האם הרשות הפלסטינית מתכננת להשתלט על אתר מורשת יהודי?

בכוונת הרשות הפלסטינית לגדר אתר מזבח יהושע בן נון בשומרון, ככל הנראה על מנת להשתלט עליו, ולהכשירו כאתר תיירות פלסטיני. יו"ר מוא"ז שומרון, יוסי דגן: "תוצאה של הזנחה פושעת של שנים מצד כל הרשויות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/19 10:23 יב באלול התשעט

האם הרשות הפלסטינית מתכננת להשתלט על אתר מורשת יהודי?
ראש מועצת שומרון יוסי דגן וח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) בסיור באתר המזבח לפני מס' חודשים, צילום: רועי חדי

חשש בהתיישבות ובעולם הארכיאולוגי, מפני ניסיונות השתלטות של הרשות הפלסטינית על מזבח יהושע בן נון שבשומרון, והפיכתו ל "אתר מורשת פלסטיני". לפני כ- 3 שבועות על פי מקורות צבאיים ופלסטינים, התקיים במזבח סיור של כ – 30 חברי הוועדה לענייני אתרים היסטוריים של הרשות הפלסטינית. זאת, ככל הנראה לצורך קידום הבניה סביב האתר. 

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, המוביל את המאבק לשמירה על האתר היושב בשטח המועצה, כינס השבוע ישיבת חירום בעקבות הדברים, בנוכחות ארכיאולוגים ופעילים ציבוריים העוסקים בנושא, במטרה לנסות להציל את המקום. לדבריו: "אין ספק בכלל שמדובר באתר מורשת והיסטוריה של העם היהודי מן המעלה הראשונה. ההתפתחות הזו, היא תוצאה של הזנחה פושעת לאורך שנים של כל הרשויות הרלוונטיות, וכמובן ההחלטה ההזויה מתקופת אוסלו לשים אתר מורשת היסטורי כל כך חשוב לעם היהודי- בשטח שנמצא בשליטה אזרחית ערבית. אני קורא לממשלת ישראל לתקן את העוול ולהתייחס למזבח יהושע בן נון כשטח c,  להקצות את המשאבים הנדרשים לפיתוח המקום ולהגנה עליו מפני פולשים, ולהכריז עליו אתר מורשת יהודי".

על פי מידע שאספה סוכנות הידיעות Tps: עיריית עצירה – א – שמלייה, העיירה הפלסטינית הסמוכה, פרסמה לאחרונה מסמך הקורא לתושבי המקום להתגייס, לרישום של השטחים הארכיאולוגים שבתחום העיירה – כלומר אתר המזבח.  המסמך חתום על ידי וועדת העתיקות הלאומיות והשמירה עליהם, ונכתב בו בין השאר כי במסגרת השמירה השיטור העירוני על קביעת ההיסטוריה של עצירה – א – שמאליה, קוראת וועדה מטעם מועצת הכפר, וועדת העתיקות הלאומיות, והשמירה עליהם לכל אחד ואחד להצטרף לביצוע רישום וארכיון של כל מה שקשור לשימור עתיקות וכן שטחי חקלאות בתים וכו" 

מזבח יהושע בן נון נחשף ע"י פרופסור אדם זרטל בחפירות ב 1983, והוא זיהה אותו עם המזבח המתואר בספר דברים, פרק כ"ז, פסוקים א'-י', ובספר יהושע, פרק ח' כחלק מרכזי ממעמד הברכה והקללה, הוא מתוארך למה ה – 13 לפני הספירה לתקופה המשוערת בה התרחשה יציאת מצרים. מדובר באחד הממצאים הארכיאולוגים החשובים בארץ ובוודאי ביהודה ושומרון והוא אף נחשב לאתר ההתיישבותי החשוב ביותר בארץ של המורשת וההיסטוריה היהודית.

הרשות הפלסטינית כבר הצליחה בעבר להשתלט על מספר אתרי מורשת ברחבי הארץ ובין השאר בשומרון. ממלכת ישראל – שומרון העתיקה, אשר נבנתה ע"י מלכי ישראל הראשונים, והיא השריד היחיד בעולם למלכות ישראל הקדומה - נוכסה ע"י הרשות הפלסטינית. הרשות מביאה קבוצות למקום ומציגה אותו בפני מבקרים ובתקשורת הבינלאומית כאתר מורשת פלסטיני. לאחרונה היא החלה בבנייה בלתי חוקית במקום, ובמקום מתבצע שוד עתיקות לאור היום.

הסיבה העיקרית לקושי של מדינת ישראל לתחזק את המקום ולהגן עליו, היא המצאות האתר בשטח B, אולם לטענת אלוף במילואים ח"כ עוזי דיין שהיה אלוף הפיקוד בתקופת אוסלו, המקום מתנהג כשטח C, מכיוון שמטיילים נכנסים פעם אחר פעם, וכי הוא התייחס אליו כשהיה אלוף הפיקוד כשטח C.

יצויין רק כי לאחרונה הודיעה הרשות הפלסטינית כי היא אינה מתכוונת להתייחס יותר לשטחי A, B ו – C, והורתה לבנות בכל האיזור כולל בשטחי c. כבר בינואר השנה נטעה העירייה עצי זית בקרבת האתר, בתגובה על הכשרת דרך שתקל על המבקרים להגיע אל האתר. בנטיעות השתתפו פעילי פת"ח וגורמי BDS והוועדה למאבק בהתנחלויות – ובחסות מושל שכם ומשרדי הרשות.