מנכ"ל בנק לאומי: לא נפלה את תושבי יו"ש

חנן פרידמן, מנכ"ל הבנק שהותקף בשל תכנית הטבות המפלה, על פניו, את תושבי יהודה ושומרון, שוחח עם ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, וכן שלח מכתב לראש מועצת יש"ע, והבטיח כי הבנק לא יפלה תושבים או עסקים ביו"ש

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/12/19 14:35 כה בכסלו התשפ

מנכ"ל בנק לאומי: לא נפלה את תושבי יו"ש
בנק לאומי. ארכיון, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מנכ"ל בנק לאומי, עו"ד חנן פרידמן, שוחח אחר הצהריים (ב') עם ראש מועצת בנימין ישראל גנץ, בעקבות הידיעה שפורסמה הבוקר, לפיה הטבות הבנק לא יוענקו לתושבי יהודה ושומרון, ובעקבות הצהרתו של גנץ כי מועצת בנימין תחרים את הבנק, אם לא יחזור בו מההחלטה.

המנכ"ל הבהיר לגנץ באופן חד משמעי שלבנק לא היתה ואין שום כוונה להפלות את תושבי יהודה ושומרון במתן הלוואות או בכל שירות בנקאי אחר, והדגיש כי זו עמדתו הברורה והחד משמעית של הבנק ואין לו שום כוונה לשנותה. 

כמו כן הבהיר מנכ"ל  לאומי, כי הבנק קיבל על עצמו זה מכבר לממן ממקורותיו כל גורם ביהודה ושומרון שיעמוד בתנאי תכנית הבנק, גם במקרה שיפסל בשל תנאים לא רלוונטיים שנובעים מהסכמים עליהם חתומה מדינת ישראל.

ישראל גנץ

ישראל גנץצילום: הלל מאיר, פלאש 90

מוקדם יותר פרסם בנק לאומי הבהרה בעקבות הפרסום, בה נאמר כי "לפני למעלה מ-4 שנים נחתם הסכם שותפות בין מדינת ישראל לקרן EIF במטרה לעודד חדשנות. חשוב לציין כי לאומי סרב לחתום על הסעיף המדובר ולכן כתבנו בהסכם שאנו מקבלים על עצמינו את התנאים שמדינת ישראל תחליט לקבל על עצמה בהתקשרותה בהסכם. 
בנוסף, הבנק קיבל החלטה שאם יהיה גורם שבשל דרישות הקרן בנושא פעילות באיו"ש לא יוכל לקבל את ההלוואות, למרות שעמד בכל יתר התנאים, הבנק יעמיד את ההלוואה באותם התנאים. מאז שנחתם ההסכם אין חברה שפנתה ולא קבלה מענק".

גנץ הודה למנכ״ל הבנק ואמר כי הוא שמח על ההבהרה והעמדה החד משמעית: "תושבי בנימין יחד עם כל תושבי יהודה ושומרון הם חלוצים ההולכים לפני המחנה ותורמים את כל כולם למדינת ישראל בכל התחומים ואסור שאף גורם ייכנע לחרמות המגונות המפלות את ציבור המתיישבים הנפלא שלנו.
אני מעריך את ההבהרה והעמדה שהושמעה באופן הכי חד וברור ולפיה הבנק לא ייתן ידו לשום פגיעה עכשיו או בעתיד- במתיישבים".


להורדת הקובץ

מנכ"ל הבנק שלח גם מכתב הבהרה ליו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני, שבירך על ההבהרה: "אני שמח על מכתב ההבהרה ששלחו אליי הנהלת בנק לאומי בנוגע לאפליה של תושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן שהתפרסמה הבוקר ועל הרצון לממן באופן עצמאי את מי שייפגע מהסכם כגון זה. לא יעלה על הדעת שחברה ישראלית תחרים קבוצת תושבים על פי קריטריונים גיאוגרפיים כאלה או אחרים. התושבים באזור הם חלק בלתי נפרד מהכלכלה הישראלית, הם תורמים בעשייה, בחקלאות ובתעשייה לקידומה ולהתפתחותה של המדינה ואנו גאים על כך".