רבנים בכירים על פינוי המאחז: "האדמות לא פרטיות - הטעיה של הציבור"

יומיים לאחר פינוי גבעת אעירה השחר" הסמוכה לישוב כוכב השחר בבנימין, יצאו שורת רבנים בכירים בציונות הדתית במכתב חריג לנבחרי הציבור: "לנבחרי הציבור, אנו פונים אליכם בדרישה לפעול בכל כוחכם נגד הריסות של נקודות התיישבות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/08/23 22:00 כט באב התשפג

רבנים בכירים על פינוי המאחז: "האדמות לא פרטיות - הטעיה של הציבור"
ארכיון, צילום: גאולת ציון-בחזון ובמעש

יומיים לאחר פינוי גבעת "אעירה שחר" בבנימין והטענות שנשמעו לפיהן המאחז יושב על קרקעות פרטיות ערביות ועל כן דינו להתפנות, יצאו היום (ד) שורת רבנים בכירים מהציונות הדתית במכתב חריג לנבחרי הציבור בו מתחו ביקורת על אמירות אלו, וקבעו כי שטחים רבים המוגדרים "אדמות פרטיות" - כלל אינם כאלו. "אין כל סיבה שמדינת ישראל תכבד רישום שרירותי של ממשלת ירדן".

"הטענה שנקודות התיישבות מסויימות הן על אדמות 'ערביות פרטיות' זו הטעיה של הציבור"

במכתבם טוענים הרבנים כי קרקעות רבות ביהודה ושומרון המוגדרות כקרקעות פרטיות, לא נרכשו מעולם על ידי בעלים כלשהם, ומקורם ברישום שרירותי וחסר סמכות של השלטון הירדני ששלט בארץ בימי טרום מלחמת ששת הימים. על המכתב חתומים בין השאר הרב דב ליאור, הרב שמואל אליהו, הרב דוד חי הכהן, הרב שלמה אבינר והרב אליקים לבנון, לצד שורת רבנים נוספים.

הרב שמואל אליהו | הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהו | הרב שמואל אליהו, צילום: David Cohen/Flash90

"אין כל סיבה שמדינת ישראל תכבד את החלוקה השרירותית של חוסיין"

"לנבחרי הציבור היקרים, אנו פונים אליכם בדרישה לפעול בכל כוחכם נגד הריסות של נקודות התיישבות ברחבי יהודה ושומרון", כתבו הרבנים בפתח מכתבם."יש הטוענים שנקודות התיישבות מסויימות הן על אדמות 'ערביות פרטיות', ועל כן דינן להתפנות. יש בטענה זו הטעיה של הציבור, הנובעת מאי-הבנה של המציאות המשפטית של אדמות יהודה ושומרון", קבעו הרבנים.

"חשוב לנו להבהיר שאנחנו כרבנים מתנגדים לבניה באדמות פרטיות של גויים שנרכשו כדין"

הרבנים הוסיפו והסבירו, כי "קצת לפני שחרור יהודה ושומרון חילק חוסיין מלך ירדן, באופן שרירותי וללא כל סמכות, חלקים נרחבים משטחי יהודה ושומרון לחמולות השונות. בעלות זאת מעולם לא מומשה, השדות לא נזרעו, ולרוב מדובר באדמות טרשים שאלו הקרויים 'בעליהן' כלל לא יודעים שהקרקעות רשומות על שמם", טענו. "אין כל סיבה שמדינת ישראל תכבד את החלוקה השרירותית של חוסיין, ותאפשר בכך השתלטות ערבית על חלקים גדולים מאוד משטחי יהודה ושומרון".

מכתב הרבנים

מכתב הרבנים צילום: ללא

השימוש במעמד של קרקעות פרטיות הוא כלי פוליטי

"חשוב לנו להבהיר שאנחנו כרבנים מתנגדים לבניה באדמות פרטיות של גויים שנרכשו כדין, ומול עיננו עומדים דברי חז"ל ש"גזל גוי אסור", הדגישו הרבנים, אך ציינו כי "האדמות הנקראות 'פרטיות' מכח חלוקתו של חוסיין אינן פרטיות כלל ועיקר, וכל השימוש במעמד של 'קרקעות פרטיות' הוא כלי פוליטי בלבד בידי מתנגדי ההתישבות".

הרבנים דרשו: "לכן חובה עליכם נבחרי הציבור לעמוד לימינם של המתיישבים החלוצים, שליחי-ציבור של עם ישראל כולו, שנצטווה לרשת את הארץ ולא לעזבה ביד זולתנו מן האומות או לשממה, כלשון הרמב"ן בספר המצוות", סיכמו את מכתבם.

הרב אבינר

הרב אבינר, צילום: באדיבות המצלם