הקפאת הישובים המבודדים כבר החלה?

נתניהו עוצר מאז פרסום תכנית המאה תכניות בנייה ביישובים שעל פי מפת הריבונות יהיו מובלעות. ראש מועצת שומרון דגן: "שערורייה. לא נקבל הקפאת בנייה והכנסת תכנית הגושים בדלת האחורית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/06/20 19:30 יב בסיון התשפ

הקפאת הישובים המבודדים כבר החלה?
הקפאת בנייה. קרני שומרון, אילוסטרציה, צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

מאז פרסום תכנית המאה עוצר הדרג המדיני תכניות בנייה בישובים, שעל פי תכנית המאה יהיו מובלעות. במקביל מאושרות תכניות בנייה שעל פי תכנית המאה אינם מבודדים. במועצת שומרון אומרים כי היישובים בהם נעצרו תכניות בניה הם אלון מורה, איתמר, יצהר ואחרים. 

יוסי דגן לכיפה: "יש ראשי מועצות שאומרים שאפשר להפקיר ישובים והעיקר שהם לא יופקרו"

https://youtu.be/k_XJBrUEO30

על אף שבישיבת המת"ע (ישיבת תכנון בנייה במנהל האזרחי)  שהתקיימה בתחילת השנה אושרו תוכניות בישובים רבים בהם פדואל, רחלים, עץ אפרים, לשם יצהר ואלון מורה. אושרו לפרסום (אושרה התקדמות בקבלת אישורי הבנייה)  תוכניות רק בישובים שעל פי מפת הריבונות יהיו בתוך המפה. הישובים שהם מובלעות (פדואל, רחלים, עץ אפרים, לשם) והישובים שעל פי מפת הריבונות יהיו מובלעות. (יצהר, אלון מורה).  

 בישוב אלון מורה התוכנית אושרה לתוקף כבר בחמישי לינואר, אולם מאז טרם העביר הדרג המדיני את אישור נוסח הפרסום. הסיבה לכך היא שהדרג המדיני עוצר את התקדמות אישורי הבנייה, מה שלמעשה מקפיא את הבנייה בישובים. 

כך גם בישוב יצהר בו התקיים דיון להפקדה (אישורי תוכניות בניה) בסוף השנה הקודמת (18.12.19) אולם מאז טרם הועבר אישור פרסום ההפקדה. מה שעוצר את הבנייה במקום. ולמעשה מייצר מדיניות של הקפאה. 

יוסי דגן

יוסי דגןצילום: גור דותן

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אומר כי מדובר בלא פחות משערורייה והקפאה דה פקטו: "מדובר כאן בניסיון לקיים הקפאת בנייה ליישובי קצה במסווה של בירוקרטיה. החלוקה לסוג א' וסוג ב' בישובים ביו"ש לא מקובלת עלינו. באם יש כאן רמיזה לכוונה להשאיר ישובים מבודדים כחלק מהתוכנית להחלת ריבונות הרי שזה חמור אף יותר. אני קורא לראש הממשלה להסיר באופן מיידי את החסמים ולאפשר את המשך התכנון והבניה בכל הישובים ביו"ש. ללא יוצא מן הכלל. הזכות לגדילה ולבנייה היא זכות בסיסית של כל אזרח ישראלי. הנסיון לחנוק את הישובים לא מקובל. הריבונות היא דבר חשוב. נתניהו נבחר על הטיקט הזה 3 פעמים בבחירות, עם ישראל מחכה לכך. בשום פנים ואופן הציבור בישראל לא ייתן שעל גבי הדיבורים היפים והחשובים על הריבונות יכניסו בדלת האחורית את ההקפאה בפועל. זו לא מדיניות של ממשלת ימין ולא אמור להתבצע כך".

ישיבות המת"ע (מועצת תכנון עליונה) הן ישיבות הדרג המדיני בהן מאושרות תוכניות בנייה בהתיישבות. אם עד היום אושרו בדרג מדיני רק ישיבות המת"ע של אישור לתוקף ולהפקדה כעת לשכת ראש הממשלה עוצרת את  פרסום התוכניות גם כן.