בפורום התיישבות צעירה לא ברכו ודגן הודה לנתניהו: חוות יאיר חוברה לחשמל

שנה לאחר האישור הראשוני של תכנית המתאר של חוות יאיר שבשומרון, חובר השבוע היישוב הצעיר לחשמל. יוסי דגן: "הדבר הזה הוא לא תוצאה של החלטה ממשלתית מהשנה האחרונה" | פורום ההתיישבות הצעירה: "התב"ע של היישוב הופקדה לפני שנה וחצי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/06/22 13:51 יא בסיון התשפב

בפורום התיישבות צעירה לא ברכו ודגן הודה לנתניהו: חוות יאיר חוברה לחשמל
בית הכנסת בחוות יאיר, צילום: בן ברוך, ויקיפדיה - CC BY-SA 4.0

מחושך לאור. למעלה מ-20 שנה לאחר הקמת הישוב "חוות יאיר" שבשומרון, חובר אתמול (ה') לראשונה היישוב לחיבור ישיר של חברת החשמל. כשנה לאחר שהישוב חוות יאיר אושר להפקדה, ונמצא בהליך הסדרה, חובר השבוע הישוב לחשמל.

במועצה האזורית שומרון אומרים כי הם פעלו מול כלל הגורמים בהתאם לנוהל שסוכם בין המועצה לבין מנכ"ל משרד ראש הממשלה הקודם רונן פרץ בגיבויו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. על פי הנוהל חובר הישוב נופי נחמיה לפני כשנתיים, ואתמול גם חוות יאיר.

חיבור היישוב יאפשר זרימת חשמל יציבה וסדורה ל-100 המשפחות המתגוררות בחוות יאיר, שהיה עד לא מזמן במעמד של התיישבות צעירה, ויאפשר להם לראשונה להשתמש בחשמל ללא הפסקות חוזרות ונשנות, ואף ימים שלמים אותם בילו ללא חשמל.

 דגן יחד עם עמיחי איתם יו"ר הישוב, וסיגל כהן מנכ"לית הישוב ברגע החיבור

דגן יחד עם עמיחי איתם יו"ר הישוב, וסיגל כהן מנכ"לית הישוב ברגע החיבור צילום: מעצה אזורית שומרון

דגן: "הממשלה הזו חייבת להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות"

"צריך להבין שבישוב היה עד היום משטר חשמל", מספר יו"ר הישוב עמיחי איתם, "המציאות בה משפחות צריכות לתאם זמני כביסה ובישול, לצד אינספור נפילות חשמל לאורך השנה, היא בלתי נתפסת. בחום הקיץ, בחגים ובשבתות, תושבי הישוב חיים בידיעה שבכל רגע יתכן ולא יהיה חשמל, וכי עליהם לעשות הכל בזריזות שמא הם יתקעו באמצע. החיבור של הישוב לחברת החשמל יביא רווחה וזכויות אדם בסיסיות שהיו צריכות להגיע הרבה קודם למשפחות הישוב".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, הרים את השאלטר בטקס ובירך את התושבים: "זהו יום חג לישוב חוות יאיר ולשומרון כולו. אזרחי ישראל ותושבי חוות יאיר הם לא אזרחים סוג ב'. עוד הוסיף דגן: "הדבר הזה הוא לא תוצאה של שום החלטה ממשלתית מהשנה האחרונה אלא תוצאה של החלטה של נוהל שהצלחנו בעבודה מאומצת של המועצה האזורית שומרון מול הרבה גורמים ובראשם רונן פרץ שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובאישור ראש הממשלה הקודם נתניהו. הממשלה הזו חייבת להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות - לאשר באמת את ההתיישבות הצעירה".  

פורום התיישבות צעירה: "פרקטיקה מאושרת ומקובלת מקדמת דנא"

בפורום ההתיישבות הצעירה לא התרשמו מהמהלך: "הישוב חוות יאיר הוא מהישובים הבודדים שהחלו בתהליך הסדרה, והתב"ע שלו הופקדה כבר  לפני שנה וחצי. כתוצאה מכך אושר לו חיבור חשמל באמצעות צובר. זוהי פרקטיקה מאושרת ומקובלת מקדמת דנא".

"החיבור הזה לא מחדש שום דבר לרוב המוחלט של ישובי ההתיישבות הצעירה שנמצאים בשלבי הסדרה מוקדמים יותר והמינהל האזרחי בשליחות הממשלה מתעקש באטימות שלא תיאמן לא לאפשר להם הגדלת חיבורי החשמל. אנו דורשים מהממשלה להביא באופן מיידי פתרון למשבר הלא אנושי של אי חיבור לחשמל בישובים ולא להתהדר ב"פייק הישגים".