עמוס שוקן על המצב הביטחוני ביו"ש: "לא קשור לפיגועים שלפני 67"

בניסיון להסביר את הפיגועים האחרונים בגוש עציון מאשים מו"ל הארץ את "הכיבוש ומשטר האפרטהייד", ואומר ל"חדשות כיפה" כי אין להתפלא שזאת המציאות: "ההיסטוריה מראה שבכל מצב של משטר קולוניאלי - זה נגמר בטרור"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/01/22 13:21 ז בשבט התשפב

עמוס שוקן על המצב הביטחוני ביו"ש: "לא קשור לפיגועים שלפני 67"
עמוס שוקן, צילום: Amir Levy/FLASh90

ביום חמישי האחרון, סביב השעה 01:00 בלילה, אירעו מספר פיגועי אבנים באזור גוש עציון. ברכב אחד נפצעה אישה קל אך המשיכה בנסיעה עד לכניסה הדרומית לאפרת ופונתה לשערי צדק לצורך קבלת טיפול רפואי, ברכב שני נפצעה אישה נוספת, פונתה לבית החולים הדסה עין כרם. בפיגוע שלישי אף אזרח לא נפצע פיזית מיידוי האבנים של המחבלים הערבים. 

על הפיגועים הללו הגיב אתמול מו"ל "הארץ", עמוס שוקן. "פשוט תסתלקו משם, אז יפסיקו לזרוק עליכם אבנים. אין לאזרח ישראלי מה לחפש בתקוע או בכל מקום אחר בשטחים הכבושים, והנוכחות שלו שם היא בלתי חוקית", כתב שוקן בתגובה לדיווח של העיתונאי אלישע בן קימון בטוויטר, והסעיר את הרשת.

בשיחה אותה ניהלנו היום (א'), עם שוקן, הוא הסביר: "זאת העמדה שלי ושל הרבה אנשים בעולם כפי שזה בא לידי ביטוי בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2334, שכל נוכחות ישראלית אזרחית מחוץ לקו הירוק היא לא חוקית. ישראל מצפצפת על ההתחייבות שלה על פי אמנת ז'נבה". 

התגובה המלאה של עמוס שוקן

התגובה המלאה של עמוס שוקן | צילום: צילום מסך טוויטר

"אני חושב שבדבר הזה ישראל נוהגת בצורה בלתי חוקית ומצפה שהפלשתינים יקבלו את זה - בעיני זה דבר לא תמים. בצורה הכי פשוטה - הכיבוש ומשטר האפרטהייד שבלט עכשיו בגוש עציון בח'רבת זכריה, היהודים מסביב התנגדו. הייצוב שמדינה כובשת צריכה לתת לתושבים של המדינה הנכבשת צריך להיות כזה שמגן על הזכויות שלהם ולא רק על של זכויות הכובשים. לא מפתיע שהתוצאות הן כפי שהן, זאת לא המצאה של האזור שלנו".

אז אם מועצת הביטחון היתה קובעת שההתיישבות ביו"ש היא חלק מישראל, לא היתה לך בעיה?

"אפשר להגיד את מה שאתה אומר אבל צריך להבין, הקביעה של מועצת הביטחון של מדינות העולם לגבי גבולות ישראל צריכה להיות כזאת גם על דעת הפלשתינים".

אני שואל אותך, לא את הפלשתינים. 

"דעתי היא שישראל...", שוקן נתקע מעט וחיפש את המילים הנכונות, "הרי העבירה על החוק היא די ברורה בהרבה דברים שנעשים במפעל ההתנחלות הישראלי בשטחים. ישראל מאפשרת את זה, מכשירה את זה ומשרתת גם מקומות לא חוקיים. עכשיו מלבינים אותם על ידי זה שקוראים למאחזים לא חוקיים התיישבות צעירה, אז לא צריך להתפלא שתגובת הצד השני היא כפי שהיא. צריך להיאבק בטרור, אבל ההיסטוריה מראה שבכל מצב של משטר קולוניאלי, שליטה על התושבים המקומיים, זה נגמר בטרור. 

איך אתה מסביר פיגועים לפני 1967? 

"זה לא קשור לפיגועים שלפני 1967. ברור שהפלשתינים עשו טעות גדולה כשהם לא קיבלו את תכנית החלוקה של האו"ם מנובמבר 1947. היהודים הסכימו והפלשתינים פתחו במלחמה. הם לא היו היחידים, גם המצרים פתחו במלחמה. אבל 30 שנה אחרי שהמצרים פתחו במלחמה כי הם לא הכירו בה ולא במדינה יהודית, 30 שנה אחרי הם שינו דעתם, הכירו במדינה יהודית וכרתו הסכם שלום.

"אותו דבר צריך לקרות גם עם הפלשתינים, וישראל לא מסוגלת לעשות את זה כי היא לא מוכנה לוותר על הקרקעות של הפלשתינים ולא מוכנה לאזרח את האוכלוסייה הפלשתינית, ובצדק, היא רוצה רוב יהודי. צריך להחליט מה הפתרון הנכון למימוש החזון הציוני ולדעתי זאת מדינה יהודית ודמוקרטית ולא מדינה יהודית ואפרטהיידיסטית. מדינה יהודית ודמוקרטית מחייבת לעשות קו ביננו ובין הפלשתינים בשטחים. זה קשה וכואב, אבל כמו שנוסעים לקברו של רבי נחמן בברסלב, אפשר גם לנסוע לקבר יוסף בשכם".