יוסי דגן לכיפה: "יש ראשי מועצות שאומרים שאפשר להפקיר ישובים והעיקר שהם לא יופקרו"

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן חושב שהריבונות חשובה אך לא במחיר של "הקמת מדינת טרור בלב הארץ". על הסכמת האמריקאים אמר: "אף פעם לא הייתה הסכמה של האמריקאים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 31/05/20 20:33 ח בסיון התשפ

יוסי דגן לכיפה: "יש ראשי מועצות שאומרים שאפשר להפקיר ישובים והעיקר שהם לא יופקרו"
יוסי דגן, צילום: Hadas Parush/Flash90

מועצה אזורית שומרון החלה השבוע בקמפיין תחת הכותרת: "אין חצי ריבונות". הקמפיין דורש בין השאר שלא לאפשר מדינה פלשתינית, לא להשאיר ישובים מבודדים ולא לאפשר הקפאת בנייה כחלק מהחלת הריבונות. יוסי דגן אמר הערב ל'חדשות כיפה' כי ריבונות היא צעד חשוב אך באופיה הנוכחי היא עלולה להביא להתנתקות נוספת ולמדינת טרור.

"הריבונות היא צעד חשוב קודם כל ברמה המוסרית כלפי לב המולדת שלנו, יהודה ושומרון. 53 שנים שההתיישבות ביהודה ושומרון קיימת, זה שהאזרחים שם הם סוג ב' זה דבר שאינו מתקבל על הדעת. צריך להבין שכשמסתכלים על התמונה אחרי גל האופוריה ששיווקו כאן, מנסים להכניס כמה סוכריות מורעלות, לא רק להתיישבות אלא לכלל מדינת ישראל: בראש ובראשונה החזרת שיח הגושים, בעצם החזרה לשיח של השמאל והשמאל הקיצוני של ישובים מבודדים, של סכנה ביטחונית כמו שהיה נצרים בגוש קטיף. וכמובן הסכנה להקפאת בנייה וסימון של מפת נסיגה והתנתקות נוספת. הדבר השני, הקמת מדינת טרור בלב הארץ. אחרי מה שקרה בגוש קטיף, חוץ מהממד הערכי, גם סכנה ביטחונית לעצם קיומה של מדינת ישראל וזה דבר שאי אפשר להסכים איתו". 

כששאלתי את דגן על חוסר ההסכמה בתוך מועצת יש"ע והזכרתי את ראש מועצת אפרת עודד רביבי, דגן התמהמה קצת בתשובתו: "ביהודה ושומרון ישנן 24 רשויות מוניציפליות, כחצי מליון תושבים. יש מגוון דעות, זו דמוקרטיה. העמדה שאני מבטא מייצגת את הרוב הגדול של ראשי הרשויות ואת הרוב הגדול של התושבים ביהודה ושומרון והרוב הגדול של המחנה הלאומי. יש בקצה אנשים שיוצאים נגד הריבונות בכלל ויש ממש בקצה כמה ראשי מועצות שמייצגים מיעוט אפילו היכן שהם גרים. מדובר בדרך כלל בראשי מועצות קטנות, ולא משמעותיות מבחינת הגודל ומה שהן מייצגות. הם אומרים שאפשר להחיל ריבונות, להכיר במדינת טרור בלב הארץ ולהפקיר ישובים, העיקר שהם עצמם לא יופקרו. לשמחתי הגישה הזו מייצגת מיעוט מזהיר. אני בא בדרישה הזו בשם הרוב לראש הממשלה שיגיד לאמריקאים שהוא מכבד אותם אבל מחיל את הריבונות ללא הסכמתם. הוא יכול לעשות את זה וזו התביעה שלנו.

מה לגבי הסכמת האמריקאים עליה מדברים בממשלה.

"אני כופר לחלוטין בכך שאנחנו צריכים לקבל את הסכמת האמריקאים כתנאי לריבונות. בפעמיים הקודמות בהן מדינת ישראל החילה ריבונות. האמריקאים השתוללו בניסיון למנוע את החלת הריבונות על ירושלים המשוחררת ולוי אשכול אמר שזו החלטה פנימית של מדינת ישראל. רונלד רייגן איים על בגין שיבטל את הסכם הביטחוני בין ארצות הברית לישראל, ובגין החיל בכל זאת את הריבונות על רמת הגולן ואמר שמדינת ישראל אינה רפובליקת בננות. ההסכמה שלהם היא חשובה אבל לא נצרכת. אם המחיר לדבר הלא נצרך הזה הוא הכרה במדינת טרור בלב הארץ, או לא פחות גרוע שרטוט של מפת נסיגה דה פקטו והפיכת ישובים לישובים מבודדים כמו נצרים, זה דבר שהוא לא שווה את זה וראש הממשלה צריך להחיל את הריבונות גם בלי הסכמה של טראמפ". 

קיימת אפשרות להחלת ריבונות בלי הסכמה אמריקאית? 

"בוודאי. גם בגין וגם אשכול עשו את זה בלי הסכמה. ההסכמה של האמריקאים לתכנית המאה נראתה מלכתחילה לא הגיונית. כשנחשפים הפרטים מבינים שהתמיכה שלהם היא בתמורה לדברים ולכן היא הגיעה. בתמורה להקמת מדינה פלשתינית, התחרפנו?

הבחירות בארצות הברית ישפיעו?

הנשיא טראמפ נמצא חצי שנה לפני בחירות כשה"בייס" שלו זה האוונגליסטים אוהבי ישראל שרוצים את הריבונות יותר מחלק משרי הממשלה וטראמפ, וכשאירופה שקועה בקורונה. אין עיתוי מתאים מזה. ראש הממשלה צריך לומר לטראמפ שהוא מצפה מידידים שיבינו שיש גם חוסר הסכמה. עם בייס כזה כמו של טראמפ הוא לא יילחם יותר מאובמה. הוא יכעס ויבין שבין ידידים מותר שיהיו מחלוקות. כמו שאמרתי, אף פעם לא הייתה הסכמה של האמריקאים. 

ראש הממשלה לא שכנע אותך שאין סיכוי שהפלשתינים יעמדו בסעיפים להם הם נדרשים בתכנית?

"אתה לא יכול לעבוד על כל העולם כל הזמן. האמריקאים אמרו לפני חצי שנה שאם מיד הרשות הפלשתינית לא תגיד "כן" ליוזמה, ישראל יכולה להחיל ריבונות תוך 48 שעות. בא ג'ארד קושנר ואמר לזה "לא". מה שיקרה זה שתהיה פה הכרה העקרונית ואז יתחילו הזליגות ויתחילו לקעקע ולצמצם את ההסכמות ובסוף נמצא את עצמנו עם הסכמה מחייבת להקמת מדינת טרור. הדבר השני, שרטוט מפת נסיגה, מפה של ישובים מבודדים והפקרתם - זה דבר שהוא קו אדום שאף ממשלה בעבר, כולל ממשלות שמאל, לא קיבלה. לאף ממשלה אין זכות לבחור בדבר הזה במיוחד שזה לא נצרך. יש גורמים פוליטיים שמנסים לייצר פה ספין חמור מאין כמוהו, שאנחנו תלויים בממשל ארצות הברית. זה חוטא לאמת. 

מה יקרה אם בכל זאת ראש הממשלה יחיל ריבונות כמו שמדובר בה עכשיו?

"אני מכיר את ראש הממשלה, סומך עליו ובטוח שהוא לא יביא את זה למבחן ציבורי ופוליטי. הכרה אקטיבית בהקמת מדינת טרור בלב הארץ או שרטוט של מפת נסיגה והפקרת ישובים - עלולה לפרק את המחנה הלאומי".   

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן