יוסי דגן: "המפלג הלאומני פועל בהגדרה רק נגד מתיישבים ביו"ש"

ראש מועצת שומרון יוסי דגן קורא לשינוי בשיטת ההפעלה של המפלג הלאומני בימ"ר ש"י בעקבות מותו של אהוביה סנדק ז"ל, ומדגיש את החובה לשמור הגבולות המוסריים במאבק: "אנשים אחים אנחנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/01/21 08:26 יט בטבת התשפא

יוסי דגן: "המפלג הלאומני פועל בהגדרה רק נגד מתיישבים ביו"ש"
יוסי דגן ראש מועצת שומרון בביקור ניחומים בבית משפחת סנדק בשבוע שעבר, צילום: רועי חדי

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן פרסם בסוף השבוע באיגרת מיוחדת לתושבי השומרון, בו הוא מפרט את הדרישה לשנות את הגדרות ההפעלה של המפלג הלאומני בימ"ר ש"י.
דגן מדגיש באיגרת כי "לא ייתכן שה'מפלג הלאומני' יפעל בהגדרה רק כנגד מתיישבים", וכי "עליו לפעול גם כלפי ערבים זורקי אבנים ואנרכיסטים אלימים". דגן מתייחס לשיטות הפעולה של המפלג הלאומני ולהתנהלות "לא מקובלת" כדבריו. באותו מכתב מבהיר דגן כי "שוטרי משטרת ישראל ככלל פועלים יומם ולילה למען בטחון אזרחי המדינה" וכי אין מקום לתופעות שהוא מדגיש שהופיע בשוליים כמו זריקות אבנים או קריאות ברשת החברתית לפגיעה בשוטרים.
דגן מדגיש באיגרת כי "אנו נאבקים מאבק מאבק מוסרי לשנות ולתקן, נעשה זאת בצורה מוסרית וראויה".

האיגרת המלאה: "אנו אחרי שבוע וחצי מורכבים מאד עבור כולנו, לאחר הרצח המזעזע של תושבת השומרון אסתר הורגן מטל מנשה ולאחר מותו הטראגי של אהוביה סנדק מבת עין. 

"ההתיישבות ביהודה ושומרון ידעה לאורך השנים עליות ומורדות ביחסיה עם הגורמים השונים, ובתוכם משטרת ישראל.
האירוע החמור בו מצא את מותו נער צעיר בן שש עשרה לאחר מרדף משטרתי הוא קשה וחסר תקדים, כל מילה שאכתוב רק תקטין את חומרתו. כולנו המומים, כואבים.

"קיימתי בתחילת השבוע ביקור ניחומים אצל הוריו של אהוביה סנדק, איילת ואברהם, שהם חברים ותיקים שלי (ופעלו רבות בתקופת 'האינטיפאדה השניה' לחיזוק ישובי צפון השומרון), בביתם בבת עין.
שמעתי מהם על אהבתו הגדולה לארץ ישראל ועל אישיותו המאירה.

"אני מבקש לעדכן אתכם, כי נפגשתי אמש, יחד עם סגני דוידי בן ציון, עם גורמים בכירים ביותר במשטרת ישראל לשיחה ארוכה ומקיפה. הבעתי בפניהם את התסכול העמוק (וארוך הטווח) אותו אנו חשים מול התנהלות "המפלג הלאומני" בשנים האחרונות בגזרה והדגשתי את הציפיה והדרישה לרפורמות משמעותיות בדרכי הפעולה ובחינת קיומו של גוף זה. בסיומה של השיחה, שהיתה מעמיקה ומקיפה ל-2 הצדדים, סיכמנו שנמשיך בשיח כן ופתוח בנושא.

"במקביל, פניתי יחד עם ראשי מועצות רבים, לשר לבטחון הפנים אמיר אוחנה, בבקשה ודרישה להקים ועדת חקירה חיצונית, בלתי תלויה, כדי לחקור לעומק ובמידת הצורך להעמיד לדין את האחראים למותו של אהוביה
דרשנו גם לבחון מחדש את הגדרות התפקיד של "המפלג הלאומני" בימ"ר ש"י, הפועל בהגדרה רק אל מול תושבי יו"ש, ואת דרכי פעולתו.
אלו דרישות אלמנטריות ומוצדקות, המינימום שנדרש על מנת להשיב את אמון הציבור. אני מצפה מכל אדם הגון להצטרף אליהן.

"עמדתנו ברורה: באלימות צריך וחובה לטפל, אולם לעיתים דומה כי בתוך הסטיגמה התקשורתית נוצר עיוות תודעתי שקרי לפיו כי כל נער עם כיפה גדולה ופיאות הופך באופן אוטומטי לחשוד, ל"יעד",
ולא היא!
הדה-לגיטיציה הזו כלפי מה שמכונה "נוער הגבעות" היא מצערת, וברוב המוחלט גם הפוכה לחלוטין מהמציאות, של נוער אידאליסטי, פעיל ובונה.

"זכות המחאה הציבורית - לעיתים חובת המחאה - חזקה עומדת, זהו צעד הגיוני ומתבקש.

"אני מבקש לומר ולהדגיש: המאבק שלנו הוא כי תוקם ועדה חיצונית בלתי תלויה, כדי שהצדק ייצא לאור, וכי ישונו הנהלים המפלים כלפי אזרחי יו"ש - בישובים ובגבעות
אולם גם בימים קשים אלו, חשוב לזכור ולהזכיר כי שוטרי משטרת ישראל ככלל פועלים יומם ולילה - לעיתים תוך סיכון חייהם -למען בטחון אזרחי המדינה, גם כאן ביהודה ושומרון.

"מלב אוהב, אני מבקש לומר בצורה ברורה את מה שהוא - מהיכרותי - מובן מאליו לתושבי השומרון היקרים, ואני בטוח כי דברים אלו נאמרים גם בשמם:
אין מקום לקריאות בשוליים ברשתות חברתיות לפגיעה בשוטרים חלילה, גם בתוך הצער הגדול אין מקום לארועים בשוליים של זריקת אבנים במספר צמתים
קריאה זו היא בדיוק כמו הקריאה למשטרת ישראל לנהוג באיפוק ולמנוע אלימות מצידה בהפגנות
כולנו נבחנים בזמנים קשים, ואלו בהחלט ימים קשים לכולנו. 
אנו נאבקים מאבק מוסרי, בכל העוז והעוצמה, לשנות ולתקן - נעשה זאת בצורה מוסרית וראויה.
אנשים אחים אנחנו!

"כולנו שולחים חיבוק אוהב למשפחת סנדק היקרה ומייחלים לנחמם בבניין ארץ ישראל.

"נפעל בכל כוחנו לחקירה מקיפה של המקרה הנוראי הזה ונלחם על זכויות אזרח שוות לאזרחי מדינת ישראל המתגוררים בישובים - ובגבעות - ביהודה ושומרון".