הסיפור שלא הכרתם על המלך צ'ארלס השלישי והאבן מבית אל

מיעקב אבינו וחלום הסולם, דרך מאבקים במשך שנים רבות בין סקוטלנד ואנגליה ועד לטקס ההכתרה המלכותי בבריטניה – סיפורה של האבן הקדושה מבית אל | שי אלון: "יש כאן היסטוריה רבת שנים והקדושה כאן היא קונצנזוס עולמי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/05/23 15:02 טז באייר התשפג

הסיפור שלא הכרתם על המלך צ'ארלס השלישי והאבן מבית אל
ישב על האבן מבית אל | , צילום: shutterstock

לעיניי 2,300 מוזמנים ו-100 מנהיגים וראשי מדינות מרחבי העולם, הוכתר אתמול (שבת) צ’ארלס השלישי כמלך הממלכה המאוחדת. המלך הטרי ישב המלך על אבן מיוחדת - אבן ההכתרה הרשמית הנקראת גם "אבן סקון". כך נהוג בכל טקסי ההכתרה בממלכה הבריטית זה שנים רבות, עוד מימי הכתרתו של מלך סקוטלנד הראשון, קנת מק'אלפין, בשנת 847 לספירה.

לשיטת האנגלים, כך מסביר תושב היישוב בית אל, ההיסטוריון ד"ר חגי בן ארצי, האבן המסורתית נלקחה כשלל מהיישוב בית אל בארץ הקודש. על פי המסורת האנגלית, זו האבן עליה הניח יעקב אבינו את ראשו וחלם את חלום הסולם המוזכר בתורה. "אמונה זו מראה עד כמה העם הבריטי, ובעצם העולם הנוצרי כולו, רואה את חלום יעקב כיסוד של התרבות האנושית כולה ולא רק של העם היהודי".

תפילה נוצרית באתר חלום יעקב |

תפילה נוצרית באתר חלום יעקב | צילום: דוברות בית אל

משם ועד היום עברה אותה אבן גלגולים רבים. האבן הוטמעה בתחילה בכס אדוארד הקדוש, אותו כיסא הכתרת המלוכה שנוצר לכבוד המלך אדוארד הראשון בשנת 1296 לאחר שלקח אותה כשלל מלחמה מסקוטלנד. על כס המלוכה הוכתרו כמעט כל מלכי אנגליה, בריטניה הגדולה והממלכה המאוחדת. ‏האבן האדומה באורך 66 ס"מ שנלקחה ממנזר סקון שימשה כאבן ההכתרה עוד מאז.

הכתרת המלך צ'ארלס השלישי בבריטניה 

‏לאחר 650 שנים, בשנת 1950 פרצו סטודנטים סקוטיים למנזר ווסטמינסטר וגנבו את האבן הקדושה בכדי להשיבה לסקוטלנד ובכך להשיב גם כבודם הגזול מאז אותה מלחמה. לבסוף שבה האבן לאנגליה בטקס גדול שנערך בגבול בין המדינות עד לשנת 1996, אז החליטה ממשלת בריטניה להתפייס עם סקוטלנד ובשל כך הוסכם בין המדינות כי האבן תופקד בסקוטלנד אך תגיע ללונדון רק לצורך טקס הכתרת המלך. לבסוף ‏האבן הועברה לטירת אדינבורו שבסקוטלנד. אתמול כאמור, האבן שימשה את המלך בטקס ההכתרה המלכותי.

אתר חלום יעקב |

אתר חלום יעקב | צילום: דוברות בית אל

שי אלון: "יש כאן היסטוריה רבת שנים והקדושה כאן היא קונצנזוס עולמי"

ראש המועצה המקומית בית אל, שי אלון, התייחס לסיפור ההיסטורי ולמאבק סביב אותה אבן קדושה ואמר: "כשאומות העולם מנסות להבין מה מעמדה של ישראל וזכות קיומה, יש היסטוריה שבאה ומוכיחה את סיפורנו בן אלפי השנים. אתר חלום יעקב זהו אתר ארכיאולוגי בן למעלה מ-3,700 שנה, שבו גם נמצא מקאם מוסלמי לציון המקום וקפלה נוצרית בני 1,500 שנה".

"התנ"ך מראה את ההיסטוריה שלנו בארץ, ואנחנו שבים לארצנו ומחיים את ההתיישבות ההיסטורית מחדש. דווקא הלא-יהודים שמגיעים ארצה כה נפעמים למראות ההיסטוריה והקדושה בארץ, ובייחוד ביו"ש, ואילו אנחנו שחיים כאן בשוטף ובשגרה לא חשים בכך. לציניקנים שבנו צריך לומר – יש כאן היסטוריה רבת שנים והקדושה כאן היא קונצנזוס עולמי, רק צריך לפקוח עיניים ולראות אותה נכוחה".

שי אלון |

שי אלון | צילום: Sraya Diamant/Flash90