צפו שהחיינו: מעלית ההנגשה במערת המכפלה נפתחה לשימוש

טקס חניכת המעלית שאמור היה להתקיים ביום חמישי שעבר במערת המכפלה נדחה, ויחד איתו נדחתה הנגשת המקום. היום עם פתיחת המתקן לשימוש אפשר לברך שהחיינו: "זכויות אדם לא נעצרות בקו הירוק"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/06/23 12:43 כה בסיון התשפג

שהחיינו: מעלית ההנגשה במערת המכפלה נפתחה לשימוש
זכריה נהרי. מתפלל במערת המכפלה עשרות שנים | , צילום: שי גליק

בזמן הזה. טקס חניכת מעלית ההנגשה למערת המכפלה אמור היה להתקיים ביום חמישי שעבר, אלא שהוא נדחה למועד לא ידוע בשל "אילוצי לו"ז", כך מסר בתחילת השבוע ל"חדשות כיפה" גורם המצוי בפרטים. דחיית הטקס הובילה לדחייה בפתיחת המעלית עד למציאת תאריך חדש וכך למעשה נפגעו בעלי מוגבלות. בעקבות פניה שלנו, בלשכת שר הביטחון הודיעו כי המעלית תופעל "באופן מיידי", והיום (ד') היא אכן נפתחה לשימוש.

למרות כל ההתנגדויות הרבות - מבית ומחוץ

המעלית נפתחה בטקס חגיגי שהתקיים היום במעמד מנכ"ל מנהלת מערת המכפלה צורי הולנדר, קמ"ט דתות במנהל האזרחי, שאול בטיש וציבור המתפללים, אחרי שנים רבות של מאמץ, ולמרות כל ההתנגדויות הרבות מבית ומחוץ, אושרה ההנגשה ולאחר תהליך ארוך של בניה שכלל חפירות ארכיאולוגיות שחשפו ממצאים רבים - נפתחו המעלית והשביל הסמוך. 

בשנים האחרונות פעל ארגון "בצלמו" בשיתוף פעולה עם המנהל האזרחי לפעול בנושא. גליק, שהגיע אף הוא לטקס הבוקר, מסר בהתרגשות: " אני מודה לכל המעורבים הרבים ובעיקר אנשי המנהל האזרחי שעמלו יומם וליל למען המשימה. נמשיך לפעול להנגשת כל אתרי הדת והמורשת בישראל. חופש תנועה וחופש פולחן הינם חלק מחוקי יסוד של כבוד האדם וחירותו. זכויות אדם לא נעצרות בקו הירוק".

שר התיירות: "מחובתנו לשמר, לטפח ולפתח את הישוב היהודי בחברון"

במסגרת סיור עבודה בחברון והסביבה, שר התיירות חיים כץ הגיע לביקור במערת המכפלה. "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. ליוויתי את ההחלטה להקמת המעלית הנגישה עוד מתקופתי כשר העבודה והרווחה", אמר כץ. "חברון עיר האבות, היא המקום בו הכל התחיל. מחובתנו לשמר, לטפח ולפתח את הישוב היהודי בחברון ואת ההתיישבות היהודית בכל חלקי ארץ אבותינו".

המעלית הוקמה במימון משרד התיירות שתקצב את הפרויקט ב-3.3 מיליון שקלים, והעלות הכוללת של ההקמה נאמדת ב-5.95 מיליוני שקלים.

השר חיים כץ ודובר הישוב היהודי בחברון, נעם ארנון |

השר חיים כץ ודובר הישוב היהודי בחברון, נעם ארנון | צילום: לשכת שר התיירות

ההתרגשות של זכריה נהרי 

זכרי נהריה הוא אחד מוותיקי קרית ארבע-חברון והוא מתפלל עשרות שנים במערת המכפלה. הוא לחם במלחמת ששת הימים בחטיבת ירושלים שנכנסה לחברון מיד עם שחרורה. הבוקר הוא התרגש מאוד.