ריאיון שבת קשה בעתניאל: מתפרעים חדרו לישוב - השחיתו והרסו

בשבת האחרונה חדרו מעל 20 אנרכיסטים ליישוב בדרום הר חברון, התפרעו, הציתו אש וחיבלו באהל ששימש כמקום תפילה ולימוד | בשיחה עם "חדשות כיפה", משתפת תושבת היישוב: "התושבים מאוד הופתעו, לא הייתה שום סיבה ליצירת החיכוך"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 10/09/23 16:54 כד באלול התשפג

שבת קשה בעתניאל: מתפרעים חדרו לישוב - השחיתו והרסו
תיעוד מקום ההתפרעות בעתניאל, צילום: דוברות עתניאל

שבת מורכבת עברה על תושבי היישוב עתניאל, שבשנים האחרונות עלה שוב ושוב לכותרות בנסיבות כואבות. בשבת האחרונה, קבוצה של כ-30 אנרכיסטי חדרה למרכז היישוב, התפרעה, הרסה אוהל ששימש את נוער היישוב ואף הציתה דלקה. לטענת התושבים, מדובר בפעילי שמאל קיצוני. רעות גז, תושבת דור שלישי בעתניאל שילדיה הם כבר דור רביעי במקום, התראיינה היום (א') ל"חדשות כיפה", וסיפרה על אירועי השבת.

"יש תיעוד של שני ערבים שמציתים אש"

"אני אישית גם יושבת ראש ועדת קרקעות וגם נשואה לרבש"ץ, אז מכירה את הדברים מפנים", פתחה ואמרה, והחלה לשחזר את מהלך האירועים, וכיצד בעלה, רבש"ץ היישוב, והסייר התורן עמדו חסרי אונים אל מול הפורעים: "כיוון שזה אירוע אנרכיסטי, וחלקם גם תושבי ישראל ואזרחי ישראל אין אפשרות לעצור אותם בצורה פיזית אלא רק לבקש מהם להתרחק", הסבירה. "כמובן שהם לא מקשיבים, מתחילים ליצור שם מהומה".

רעות גז, תושבת עתניאל

רעות גז, תושבת עתניאל צילום: רעות גז

איפה בדיוק מתרחש האירוע?

"אמנם בתמונות נראה כי זה בקצה, אבל הנקודה נמצאת במרכז היישוב ומחברת שתי שכונות של היישוב". רעות מספרת שבמקום ניצב אוהל שהוקם במהלך הקיץ לתפילה ולימוד של נוער עתניאל. "ברגע שהאנרכיסטים מגיעים הם מושכים את האוהל, מפרקים אותו. באיזשהו שלב, אני לא מכירה את הפרטים המדוקדקים של התחקיר, מוצתת אש. יש תיעוד של 2 ערבים שמציתים אש ומתחילים לשרוף קוצים. מגיעה משאית כיבוי מתחילים להתגודד תושבי היישוב, כוחות הביטחון".

לא סתם התחילו בנקודה הזו

"באיזשהו שלב הצבא מצליח לדחוק את השמאל הקיצוני מחוץ לגבולות היישוב ומתחיל להוריד אותם למטה, נוצרה עוד הפרת סדר שמצריכה שימוש ברימוני הלם שהצבא זורק ונוצרת שריפה נוספת". עוד הוסיפה ואמרה כי, "זו נקודה שיש שם מרכיב ביטחון שהשריפה כמעט ופגעה בו. לא סתם התחילו בנקודה הזו, בו נגיד ככה".

https://youtube.com/shorts/LT1CyvmlPfk

סרטון ההסברה על האירוע שהוציא היישוב עתניאל צילום: דוברות עתניאל

ובכל זאת, מה הוביל להתפרעות?

"התושבים מאוד הופתעו, לא הייתה שום סיבה ליצירת החיכוך, היה נראה שהם הגיעו מתואמים ומתוכננים, כשלא הייתה כל סיבה או התגרות", טענה רעות. "מדובר ביישוב מאוד שלו ומאוד נעים עם התושבים האחרים של הסביבה". לשאלה האם אותה נקודה היא שנויה במחלוקת, השיבה גז: "אנחנו מבקשים מכל מי שיש לו דין ודברים איתנו לפנות לבית המשפט ולא לקחת את החוק בידיים". וסיפרה כי בצילומים ובסרטונים יש דמויות מוכרות של אנרכיסטים ופעילי שמאל קיצוני שלטענתה: "מחרחרי ריב".

הסיבה לאירועים, אמרה, היא ניסיון לצבוע את המתיישבים בצבעים שליליים: "אנחנו רואים את זה חלק מקמפיין שמאל קיצוני שמבקש להציג את ההתיישבות כאנשים אלימים, מה שפשוט לא נכון, כאנשים שבאים לפגוע או גוזלי אדמות".

צילום: דוברות עתניאל

מה התחושות ביישוב?

"תחושות מאוד מעורבות, אני יודעת להגיד תודה לצבא ולמועצה שניהלו את האירוע בצורה ראויה לשבח. אבל יש שאלה איך לא עצרו את זה לפני שנכנסו ליישוב". עוד סיפרה: "היו שתי שבתות חתן ביישוב, אחד החתנים עוכב על ידי המשטרה, ושוחרר בסוף ישר לירח הדבש שלו".

יש קולות שחושבים להקים גדר הגדר?

"אני לא שומעת קולות כאלה. תושבים מבינים שגדר מסכנת אותנו יותר מכל דבר אחר. ההבנה לאורך שנים בעותניאל היא שברגע שאנחנו סוגרים את עצמנו בגדר אנחנו מאפשרים לערבים להתפרש עד הגדר אנחנו רואים את זה ביישובים אחרים ולכן התשובה היא ממש לאט".