ראש מועצת בנימין: "זה המענה הנכון לנוער הגבעות"

ישראל גנץ יוצא בהתייחסות נרחבת לנוער הגבעות, בעקבות האירועים האחרונים שהחלו עם מותו של אהוביה סנדק והמהומות בעקבות האירוע: "הנוער הזה זקוק ליד מכוונת. הוא נמצא בתקופת מרד נעורים, נפלט ממוסדות חינוך ושובר מוסכמות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/01/21 11:42 כב בטבת התשפא

ראש מועצת בנימין: "זה המענה הנכון לנוער הגבעות"
ישראל גנץ, צילום: הלל מאיר, פלאש 90

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, מפרסם הבוקר (ד') התייחסות נרחבת לסוגיית נוער הגבעות, וקורא לשתף פעולה מתוך מטרה לסייע לנוער הזה, ולא להכפיש אותו ולהפוך אותם לאויבים.

הוריו של אהוביה סנדק: "נבלה נעשתה בישראל. אנחנו דורשים תיקון"

בשבועות האחרונים עלה נושא נוער הגבעות לכותרות באופן בולט, מאז האירוע בו נהרג הנער אהוביה סנדק ז"ל במהלך מרדף משטרתי, כאשר רכב המשטרה התנגש ברכב בו נסעו הוא וחבריו, דבר שככל הנראה הביא להתהפכות הרכב ולמותו.
כידוע, בעקבות האירוע החלה שורה של הפגנות ברחבי הארץ כמחאה על טיוח החקירה, לכאורה, על ידי המשטרה, ובמהלכן התרחשו עימותים רבים עם כוחות המשטרה ונעצרו רבים מהנערים, כאשר שני הצדדים מפרסמים תיעודים של אלימות קשה.

"הנוער שבגבעות הם בני טובים במלוא מובן ההגדרה", כותב גנץ. בנות ובנים של המשפחות הנורמטיביות והסולידיות ביותר בציבור הדתי מכל רחבי הארץ. הוריהם אנשי חינוך, קצינים בצבא, אנשים שעובדים לעמל יומם ומתמודדים עם יציאה או נשירה של הבת והבן ממוסדות הלימוד וממסלולי הנוער המקובלים".

לדבריו, "בלבבות הנוער הזה יוקדת אידיאולוגיה טובה של מסירות ואהבת הארץ, שחלק משמעותי ממנה מנותב לפעולות חיוביות וחלק קטן לפעולות שליליות ואסורות שאנו מתנגדים אליהן ומוקיעים בתוקף. את הדברים האלה אני גם אומר לנוער הזה פנים בפנים במפגשים איתו מעת לעת בגבעות.

"הנוער הזה זקוק ליד מכוונת", טוען ראש מועצת בנימין. "הוא נמצא בתקופת מרד נעורים, נפלט ממוסדות חינוך ושובר מוסכמות. מה שיסייע לו לעבור את התקופה הזו עם מינימום תופעות שליליות, זו דוקא גישה חינוכית מתאימה שכוללת עין טובה, איכפתיות והבנה של המורכבות החינוכית. הנוער הבלתי שגרתי הזה מצריך התייחסות מקצועית וחינוכית שמותאמת לו.
זה המענה הנכון לנוער הגבעות, ולמדינת ישראל אסור להתנער – היא חייבת לקחת על כך אחריות. כפי שהיא פועלת עם קבוצות נוער שונות עם תופעות מורכבות, כך החשיבה צריכה להיות גם כאן בהתאמות הנדרשות. 
כמי שמכיר את השטח וחי אותו, אספר שגם בקרב נערי הגבעות יש תמורות בשנים האחרונות שנעות לכיוונים חיוביים. וגם הוא נתבע לשינוי במציאות אליה הגענו היום".

"הממשלה לא מאשרת תכניות חינוכיות"

גנץ מציג בהמשך דבריו תכניות חינוכיות המיועדות לנוער הזה, וטוען כי המדינה לא מאשרת תקציבים ממשלתיים ליישומן: "קיימות תכניות חינוכיות שמתאימות ומועילות לאתגר. הן מוכנות ועומדות על המדף. אנחנו מתחננים כבר כמה שנים לאישור תקציב ממשלתי, אומרים לנו שזה חשוב, אבל האישור לא מגיע. הכלים שהמועצה שלנו מעמידה לליווי הנוער אינם מספיקים. רשות מקומית לא תוכל להחליף את כוחה ויכולותיה של המדינה.

"לצד המענה החינוכי, היחס המערכתי לו זוכים נערי הגבעות והסובבים אותם חייב לעבור שידוד מערכות. הנערים האלה זוכים ליד קשה ואף להתנכלויות מצד המשטרה, כפי שלא היה עולה על הדעת לנהוג כלפי כל קבוצה אחרת במדינת ישראל.
התנכלויות פוגעניות ומבישות לעיתים רק בגלל המראה החיצוני, מייצרות מעגל של שנאה ואיבה. אם רוצה מדינת ישראל להביא לשינוי, את המשקפיים האלה שהיא כופה על האזור חובה להחליף".

"צעדים תמוהים ובעייתיים מצד המשטרה ומח"ש"

בהמשך מפנה גנץ אצבע מאשימה לעבר ימ"ר ש"י, היחידה המשטרתית הפועלת ביהודה ושומרון. לדבריו, "ימ"ר ש"י היא יחידה חיצונית למרחב. היא פועלת כמו פיל בחנות חרסינה ופוגעת ביחסים שצריכים להיות בין הקהילה למשטרה. יחסים שכולנו משתדלים לטפח כדי לחיות במדינת חוק שאילולא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו.
מנתונים רשמיים של המשטרה עצמה עולה שבעוד הימ"ר שתפקידו לאכוף פשיעה לאומנית, עסק במאות מקרים נגד יהודים, הוא רשם כמעט 0 מקרים בטיפול בטרור הערבי.

"האם מוסרי שיחידה משטרתית שזהו תפקידה לא תפעל נגד פיגועים המתבצעים כאן ובאופן שיטתי תפעל דוקא נגד אותם יהודים? איזה מסר זה מעביר לציבור הרחב? ואיזה מסר יקלוט מכך הנוער? האם עצם המדיניות הזו אינו תורם לעידוד הטרור הערבי? האם בן נוער מרגיש כך שהוא יכול לסמוך על מערכות הצדק או שמא הוא מאבד אמון ומתייאש? כל אלה אינם משמשים הצדקה לפעולות אסורות והפרת חוק, אבל כן צריכים להילקח בחשבון בדרך לתיקון המחוייב.

"כאן מצטרפות ההתפתחויות האחרונות בחקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל. שרשרת צעדים תמוהים ובעייתיים מצד המשטרה ומח"ש מרחיקים עוד יותר את האמון שחייב להיבנות מחדש".