודים לרווחת כל ילדי העיר התלמידים. 

משמעותו של האישור שהתקבל הוא דחייה מוחלטת של העתירה לצו מניעה כנגד סבב המבנים בנווה יעקב שהוגשו ע"י עו"ד חביליו  והוא  תומך בעמדת העירייה בכל הנוגע לצורך בקיומו של סבב מבנים זה הן מצד בית המשפט והן מצד משרד הפנים. כעת, משהוסרו המכשולים של האופוזיציה ועו"ד חביליו, מנסים מספר חברי מועצה במהלך נואש, חסר מטרה ותוך ניצול ציני של ההורים, לשנות החלטה שכבר נדונה מספר פעמים ע"י בית המשפט וקיבלה את ברכת הדרך של מנכ"ל משרד הפנים".

בהמשך הם הדגישו כי "בית המשפט קיבל את הטענות וההנמקות של העירייה וקבע כי  החלטת העירייה נועדה להיטיב את תנאי הלימוד של מספר רב של תלמידים, הלומדים כעת בתנאים לא נאותים וכי קצב צמיחתו של בית הספר אינו מצדיק את הותרתו במבנה הנוכחי. ההחלטה התקבלה תוך ניהול שיח אינטנסיבי בין העירייה ובין ועד ההורים של בתי הספר".  

לסיום הם ציינו כי "וועד הורי בית הספר ברנדט, הגרעין התורני בנווה יעקב, רשת שעלים ונציגות בית הכנסת של העדה האתיופית שלחו לעירייה מכתב בו הם מבהירים באופן ברור כי "עתירה המוגשת כנגד עיריית ירושלים וגופים נוספים אינה על דעתם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן