קצב גידול האוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון מוסיף לרדת

מועצת יש"ע מפרסמת את נתוני קצב גדילת ההתיישבויות ונראה כי ישנה מגמת ירידה מ-3.4% ב-2019 ל-2.6% בשנה האחרונה. אלחייני: "אנו סובלים עכשיו מההשלכות של עצירת התכנון שהייתה עד לפני ארבע שנים"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/01/21 08:17 ז בשבט התשפא

קצב גידול האוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון מוסיף לרדת
למצולמים אין קשר לכתבה. ארכיון, צילום: Kobi Gideon / FLASH90

מועצת יש"ע מפרסמת את נתוני האוכלוסייה ביהודה ושומרון לשנת 2020, ומגלה כי גידול האוכלוסייה היהודית באזור נמצא במגמת ירידה. למעט שנת 2019 בה נעשתה קפיצה מפתיעה, בשמונה שנים האחרונות קצב הגידלו נמצא בירידה שהשיא הגיע בשנה האחרונה. השינוי בנתונים בשנת 2019 ובשנת 202 נובע ככל הנראה גם מקצב הבניה והאישורים. שנת 2019 הייתה עם התקדמות גדולה באישורי הבניה מה שהביא לעליה החד פעמית, אך השנה החולפת הייתה ההפיך הגמור ואיתו שיא שלילי בקצב הגידול. 

לפי פרסום בישראל היום אוכלוסיית יהודה ושומרון ובקעת הירדן מונה כיום 476,033 תושבים ב-150 יישובים, 72% מהתושבים דתיים-לאומיים או חרדים. ב-2012 עמד קצב גידול האוכלוסייה על שיא של 4.7%, ומאז החל ירידה מתמדת. הירידה נעצרה כאמור רק פעם אחת בשנת 2019 אז גידול האוכלוסייה הגיע 3.4%, אך עדיין נמוך מנקודת הפתיחה. שנת 2020 הייתה כבר עם צניחה לעומת השנה שעברה עם 2.6% בקצב גידול האוכלוסייה. יש לציין כי בשל אופי האוכלוסייה הדתי יותר ביהודה ושומרון עדיין קצב גידול האוכלוסייה גדול מקצב הגידול ביתר הארץ, בה קצב הגידול עומד על 1.7% בשנה האחרונה.

יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני הגיב על הנתונים: "אנו סובלים עכשיו מההשלכות של עצירת התכנון שהייתה עד לפני ארבע שנים. צריך להגדיל את אישורי התכנון באזור ולמנוע עיכובים מיותרים, שנגרמים בגלל ביורוקרטיה וחוסר בכוח אדם. אומנם קצב הגידול הוא יותר מאשר משאר חלקי הארץ, אולם יש ירידה עקבית ומדאיגה. גם עשרות היישובים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן אשר אינם מוסדרים ואינם יכולים להמשיך להתפתח כפי שהיו רוצים משפיעים על נתון זה. הסדרת ההתיישבות הצעירה תבטיח את קידום ההתיישבות ואת פריחתה. עם זאת, לא נפסיק לשאוף לחזון מועצת יש"ע למיליון תושבים ביהודה שומרון ובבקעת הירדן ולהחלת הריבונות באזור. אנו ממשיכים לדחוף קדימה בכל הכוח, למען תושבינו היקרים, ולמען מדינת ישראל".

ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, התייחס גם כן לנתונים: "לא יכול שלא לתהות בקול רם מה היה קורה אילו היינו מאמצים את תוכנית טראמפ ומחילים את החוק הישראלי על לפחות 96% מהמתיישבים. פספוס ההזדמנות המדינית וההתנהלות שהביאה לכך מונחת על כתפי ההנהגה הנוכחית במועצת יש"ע. נחנו מאשימים את בג"צ ומאשימים את הדרג המדיני, מאשימים את השמאל ואת הפלסטינים. עכשיו צריך להסתכל פנימה לנתח במה טעינו ומה ניתן לתקן. כבר אי אפשר לעלות על כל גבעה בלילה ולהסתיר, כבר חוינו מספיק אירועים מול בג"צ כדי להסיק מסקנות ולפעול טוב יותר. אנחנו חייבים לשדר אחרת לעשות אחרת להוביל אחרת למען גידול וחיזוק ההתיישבות".