בשורה להתיישבות: הצעד של גלנט שיאפשר לחזור לצפון השומרון

שר הביטחון הורה לאלוף פיקוד מרכז לחתום על צו שיממש את החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון. הצו עליו חתם צה"ל מורה על תגבור כוחות ובניית מוצבים באזור, דבר שיאפשר התיישבות מחודשת במקום | וגם - הפתרון להסדרת ישיבת חומש

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/05/23 22:17 כו באייר התשפג

בשורה להתיישבות: הצעד של גלנט שיאפשר לחזור לצפון השומרון
צה"ל חוזר לחומש, צילום: מטה חומש תחילה

לפני כחודשיים אושר בכנסת "החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון". היום (ד') שר הביטחון גלנט עשה את הצעד הראשון למימוש חוק זה, בכך שהנחה את אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, לחתום על צו מיוחד לתגבור כוחות צה"ל והקמת מוצבים על מנת לאבטח את האזרחים שיוכלו לשוב אל צפון השומרון. הצו הזה יאפשר שהות יהודים במקום ולמעשה יחיל סופית את החוק לביטול ההתנתקות.

אחד מהאתגרים שעומדים בפני ההתיישבות המתחדשת בחומש היא העתירה העומדת בבג"ץ נגד קיום הישיבה בחומש, שנמצאת על אדמות לא חוקיות. בין הפתרונות האפשריים, נשקלת האפשרות להזיז את הישיבה לאדמות סקר סמוכות, שמעמדן החוקי נמצא בתהליך הסדרה. זהו מהלך אליו חותר גם השר סמוטריץ', שכזכור דרש בהסכמים הקואליציוניים את הסדרת המקום.

אישור החוק בכנסת

"אין עוד הצדקה למנוע כניסה ושהייה של ישראלים בשטח המפונה"

כזכור, החוק החדש קובע כי סעיפים 23 עד 27 בחוק, הקובעים הגבלה ואיסור של כניסה ושהייה של אנשים בשטח המפונה החל ממועד מסוים, הסמכת כוחות הביטחון למנוע כניסה לשטח המפונה והוצאת מי ששוהה בו בניגוד לחוק לא יחולו על השטח המפונה בצפון השומרון. בדברי ההסבר נכתב להצעת החוק נכתב: "בחלוף השנים, לדעת המציעים אין עוד הצדקה למנוע כניסה ושהייה של ישראלים בשטח המפונה בצפון השומרון, ולפיכך מוצע לקבוע כי סעיפים אלה לא יחולו עוד על השטח המפונה".