נתניהו לחץ לאשר מאחזים לפני כניסת ביידן - המהלך סוכל על ידי גנץ וראש המל"ל

ברגע האחרון לפני מינויו של ביידן לנשיאות ארה"ב, ניסה ראש הממשלה להעביר החלטה להכשרה של מספר מאחזים ביהודה ושומרון. גורמים במשרד החוץ וגורמים משפטיים מתחו ביקורת חריפה: "להחלטה יכולה להיות השלכות רחבות שעלולות לסבך את ישראל". היועמ"ש דרש חוות דעת שמצביעה על דחיפות ההחלטה, אולם ראש המל"ל סירב לחתום

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 19/01/21 20:16 ו בשבט התשפא

נתניהו לחץ לאשר מאחזים לפני כניסת ביידן - המהלך סוכל על ידי גנץ וראש המל"ל
ביידן ונתניהו ב-2016, צילום: Amos Ben Gershom/GPO, פלאש 90

נכשל ניסיונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר החלטה להכשרה נרחבת של מאחזים ביהודה ושומרון, רגע לפני כניסת ממשל נשיא ארה"ב הנכנס, ג'ו ביידן. הניסיון של הרגע האחרון קיבל תגובות חריפות מצד גורמים משפטיים וגורמים במשרד החוץ, כך על פי פרסום בחדשות 12.

אמש (ב') זומנה ישיבה דחופה לדון באישור חמישה מאחזים ביו"ש, לאחר שבלשכת ראש הממשלה הועבר המסר לפיו שר הביטחון בני גנץ נכון לשנות את עמדתו ולתמוך בהחלטת ממשלה על הכשרתם של המאחזים הללו. אולם לבסוף, בשל התנגדותו של גנץ, ההצעה לא עלתה לסדר היום של הממשלה, שהתכנסה לדון בענייני הארכת הסגר

גורמים משפטיים וגורמים במשרד החוץ מתחו ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בעניין וטענו כי "אי אפשר להאמין שמנסים להעביר החלטה כל-כך משמעותית, עם השלכות רוחב שעלולות לסבך את ישראל במישור הבינלאומי ומול הממשל החדש של ביידן, בלי לקיים דיון מסודר".

מכיוון שמדובר בממשלת מעבר, מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, דרש לקבל חוות דעת שמצביעה על דחיפות ההחלטה ומעידה על כך שמדובר בצורך חיוני. לפי הפרסום, נודע שהיועמ"ש נטה לאשר את הבקשה, אבל המהלך סוכל בסופו של דבר על ידי שר הביטחון, בני גנץ. למרות הלחצים הכבדים מצד נתניהו, ראש המל"ל סירב לחתום על ההחלטה והעביר את האחריות למזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, בטענה כי הוא זה שצריך לחתום עליה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש המל"ל הבהיר כי סוגיית ההתיישבות איננה בטיפול המל"ל, אלא בטיפול שוטף של מזכיר הממשלה, מנכ"ל משרד רה"מ וצוותיהם, כפי שהיה מאז ומתמיד. לפיכך חוות הדעת צריכה להיות מוגשת על ידם".

בתגובה לפרסום, יו"ר ועדת החוץ והביטחון צבי האוזר, הביע ביקורת כלפי התנהלות נתניהו: "עצוב שכך ראש הממשלה מנהל אינטרסים לאומיים. למעלה מעשור, כולל בקדנציית טראמפ, נתניהו לא עשה דבר להסדיר את ההתיישבות. יום לפני חילופי הממשל הוא מגלגל את האחריות, והפעם לראש המל"ל. עשר ביחסי ציבור, אפס במבחן התוצאה".

בתוך כך, נזכיר כי כבר שלושה שבועות שראשי ההתיישבות הצעירה יושבים באוהל מחאה מול משרד ראש הממשלה במחאה על אי-הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. לפני כ-10 ימים החריפו המוחים את צעדיהם ופתחו גם בשביתת רעב.  נזכיר כי המתיישב מחוות יאיר, איתי זר וראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, התמוטטו בימים האחרונים כתוצאה משביתת הרעב, והופנו לקבלת טיפול רפואי.