"המאבק נכשל": מאהל המחאה של ההתיישבות הצעירה מתפרק

מאהל ההתיישבות הצעירה שמול משרד ראש הממשלה מתפרק. מארגני המחאה: "סדר העדיפויות של מדינת ישראל מעוות ומקומם" ראש מועצת בנימין: "בני גנץ איכזב, חזר בו ברגע האחרון בלי סיבה עניינית ומשיקולים פוליטיים צרים וקטנים"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 21/01/21 10:33 ח בשבט התשפא

"המאבק נכשל": מאהל המחאה של ההתיישבות הצעירה מתפרק
מאהל ההתיישבות הצעירה, צילום: פורום ההתיישבות הצעירה

כמעט חודש לאחר הקמתו, מאהל ההתיישבות הצעירה, שהוקם מול משרד הממשלה, במחאה על אי-הסדרת היישובים הצעירים - מתפרק. המחאה להסדרת ההתיישבות הצעירה כללה גם שביתת רעב מצד מספר פעילים ואישי ציבור בהתיישבות ועצרת תמיכה בשובתים, שנערכה לפני כשבועיים. כמו כן, מחאות על אי-הסדרת ההתיישבות נערכו מול ביתם של אישי ציבור, ביניהם מקורבי גנץ, שר התרבות חילי טרופר ומנכ"ל משרדו הוד בצר.

כעשרה ימים לאחר תחילת המחאה של ראשי ההתיישבות ושביתת הרעב בעקבות הסחבת בחקיקת הסדרת 46 יישובים, שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ הכריע שלא לקדם את ההסדרה של ההתיישבות הצעירה ללא הסדרת האכיפה על הבנייה הבלתי חוקית תחילה. 

על אף המחאות ושביתת הרעב פורום ההתיישבות הצעירה החליט על פירוק המאהל, משום כישלון המחאה:

המאבק הנוכחי, לאישור החלטת ממשלה להסדרת יישובינו, נכשל לצערנו. 25,000 מתיישבים שנשלחו ע״י ממשלות ישראל להתיישב על קרקעות מדינה חוקיות, נותרו מופקרים בשטח ללא תשתיות אלמנטריות וללא מרכיבי ביטחון. נתניהו וגנץ בחרו, כל אחד בדרכו, בחרו להשאיר אותנו כאזרחים סוג ג׳.

זהו יום עצוב למדינת ישראל. יום בו מנהיגיה הפנו עורף להתיישבות ביהודה שומרון.

מי שלא מסוגל לנהוג באנושיות והומניטריות כלפי עשרות אלפי ילדים נשים וגברים יהודים וחלוצים ומעדיף להעניק אתנן פוליטי דווקא לעברייני הבניה בנגב וברשות הפלסטינית, חושף סדר עדיפויות מעוות ומקומם, שלא עולה בקנה מידה אחד עם סדרי העדיפויות של מרבית החברה בישראל.

המאהל מתקפל, אבל אנחנו לא מתקפלים. למדנו לקח עצוב על פוליטיקה צינית, אבל אנחנו לא מתייאשים. היום יותר מתמיד מובן למה המאבק שלנו הוא צודק, מוסרי והכרחי - ויחד עם שותפינו לדרך נמשיך במאבק עיקש ולא מתפשר עד להסדרת הישובים.

אנו קוראים מפה לראש הממשלה ולראשי המפלגות הציוניות כולם לעמוד על כך שהסדרת ההתיישבות הצעירה תהיה חלק מקווי היסוד של כל ממשלה חדשה שתקום אחרי הבחירות.

גם עד הבחירות, ניתן לקדם ולשפר במספר צעדים, גם ללא החלטת הממשלה, את תנאי המחיה בישובים - אנו דורשים מראש הממשלה ומשר הביטחון לעשות זאת באופן מיידי.

אנו רוצים לחזק את ידיהם של אחינו ואחיותינו הגיבורים, תושבי ההתיישבות הצעירה כולם: אתם אות ומופת לציונות וחלוציות מודל 2021. יבוא יום והנהגת המדינה שהיום מפקירה אתכם לבד בשטח - תהיה ראויה לכם, ותישא אתכם על כפים. 

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיב לפירוק המאהל וסיום המחאה: "‏בזמן שממשלת נתניהו-גנץ ממשיכה למנוע את הסדרת ההתיישבות הצעירה, אנחנו ממשיכים לפתח אותה בפועל. כשר תחבורה קידמתי את הסדרת הצומת וכביש הגישה לישוב נופי נחמיה. אחרי השלמת הכביש נכנס הבוקר לישוב האוטובוס הראשון. הייתם צריכים לראות את ההתרגשות של ילדי הישוב. ממשיכים לבנות את הארץ!"

יו״ר סיעת ימינה, ח״כ איילת שקד הגיבה גם היא לפירוק אוהל המחאה של אנשי ההתיישבות הצעירה:

חלון ההזדמנויות נסגר. האור בקצה המנהרה שנתן תקווה ל-25,000 המתיישבים כבה. ראש הממשלה לא נלחם על מה שחשוב באמת. ליבי עם המתיישבים החלוצים שחזון בניית הארץ פועם בעורקיהם והופקרו על ידי הממשלה והעומד בראשה. המתיישבים נחשבים כיום אזרחים סוג ג׳, זה לא אמור להיות כך, ולא נאפשר לזה להימשך. כשנחליף את הממשלה, נפעל על מנת להסדיר את ההתיישבות הצעירה ונעניק חיים נורמליים לכל מתיישביה. צריך רק אומץ ויכולת, לנו יש.

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אומר כי הסדרת ההתיישבות הצעירה לא תצא לפועל בשלב זה: "הסדרת ההתיישבות הצעירה היא עניין של זמן. בני גנץ איכזב, חזר בו ברגע האחרון בלי סיבה עניינית ומשיקולים פוליטיים צרים וקטנים. לפחות באופן זמני, עד הקמת ממשלה חדשה, הסדרת ההתיישבות הצעירה לא תצא לפועל". 

ישראל גנץ ביקר את ההחלטה של שר הביטחון לאי-ההסדרה: "כמעט הצלחנו להגיע להסדרה. ההחלטה נפלה ממש בקו הסיום על חשבונות פוליטיים צרים ושטחיים. בשבועות האלה ראש הממשלה פעל מאד להעביר את ההחלטה ועסק בזה בשעות לא שגרתיות. הוא הגמיש לא מעט דברים כדי להביא את בני גנץ למשימה. ועל כך תודה! 

לצערי שר הביטחון בני גנץ שיודע היטב מהי ההחלטה הצודקת שצריכה להיות וכבר הסכים לה, חזר בו ברגע האחרון בלי סיבה עניינית ומשיקולים פוליטיים צרים וקטנים, למרות המבט העמוק שלו בעיני נציגי ההתיישבות הצעירה בפגישה שלנו. הוא הבין את הארוע, ידע שזה נכון, צודק ואפשרי הוא התחייב לפעול - אבל ברגע האמת הסתובב ואיכזב."

מאהל ההתיישבות הצעירה

מאהל ההתיישבות הצעירהצילום: דוברות בנימין