וועדת השרים אישרה את 'חוק הווטסאפ'

הצעת חוק של ח"כ רחל עזריה, בנושא איסור פרסום שמות נפגעים, עברה בוועדת שרים לחקיקה. החוק אמור לשים סוף להפצת מידע ברשתות החברתיות ובאפליקציות על פצועים והרוגים, טרם הוצאת הודעה מסודרת

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/12/18 19:21 ח בטבת התשעט

וועדת השרים אישרה את 'חוק הווטסאפ'
ווטסאפ. הפצת השמות תופסק?, צילום: shutterstock

הבוקר (א') עברה בוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת החוק של יו"ר ועדת הרפורמות חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) בנוגע לאיסור פרסום שמות נפגעים.

בעתות מלחמה ואירועים ביטחוניים מופצות ידיעות שונות על זהותם של נפגעים שפוגעות באדם שפרטיו הופצו ובבני משפחתו אשר, לעיתים, שומעים על המקרה בטרם נמסרה להם הודעה מסודרת על ידי הגורם המוסמך לכך. התקדמות הטכנולוגיה ואובדן היכולת של הממסד לנהל מידע או לצנזרו גורמים להתעצמות התופעה בשנים האחרונות.

הרצון למנוע את התופעה הפסולה ולהרתיע את המפרסמים מלהפיץ שמועות בעניין מצריכה הסדרה בחוק. מוצע לקבוע כי גילוי מידע, בין אמיתי ובין כוזב, והפצת פרטים מזהים של נפגעים או הרוגים בטרם ניתנה הודעה רשמית למשפחת הנפגע או ההרוג על ידי גורם מוסמך ובטרם פורסם שמו על ידי דובר צה"ל, יהווה עוולה אזרחית.

ח"כ רחל עזריה. פורשת

ח"כ רחל עזריהצילום: דוברות ח"כ עזריה

בהתאם לזאת, למשפחות הנפגעים ניתן יהיה לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 50,000 שקלים חדשים, וכפל סכום זה אם הפרסום נעשה בכוונה לפגוע.

ח"כ רחל עזריה: "עם ישראל ידוע בהיותו חם ומשפחתי, אנו ידועים בכך שברגעי משבר כולנו מתלכדים סביב המשפחות השכולות מתוך רצון לחזק ולנחם. לפעמים, מתוך המקום המלוכד הזה אנו מעבירים הודעה בלי לחשוב על מי שיקבל אותה.
הצעת החוק תגרום לנו לחשוב פעמיים לפני שנעביר רשימה שמית של נפגעים הנמצאים בין חיים ומוות.
אני שמחה שוועדת השרים הבינה את חשיבות החוק והעבירה אותו."