מנסה שוב: ח"כ השכל הגישה הצעת חוק לסיפוח בקעת הירדן

לאחר שבקדנציה הקודמת ביקש ממנה נתניהו להקפיא את היוזמה, חברת הליכוד חידשה את הליך החלת הריבונות בבקעת הירדן וצפון ים המלח: "אני חושבת שהגיע הזמן ומקווה שזה יהיה הצעד הראשון לקראת מהלך דומה ביו"ש"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 20/05/19 16:22 טו באייר התשעט

מנסה שוב: ח"כ השכל הגישה הצעת חוק לסיפוח בקעת הירדן
הסנונית הראשונה להחלת הריבונות ביהודה ושומרון? ח"כ השכל, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

לאחר שנתניהו הבטיח במערכת הבחירות האחרונה כי יפעל להחלת הריבונות ביהודה ושומרון, לחדשות כיפה נודע כי ח"כ שרן השכל מהליכוד הגישה היום (ב') את הצעת החוק לסיפוח בקעת הירדן.

היוזמה, שמטרתה להביא להחלת החוק הישראלי בשטחי בקעת הירדן וצפון ים המלח, הוגשה על ידי השכל בכנסת הקודמת, אך לבקשת נתניהו היא הוקפאה ולא עברה את שלב ועדת השרים לענייני חקיקה.

כעת, מאמינה חברת הליכוד כי תקבל את ברכת הדרך מראש הממשלה. "אני מאוד מקווה שזה יהיה הצעד הראשון לקראת החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון", היא אמרה לחדשות כיפה והוסיפה כי הצעת החוק "צריכה להיות מעין ניסוי כפי שהיה ברמת הגולן". לדבריה, בפעם הקודמת היוזמה נעצרה, בין היתר על רקע תכנית המאה של טראמפ, "אבל אני חושבת שהגיע הזמן להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן ובצפון ים המלח".

בבסיס ההצעה, בתוך שלושה חודשים מיום אישור החוק ייערך משאל בקרב תושבי האזור, היהודים והערבים, האם הם בעד או נגד החלת החוק הישראלי במקום. בתום שישה חודשים מיום כניסת החוק לספר החוקים "יחולו המשפט, השיפוט והמינהל של מדינת ישראל בשטח בקעת הירדן וצפון ים המלח".

בלשכתה של השכל הדגישו כי למהלך לא צפויים מכשולים משמעותיים, בין היתר מאחר ובשטחים המדוברים לא מתגוררת אוכלוסייה פלסטינית גדולה. לגביהם נכתב כי מי שהיה תושב האזור ואינו אזרח ישראל, יקבל תושבות זמנית, ובתום חמש שנים יוכל להגיש בקשה לקבלת תושבות קבע, זאת בתנאי שבזמן זה הוא לא לא הורשע בפלילים או בעבירת ביטחון ועמד בתנאי סף נוספים.

בקעת הירדן

בקעת הירדןצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "יישובי בקעת הירדן הם נכס אסטרטגי וביטחוני ממעלה ראשונה מיום הקמתם ועד היום". בהמשך צוין כי היות שהאזור נמצא "תחת שליטה צבאית בשל השתייכותה לשטח C, נוצר מצב לא סביר שבו אין באפשרותם של תושבי בקעת הירדן לפתח את יישוביהם ולהפריח את אזור מגוריהם".

עוד נאמר כי "מטרת הצעת חוק זו היא להסדיר את השתייכותה של בקעת הירדן ושטח צפון ים המלח למדינת ישראל, על כל המשתמע משיוך זה, בכפיפות לחוקי מדינת ישראל, לאחר קיום משאל עם, אשר יאפשרו את הבטחת חייהם וביטחונם של כלל תושבי בקעת הירדן והפרחת חבל ארץ זה".