לא נערך פינוי בעקבות פניית "חדשות כיפה" בדובר צה"ל חוזרים בהם

לסדר ט"ו בשבט ענק שנערך אמש בישיבת חומש, הגיעו אמש כ-1,500 בני אדם. בצה"ל עדכנו תחילה כי "כוחות הביטחון פועלים לפנותם", והבוקר נמסר: "כלל האזרחים פונו מהמקום" | אלא שהמארגנים והתושבים טוענים כי האירוע התנהל באווירה טובה וכלל לא היה פינוי

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/02/23 16:27 טו בשבט התשפג

בעקבות פניית "חדשות כיפה" בדובר צה"ל חוזרים בהם
עליה לחומש, ארכיון, צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

יותר מ-1,500 איש השתתפו אמש (א') בסדר ט"ו בשבט ענק בישיבת חומש, בהשתתפות ישיבות מכל רחבי הארץ, רבנים ואישי ציבור. האירוע שהתנהל כידוע בשטח צבאי סגור, הסתיים ללא כל בעיות ואף היו בו "שירה וריקודים שנמשכה עד שעות הלילה המאוחרות ובאווירה טובה", כפי שתיארו המתיישבים. אלא שלשאלת כתבים אמש, ענו בדובר צה"ל בצורה שונה. 

"החיילים לא ניסו לעצור אותנו"

נפתח ונציין כי חוגגים שהגיעו אמש לחומש סיימו את הערב עם תחושה טובה מאוד. זה התחיל בכ-20 אוטובוסים ומספר רכבים פרטיים שהגיעו ממש צמוד לחומש שם חסם את הכביש ג'יפ של צה"ל. האוטובוסים חנו בצד הדרך והחוגגים עלו לחומש ברגל. "לא היה שום עימות, הכל היה סבבה, החיילים לא ניסו לעצור אותנו", סיפר אחד מהעולים לחומש.

כאמור, במענה לשאלת כתבים על האירוע, השיבו בדובר צה"ל: "מאות אזרחים ישראלים הגיעו הערב למרחב חומש. על המרחב חל צו שטח צבאי סגור, כוחות הביטחון פועלים כעת לפנותם". הבוקר, נמסר לכתבים: "מאות אזרחים ישראלים הגיעו אתמול בערב למרחב חומש. על המרחב חל צו שטח צבאי סגור, כלל האזרחים פונו מהמקום". 

סדר ט"ו בשבט בחומש |

סדר ט"ו בשבט בחומש | צילום: ישיבת חומש

"הצבא ליווה אותנו החוצה"

העולה לחומש איתו דיברנו, טען כי כלל לא נאמר להם לרדת מחומש ובוודאי שלא בוצע פינוי וכי הם לא התפנו אלא ירדו מעצמם כמו שתוכנן מלכתחילה, כך טוענים גם המארגנים. בסיום האירוע ליוו לוחמי צה"ל את האוטובוסים. "הצבא ליווה אותנו החוצה, נוסעי האוטובוס האחרון ספגו אבנים".

מנכ"ל ישיבת חומש, שמואל וונדי סיפר בתום האירוע: "אנחנו זוכים לחזור מחומש, לארח אלפי תלמידי ישיבות שבאו לבקר אותנו בחומש, היתה שמחת חג אדירה. היה משמח מאוד. אנחנו מודים לצה"ל שנמצא פה בשביל לשמור עלינו בתוך כל האתגרים הרבים. הקשר החם עם החיילים ימשיך לקרות וחבל שדובר צה"ל מנסה לסכסך בין המתיישבים לבין אחינו החיילים".

נדגיש כי לאף אחד מהתושבים לא היתה אתמול כוונה לעשות את הלילה בישוב חומש שפונה בשנת 2005, ולאף אחד מהם לא היתה כוונה להתחיל בבניה במקום. ומשכך, ייתכן ולקציני צה"ל בשטח לא היה כל עניין בחיכוך מיותר עם המתיישבים ועל כן אפשרו את העליה בצורה שקטה. מה היה קורה אם המתיישבים היו נערכים לשינה? ניתן לשער שהיינו רואים מחזות של פינוי, אבל בשורה התחתונה, אמש לוחמי צה"ל לא התכוננו לפינוי ולא ביצעו פינוי. 

תגובת דובר צה"ל:

בדובר צה"ל טוענים כי בשטח נכח סמג"ד שדיבר עם המתיישבים ואמר להם כי הצבא "נערך לפינוי". עם פרסום הכתבה נמסרה ל"חדשות כיפה" תגובה קצרה ומתוקנת על שאירע אתמול בשעות הלילה המוקדמות: "כוחות הביטחון נערכו אמש לפינוי ובהמשך האזרחים התפנו מעצמם".