גורם בשדולת ארץ ישראל על עקירת משק אחיה: "בני גנץ הפך לאגרונום"

במהלך סיור היערכות של המשטרה ומג"ב לקראת פינוי 170 דונמים של משק אחיה, נשמעו השוטרים אומרים: "הערכה שלנו שייקח לנו שש שעות (לעקור את הכל) בלי הפרעות" | שר הביטחון מתעלם מחוות דעת של מומחים בתחום וקובע כי לא ניתן להעתיק שתילי גפנים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/08/21 19:17 יז באלול התשפא

גורם בשדולת ארץ ישראל על עקירת משק אחיה: "בני גנץ הפך לאגרונום"
משק אחיה, צילום: משק אחיה

שר הביטחון בני גנץ מסרב להצעת פשרה בדמות העתקת כ-170 דונם של מטעים של משק אחיה, כך עולה מדבריו של גורם בשדולת ארץ ישראל. הגורם בשדולה אמר היום (ג') ל"חדשות כיפה" כי בפנייה שנעשתה לשר הביטחון ביקשו אנשי משק אחיה להגיע למתווה מוסכם לפיו המטעים, כ-170 דונם, יועתקו לקרקע חלופית לאחר שנת השמיטה כפי שגם בג"צ אישר כי ניתן לעשות. 

לדברי אותו גורם, בימים האחרונים הביעו במשרד הביטחון נכונות להגיע למתווה הכולל קרקע חלופית אך הסכימו להעתיק רק כ-30 דונם מטעי זיתים ואילו את הכרמים לעקור עוד לפני ראש השנה מאחר ולדעת השר גנץ גפנים לא ניתן להעתיק ועל כן צריך לעוקרם.

הגורם אומר כי ביממה האחרונה הוצגו לשר הביטחון חוות דעת של מומחים מתחום האגרונומיה, שקבעו כי ישנה אפשרות להעתיק גפנים ואין שום מניעה להגיע למתווה מוסכם שיאפשר העתקה מסודרת של המטעים לקרקע חלופית לאחר שנת השמיטה. 

משק אחיה

משק אחיה. צילום: Sebi Berens/Flash90

נציין כי עקירה של הכרם טומנת בחובה הפסדי ענק למשק אחיה, שכן יהיה צורך בשתילת כרם חדש ולאחר מכן המתנה של שלוש שנים מלאות עד להיתר הלכתי להשתמש בפירות לצורך אכילה.

המטעים שנמצאים בסכנת העקירה נקנו על ידי משק אחיה בשנת 2006 אך בשל עתירות פלשתינים החליט המנהל אזרחי להוציא צו פינוי דרקוני הקרוי "צו שימוש מפריע" לפיו במקרה של תלונה מצד פלשתיני על פלישה יש לפנות את החקלאי היהודי מהשטח באופן חד צדדי. מדובר בצו שזכה לביקורת רבה גם ע"י דוח השופט אדמונד לוי ובשנים האחרונות הופסק השימוש בו.

העותרים הפלשתינים לא הצליחו להוכיח בעלות על הקרקע, אך השופטים נעתרו בחודש מאי האחרון לדרישת הפרקליטות לאשר את השימוש בצו המיוחד לאור ביטול חוק ההסדרה ופסקו על עקירת המטעים והכרמים ב 01.10.2021. לאחר ניסיונות פשרה, לאנשי משק אחיה נודע כי המנהל האזרחי נערך בדיסקרטיות לעקור במחטף את הכרמים, כבר בימים אלה.

מפקדים במג"ב ובמשטרה ערכו היום סיור הכנה לקראת עקירת הכרמים במרחב שילה שאמורה כאמור להתבצע בימים הקרובים. תושבת שתיעדה את הסיור ואף הביע את מחאתה בפני השוטרים, שמעה אותם אומרים כי "הערכה שלנו שייקח לנו שש שעות (לעקור את הכל) בלי הפרעות". 

עמישב מלט מראשי המאבק, מתנגד לפתרון העתקת הכרם, ומדגיש: "יש פה מערכה על שלמות ארץ ישראל או חלוקת הארץ וכל ניסיון לצייר את זה כאילו הבעיה היא רק הכרמים וכי אפשר למצוא פתרון על ידי העתקתם למקום אחר הוא בדיחה ובריחה מהתמודדות. אנחנו דורשים שינוי מדיניות - עצירת ההשתלטות הערבית וחידוש תנופת ההתיישבות היהודית בכל המרחב". 

צילום: ללא

נזכיר, כי ראשי שדולת ארץ ישראל, חברי הכנסת יואב קיש ואורית סטרוק, פנו אתמול במכתב דחוף לשר הביטחון בני גנץ עם העתקים לראש הממשלה נפתלי בנט, שר המשפטים גדעון סער ושרי הפנים והשיכון על רקע סכנת העקירה המתקרבת של מטעי משק אחיה. גורם בשדולה אמר היום ל"חדשות כיפה", כי "בני גנץ הפך לאגרונום". 

בפנייתם ציינו קיש וסטרוק כי ניתן להגיע להסדר בהסכמה. "על פי הודעת המדינה לבג"ץ, וכן על פי פסיקת בג"ץ, ניתן למנוע את העוול, ולהסדיר את הנושא בדרכי שלום ובהסכמה, באמצעות העתקת המטעים לקרקע חלופית, כפי שבוצע במקרים קודמים דומים. אולם, למיטב בדיקתנו, אפשרות פשוטה זו שהיתה מקובלת בעבר - אינה מקודמת על ידך, וכתוצאה מכך המטעים יעקרו באופן חד צדדי ופוגעני בימים הקרובים ממש". 

משק אחיה

משק אחיה.  צילום: משק אחיה

צילום: ללא