ראש מועצת שומרון גייס 16 חברי כנסת: להעביר את חוק החרם בטנסי עם יו"ש

הקרב על חוק החרם בארה"ב: ראש מועצת שומרון יוסי דגן גייס 16 חברי כנסת ופנה איתם למושל טנסי - "העבר את חוק החרם, כולל יו"ש". ארגוני שמאל מפעילים לחץ על מושל טנסי להחריג את יו"ש. תקדים שמשמעותו עלולה להיות חיזוק לתנועת ה-BDS 

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/22 19:46 כא באדר א'

ראש מועצת שומרון גייס 16 חברי כנסת: להעביר את חוק החרם בטנסי עם יו"ש
צילום: מועצה אזורית שומרון

לפני 3 חודשים קיים ראש מועצת שומרון יוסי דגן ביקור רשמי בארה"ב, במהלכו נפגש עם למעלה מ 20 חברי סנאט וקונגרס במטרה לצמצם את הלחץ האמריקני כנגד הבניה ביו"ש. במהלך הביקור קיים כזכור פגישת עבודה רשמית עם מושל מדינת טנסי בארה"ב, ביל לי בלשכתו שבנאשוויל וביקש ממנו להפעיל סנקציות כנגד חברת יוניליוור וחברת בן אנד גריס העולמית, סיפר לו על החלטת בן אנד גריס שלא למכור את הגלידה שלה ביו"ש ולהחרים את יו"ש.

מושל טנסי נענה לבקשתו של דגן והנחה את הצוות שלו להפגש באופן מיידי עם הצוות המקצועי של מועצה אזורית שומרון ומאז נעשה עבודת מטה, דרך הזומים והוכנה הצעת חוק נגד החרם בטנסי. אלא שלפני כחודש פנו ארגוני שמאל בארה"ב למושל טנסי וביקשו ממנו, לראשונה בארה"ב, להעביר את חוק החרם במדינתו אך להחריג את יהודה ושומרון, כך שלמעשה לא תהיה משמעות לחוק החרם.

הדבר הזה עלול להוות ניצחון משמעותי ל BDS ולהוריד את השיניים מחוקי החרם בארה"ב שהביאו עד עכשיו לעצירת החרם של חברת air b&b על יו"ש, ולפגיעה כלכלית קשה בחברת יוניליוור שלא הביעה התנגדות להחלטת חברת הבת שלה בן אנד גריס העולמית שלא למכור את הגלידה שלה ביו"ש. 

עקב כך ובעקבות פניות של גורמים בכירים בטנסי לדגן, יצא ראש מועצת שומרון יוסי דגן לקרב בלימה כנגד הנושא. יחד עם הצוות המקצועי במועצה ובהתייעצות עם משפטנים בינלאומיים, פנה ראש מועצת שומרון יחד עם 16 חברי כנסת בהם שרים לשעבר: שר הכלכלה לשעבר שגם עסק בנושא אלי כהן, שר האוצר והחוץ לשעבר ישראל כץ, שר העבודה והרווחה לשעבר, ח"כ חיים כץ, שרת התחבורה לשעבר, ח"כ מירי רגב, שר החינוך לשעבר יואב גלנט, שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ' חכ אבי דיכטר, ח"כ קטי שיטרית, ח"כ מיקי זוהר, ח"כ אתי עטיה, ח"כ קרן ברק, ח"כ שמחה רוטמן, ח"כ אופיר סופר, ח"כ איתמר בן גביר, ח"כ אבי מעוז, וח"כ מיכל וולדיגר בבקשה למושל טנסי שלא להכנע ללחצים. 

"יהודה ושומרון, כולל האזור והאזרחים שאני מייצג, אינם מוזכרים בהצעת החוק הנוכחית. הדבר הזה חושף את האזרחים שלי, החקלאים, הכורמים, יזמי הטכנולוגיה ובעלי העסקים שלנו, לסיכון מיותר. ותתן כח לתנועת ה-BDS, השמטת יהודה ושומרון מהחוק תנוצל בצורה לא הוגנת עי תנועת ה bds ותתפרש כחוסר סולידריות עם יו"ש, וכן תזמין התקפות וחרמות נוספות "ליהודה ושומרון בלבד" (כדוגמת בן אנד ג'ריס). רק בהתייחסות מפורשת ליהודה ושומרון יש לחוק החרם את אפקט ההרתעה הדרוש בכדי להילחם ביוזמות האנטישמיות הבוטות הללו. מאז 2016, עשרים (20) מדינות בארה"ב (אריזונה, פלורידה, איווה, קנזס, נבאדה, צפון קרוליינה, טקסס, ארקנסו, ג'ורג'יה, איידהו, לואיזיאנה, אוהיו, אוקלהומה, ויסקונסין, אילינוי, אינדיאנה, מרילנד, מיסיסיפי, ניו ג'רזי, מערב וירג'יניה) העבירו חוקים נגד BDS, כולל יהודה ושומרון. אני קורא לך לפעול באותה דרך". 

חברי הכנסת כתבו למושל טנסי ביל לי לאחר ששיבחו את החלטתו להעביר את חוק החרם במדינתו: "ישנו היבט אחד בהצעת החוק שמעסיק אותנו, העדר המילה 'יהודה ושומרון'. זו הייתה הנורמה בשש השנים האחרונות, ובקרב 20 מדינות שהחילו את החוק.   שפה זו שאובה מהרשות הפדרלית לקידום סחר (TPA), אשר נחקק על ידי הנשיא אובמה בשנת 2015. חוקים אלה מספקים הטבות מגן לחברות בטנסי כמו לחברות ישראליות.

אם שפת הצעת החוק תישאר כפי שהיא, תנועת ה-BDS תנצל זאת, תחגוג את העמימות של הצעת החוק. ואלו יטענו שהם הצליחו לשנות את דעת הקהל עד כדי כך נגד ישראל, שאפילו מדינת טנסי, שהעבירה החלטה עקרונית להגנה על זכויות ישראל ביהודה ושומרון ב-2015, כבר לא מרגישה בנוח להזכיר את המילה 'שטחים'. (יהודה ושומרון) דבר זה עלול להזיק לישראל ולחברות שעושות עסקים בישראל. יתרה מזאת, שפה זו יכולה להזמין חרמות נוספות של 'יהודה ושומרון בלבד', כפי שחווינו לאחרונה מ-Ben & Jerry's ו-AirBNB. אנו מעריכים את תמיכתך המתמשכת בישראל בשלמותה, לרבות הגנה על זכויותיהם של יהודים לחיות בלב התנ"כי של ירושלים, חברון, בית אל, שילה ואילון מורה, והרי יהודה ושומרון". 

נזכיר כי במהלך ביקורו של דגן,  בטנסי העניק  למושל יין מהר ברכה שבשומרון וחנוכייה מוזהבת עם הקדשה. ביקורו של דגן במקום הגיע לאחר  מרתון של  כ - 20 פגישות בקונגרס ובסנאט, ולאחר שהצליח לגבש קבוצה של חברי סנאט וקונגרס שיילחמו נגד נסיונות ממשל ביידן "לרסן את הבנייה בהתנחלויות".