האם בנק לאומי מפלה את תושבי יו"ש?

הבנק פרסם רשימת הטבות במתן הלוואות ללקוחות המשתתפים בתכנית חדשה, בשיתוף עם קרן ההשקעות של האיחוד האירופי, אך אחד הסעיפים בה מחריג במפורש תושבים המתגוררים מעבר לקו הירוק. בנק לאומי: "נעמיד את ההלוואה באותם תנאים לעסקים ביו"ש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/12/19 07:56 כה בכסלו התשפ

האם בנק לאומי מפלה את תושבי יו"ש?
סניף בנק לאומי. ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האם בנק לאומי מפלה את לקוחותיו הגרים ביהודה ושומרון, הגולן ומזרח ירושלים? על פי דיווח הבוקר (ב') ב'ישראל היום', הבנק פרסם לאחרונה הטבות להעמדת הלוואות בשיתוף קרן ההשקעות של בנק האיחוד האירופי (EIF).

מדובר באשראי שיינתן ללקוחות העונים על הקריטריונים של התכנית. קריטריונים אלו מתאימים בעיקר לחברות העוסקות בפיתוח ובחדשנות בתחומים טכנולוגיים. מי שיימצא מתאים יגובה בערבות מצד ה־EIF, דבר אשר יקטין את הסיכון לבנק ולכאורה יאפשר לו להציע את האשראי בתנאים מוזלים.

אלא שאחד מהסעיפים בהסכם שעליו מחתים ה־EIF את לקוחותיו קובע במפורש שלקוחות ישראלים של הבנק הפועלים או מתגוררים מחוץ לקווי יוני 1967, ובכלל זה כל שטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים, רמת הגולן ורצועת עזה, לא יוכלו ליהנות מהערבויות ומהאשראי המוזל. על פי הדיווח, מדובר במעבר על חוק החרם ואפליה על רקע מקום מגורים, דבר המנוגד לחוק הישראלי.

בנק לאומי: נעמיד את ההלוואה באותם תנאים לעסקים ביו"ש

בבנק לאומי מסרו בתגובה: "הענקת הערבויות של האיחוד האירופי היא חלק מתכנית אב גדולה בשם 'הורייזון 2020', שהוקמה למטרת קידום חדשנות באירופה, ובה חברה גם מדינת ישראל. לתכנית הערבויות קריטריונים קשיחים שנקבעו על ידיהם כתנאי להשתתפות בתכנית. עד היום ניתנו מענקים ליותר מ־100 חברות בסכום של מאות מיליוני דולרים".

לאחר ההדים שעורר הפרסום נמסר מבנק לאומי: "לפני למעלה מ-4 שנים נחתם הסכם שותפות בין מדינת ישראל לקרן EIF במטרה לעודד חדשנות. חשוב לציין כי לאומי סרב לחתום על הסעיף המדובר ולכן כתבנו בהסכם שאנו מקבלים על עצמינו את התנאים שמדינת ישראל תחליט לקבל על עצמה בהתקשרותה בהסכם. 
בנוסף, הבנק קיבל החלטה שאם יהיה גורם שבשל דרישות הקרן בנושא פעילות באיו"ש לא יוכל לקבל את ההלוואות, למרות שעמד בכל יתר התנאים, הבנק יעמיד את ההלוואה באותם התנאים. מאז שנחתם ההסכם אין חברה שפנתה ולא קבלה מענק".