דגן למזכ"לית אונסק"ו: "בחרתם לשתוק, ההיסטוריה תדון אתכם"

ראש המועצה האזורית שומרון שלח למזכ"לית אונסק"ו מכתב חריף והאשים אותה בשתיקה על הפגיעה באתר מזבח יהושע בן נון על ידי הרשות הפלסטינית: "האחראים על המורשת העולמית - ראיתם את ההרס ובחרתם לשתוק"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 13/02/21 20:17 א באדר התשפא

דגן למזכ"לית אונסק"ו: "בחרתם לשתוק, ההיסטוריה תדון אתכם"
שיקום אתר מזבח יהושע בן נון, צילום: מועצה אזורית שומרון

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שלח הערב (ש') מכתב חריף למזכ"לית אונסק"ו, היהודייה הצרפתיה אודרה אזולאי, שהבו האשים את הארגון בשתיקה נוכח השחתת חלקים מאתר מזבח יהושע בן-נון ואבניו בני ה-3,000 שנה, על ידי הרשות הפלסטינית.

מכתבו של דגן יוצא יומיים לאחר מבצע הבזק שביצעה המועצה האזורית שומרון, במהלכו גייסה עשרות פועלים ששיקמו את האתר בליווי ארכיאולוגים, והצליחה לשקם את ההרס והפגיעה באתר ההיסטורי. 

"3000 שנה עומד אתר מזבח יהושע בן נון על תילו" כותב דגן במכתבו, "האזור עבר בשנים הללו אין ספור מלחמות, כיבושים, רעידות אדמה קשות ועוד אסונות טבע ואדם כאלה ואחרים". אלא שבכל השנים הללו, מציין דגן, אף אדם לא ניסה להזיק למקום שהוא ערש המורשת והתרבות היהודית, וגם העולמית, "כולם הבינו שהמקום הזה הוא מחוץ לתחום, מקום שבו לא פוגעים", הוסיף במכתבו. 

"כל זה היה נכון עד השבוע שעבר, שאז ברברים מהרשות הפלסטינית החליטו שהם הופכים את החומה המקיפה את מזבח יהושע בן נון לכביש, הם  לקחו את הסלעים של החומה וגם חלקים מהמתחם הנקרא "מתחם כף הרגל" מסביב למזבח וטחנו אותם עד דק, המטרה שלהם הייתה לא רק לסלול כביש אלא למחוק את המורשת וההיסטוריה היהודית, למחוק את התנ"ך, למחוק את האמת".

דגן מאשים את הארגון העולמי, המגן על אתרי מורשת עולמיים, שבחרו לשתוק ולא לגנות את האירוע החמור: "אלא שאתם, כישות שאחראית על התרבות העולמית, על המורשת העולמית, ישבתם וראיתם את ההרס ובחרתם לשתוק, כמה צביעות יש בכם, אתם שנוהגים לבקר את ישראל חדשות לבקרים לא מצאתם את המילים כדי לבקר את הרשות הפלסטינית שמנסה לטחון עד דק את המורשת היהודית, את אתרי ההיסטוריה בארץ שאליהם מגיעים מכל מקום בעולם. אנחנו בשומרון רואים את המבקרים באתר יהושע בן נון, באים לפה מאסיה ומאירופה, ארכיאולוגים מארצות הברית ומאפריקה. מכל מקום באים למקום הקדוש והתרבותי הזה, ואתם בחרתם בפרץ של צביעות, שקר ורמיה לשתוק, בחרתם שלא לגנות, בחרתם לסתום את הפה".

 

כזכור,ביום רביעי שעבר נחשף כי הרשות הפלשתינית השחיתה חלקים מאתר מזבח יהושע בן נון, תוך שהיא גורסת את אבני חומת האבן בני ה-3,000 שנה - שהוקמו על פי הערכות החוקרים על ידי שבטי ישראל כשהגיעו לארץ כנען - לחצץ ולשימוש עבור סלילת כביש בסמוך. החשיפה עוררה הדים בארץ ובעולם.