סוף לסאגה: נתניהו נותן אור ירוק למעלית במערת המכפלה

ראש הממשלה מודיע על סיום הסוגיה והקמת המעלית במתחם המערה, זאת לאחר ששר הביטחון הודיע מוקדם יותר כי הדברים תלויים גם בנתניהו. "זה אקט הומניטרי וגם אקט של ריבונות". בנוסף, נתניהו מותח ביקורת על ההתקפות להן הוא זוכה מצד מפלגת ימינה

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 23/02/20 15:56 כח בשבט התשפ

סוף לסאגה: נתניהו נותן אור ירוק למעלית במערת המכפלה
נתניהו. שם סוף לסאגה, צילום: תומר נויברג / פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו מודיע כי הקמת מעלית במתחם מערת המכפלה תחל את צעדיה בקרוב, ושם בכך סוף לסוגיה שהכעיסה אנשי ימין רבים. הטענה נגעה לכך שכיוון שאין מעלית - אנשים עם מוגבלויות אינם יכולים לבקר במקום כמו אזרחים רבים אחרים.

גם שר הביטחון נפתלי בנט הודיע מוקדם יותר על התחלת השינוע לקראת פעילות מלאה של המעלית. בנט השתתף היום (א') בטקס חנוכת שכונה חדשה בקרית ארבע, וביקש להודיע על אור ירוק מצידו להתחלת פעילות המעלית המיוחלת. "לפני חודשיים, אישרתי לקדם את התכנון של פרויקט המעלית במערת המכפלה. אני יכול לדווח פה לראשונה שהתכנון הושלם. במשך שנים זה עוכב, עכשיו אני מודיע: אנחנו היום נותנים אור ירוק לביצוע של המעלון במערת המכפלה".

"אני מצפה גם מראש הממשלה ומשר החוץ לתמוך, אני זקוק גם לאישור שלהם" סייג בנט ונתן פתח לעיכובים נוספים, "אנחנו מפסיקים את האפליה ארוכת השנים במערת המכפלה. כל אדם, בעל מוגבלות או לא, צריך לקבל את האפשרות לבקר כאן. כך נראה פיתוח התיישבות - במעשים ולא במילים".

עדיין לא מונגשת לנכים. מערת המכפלה

עדיין לא מונגשת לנכים. מערת המכפלהצילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

נציין כי מוקדם יותר החודש, התייחסה לעניין גם שר המשפטים לשעבר איילת שקד, וטענה כי העיכוב שמונע את החלת פעילות המעלית נוגע בכלל להסכמת הצד הפלסטיני, שצריך לתת את אישורו לכך, אלא שכעת בנט מודיע כי הדברים תלויים בראש הממשלה. 

מארגון 'בצלמו' שמוביל זמן רב את המאבק להנגשת מערת המכפלה, וליישום תכנית המעלית שתפעל לביצוע הנגשה, נמסר: "לראשונה אנו מקבלים הבטחה משר ביטחון לביצוע הצעד ההומניטרי: הנגשת מערת המכפלה. אנו מברכים את השר בנט שעם כניסתו הביא בשורות חיוביות ובכלל זאת הנגשת המערה. יחד עם זאת, ארגון בצלמו ימשיך במעקב ובמאבק לביצוע ההנגשה בשטח. דבר הומניטרי כל כך פשוט שהתעכב זמן רב, הגיע הזמן לשים לזה סוף".

בתוך כך, שר הביטחון התייחס לתקרית המוקדמת יותר ברצועת עזה, בה נראה שופל של צה"ל גורף גופת פלסטיני מהרצפה ואמר: "מאז הבוקר יש מתקפת התחסדות של גורמי שמאל שכוחות צה״ל אספו את גופת אחד המחבלים. אני אומר בצורה ברורה: צבועים, נמאסתם. כל המרחם על מחבלים אכזריים - סופו שיתאכזר לרחמנים. מבקשים מאיתנו להתנהל בסדנת נימוסים אל מול אויב. חיי אזרחי ישראל קודמים לחיי אויב. ומי שלא נאה לו לראות את זה בטלוויזיה, שפשוט יכבה אותה".

מי שביקש גם הוא להגיב על דברי שר הביטחון הוא יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שאמר: "עצוב שאחרי כל כך הרבה שנים נזכרו בנט ונתניהו להקים מעלית במערת המכפלה ולבנות 200 יחידות דיור בקרית ארבע, כשהימין בשלטון כבר 10 שנים. טוב שיש בחירות שמזכירות להם שהם הימין שבשלטון". 

גם חברת הכנסת קטי שטרית, שיזמה את הדיונים בכנסת בעד ההנגשה ומובילת המאבק מסרה: 
"אני מברכת על הכרזתו של ראש הממשלה לאשר הקמת המעלית כפי שאכן אמרתי מדובר בענין הומניטרי וריבוני. אמשיך לעקוב ולוודא שגורמי הביצוע לא יגררו רגליים. והמעלית תוקם בהקדם האפשרי לטובת כל בעלי המוגבלויות מכל העמים והדתות".

גם שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון השתתפה בטקס ואמרה: "אני שמחה על הזכות להשתתף כאן היום בחנוכת שכונת "נופי כרמים" בקריית ארבע, מאבני הייסוד החשובות של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. משרד הבינוי והשיכון שותף בבניית השכונה החדשה בה נבנו 220 דירות עבור וותיקי קריית ארבע, ושבפיתוחה השקענו כ-20 מיליון שקלים. אנו נמשיך לחזק את ההתיישבות בארץ אבותינו במעשים, על ידי בניה ופיתוח ביהודה ושומרון, חיזוק האחיזה בקרקע ובהשקעת משאבים נוספים".

שאשא-ביטון לצד נתניהו

שאשא-ביטון לצד נתניהוצילום: יח"צ