בג"ץ נוזף במדינה: שנים של פגיעה סביבתית איומה – לחינם

המדינה השקיעה מיליונים לפני כ-13 שנים בהקמת מתקן טיהור שפכים משותף ליישוב עפרה ולכפרים ערביים. למרות השנים שחלפו, המתקן לא פעיל ומיליוני קוב ביוב גולמי זורמים לאקוויפר | בעקבות עתירת "ירוק עכשיו" הורה בג"ץ למדינה להודיע על פעולותיה בתוך שבוע

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/12/21 18:29 ד בטבת התשפב

בג"ץ נוזף במדינה: שנים של פגיעה סביבתית איומה – לחינם
המתקן לטיהור השפכים, צילום: ירוק עכשיו

בג"ץ דן היום (ד') בעתירת עמותת "ירוק עכשיו" שדרשה להפעיל לאלתר את מתקן טיהור השפכים שבנתה המדינה ליד היישוב עפרה שבבנימין בשנת 2008 – ומאז לא הופעל. המתקן, שנבנה בעזרת מועצה אזורית בנימין אמור לשמש את תושבי עפרה והכפרים סילוואד, יברוד, עין יברוד וביתין, אולם לאחר הבניה התברר כי המתקן ממוקם על קרקע פרטית וההתקדמות בהפעלתו נעצרה בשנת 2011.

בשנת 2011 בג"ץ ציין בפסק דין שנתן בעתירה קודמת בנושא, כי "מוסכם על הכול שיש לקיים את ההליכים הנדרשים בהקדם. בכל יום שהנושא אינו מטופל, מוחרפת הבעיה הסביבתית".

בשנת 2019 הושלמה הפקעת השטח אך מאז המדינה כמעט ולא עשתה דבר והמנהל האזרחי לא אישר את הפעלת מתקן טיהור השפכים. בשנים שחלפו מיליוני קוב של ביוב גולמי מהיישוב עפרה והכפרים הערבים הסמוכים זרמו וזיהמו את הקרקע את המטעים ומי התהום. 

"מקרה זה פשוט לא מתקבל על הדעת"

בדיון שהתקיים היום בעתירה שהגישה ירוק עכשיו, נזפו השופטים במדינה והביעו זעזוע מהתמשכות ההליכים במשך שנים כה רבות לאחר פסיקת בג"ץ הקודמת. השופט סולברג ציין כי "ראינו הרבה תיקים מורכבים באולם דיונים זה. מקרה זה פשוט לא מתקבל על הדעת". 

השופטת וילנר ציטטה באופן ציני דברים שנכתבו בתגובת המדינה, לפיהם "המשיבים פעלו במקביל ובאופן רציף כדי לקדם בדחיפות את הפעלת המט"ש", ותהתה כיצד אותה "פעולה רציפה" נמשכת מעל עשור, ללא תוצאות.  

המתקן לטיהור השפכים

המתקן לטיהור השפכים צילום: אלעד הומינר, חדשות כיפה

במהלך הדיון ביקשו השופטים מבאי כוח המדינה להתחייב כי בתוך שלושה חודשים יושלם המכרז להפעלת המתקן. נציגי המדינה השיבו בתחילה כי לא יוכלו לנקוב בלוחות זמנים. השופט גרוסקופף הגיב לכך ואמר כי "זהו תיק מוזר ביותר, יש פה אינטרס משותף לכולם לחבר את המט"ש. אפילו לוח זמנים אתם לא מוכנים לתת?!". לאחר התייעצות, טענה המדינה כי תוכל לצאת למכרז בתוך שישה חודשים. עו"ד שלמה רבינוביץ מעמותת ירוק עכשיו אמר בתגובה: "לא נוכל להסכים לדחייה נוספת, הפגיעה בסביבה חמורה ויש אפשרות להפעיל את המט״ש עבור תושבי עפרה באופן מיידי". 

לאחר שהשופטת וילנר הציעה לפצל את ההפעלה לשני מכרזים שהראשון מהם יופעל באופן מיידי כדי לצמצם את הפגיעה הסביבתית, הודיע ההרכב כי בהמשך היום יקבע למדינה אלו צעדים עליה לנקוט בתוך שבוע ימים בלבד. בהמשך היום תינתן החלטה מפורטת.

עו"ד רבינוביץ מעמותת ירוק עכשיו בירך על ההחלטה ואמר כי "לאורך כל הדיון השופטים נדהמו מגרירת הרגליים הבלתי נסבלת של המדינה. החלטת בג"ץ שהורתה כי המדינה תודיע על הצעדים המעשיים בתוך שבוע ימים בלבד, משקפת היטב את רוח הדיון ומורת הרוח מהתנהלותה המבישה של המדינה בפרשה הזו, שהיתה יכולה להסתיים לפני שנים רבות, ולמנוע פגיעה סביבתית כה קשה".