"הייעוץ המשפטי מפקיר את המאחזים למוות"

ביהודה ושומרון טוענים: בגלל דו"ח של טליה ששון, הייעוץ המשפטי מסרב לתקצב מרכיבי ביטחון במאחזים: "משפטנים החליטו שלא מגיע לנו ביטחון אישי בסיסי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/10/20 07:27 ז בחשון התשפא

"הייעוץ המשפטי מפקיר את המאחזים למוות"
מאחז ביו"ש. ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מסמך משפטי שנכתב לפני 15 שנה מונע מהמאחזים ביהודה ושומרון לקבל מרכיבי ביטחון חיוניים לשמירה על התושבים. המסמך, שפורסם הבוקר (א') ב"ישראל היום", כתוב ברוח "דו"ח המאחזים" של עו"ד טליה ששון, שהתפרסם בשנת 2005 לבקשת ראש הממשלה דאז אריאל שרון, ועוסק באי חוקיותם של המאחזים.

מאחזים ביו"ש יחוברו לחשמל: "תיקון עוול היסטורי"

ששון הגדירה את המאחזים "בלתי חוקיים", ועל סמך הדו"ח שחיברה, החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, למנוע מהם סיוע ממשלתי אזרחי. בין השאר, נאמר בו כי אפשר לספק למאחזים מרכיבי ביטחון בסיסיים כגון שמירה של חיילים ופריסת גדר תיל בצמוד לבתי התושבים. אבל הקביעה העקרונית במסמך היא: "לגבי כל מרכיבי הביטחון האחרים (למשל, שער חשמלי, תאורה, גנרטור וכיוצא בכך), יש לפעול על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה (האוסרת להעביר סיוע כלכלי בכל דרך שהיא למאחזים)".

על פי הדיווח, בתקופה האחרונה התברר למועצת יש"ע כי למרות הגידול הדמוגרפי הניכר ביישובים אלה והשינוי היסודי במדיניות הממשלה כלפי המאחזים, הייעוץ המשפטי עדיין מונע מהם מרכיבי ביטחון בסיסיים. הדבר התברר, בין השאר, בתום סיור שערך בהתיישבות השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון, שנדהם מהחוסרים במרכיבי הביטחון.

הוויכוח בין דרישות משרד הביטחון ופיקוד העורף לבין עמדת היועצים המשפטיים עלה בדיונים הפנימיים לטונים גבוהים. בהתיישבות אומרים כי גורם צבאי הבקי בפרטים אמר להם: "מדובר באזרחים ישראלים הגרים במקומות מאוימים. כל עוד הם לא פונו מבתיהם, צריך לתת להם מרכיבי ביטחון. המשפטנים לא מוכנים לאשר דבר, למעט חיילי אבטחה שוטפת ברמת רובאי 02, שלא יודעים לתת מענה שישמור על הנשים ועל הילדים. פשוט מפקירים את האנשים. מחר בבוקר תגלה משפחה שחוטה".

בפורום התיישבות צעירה אמרו ל"ישראל היום": "חבורת משפטנים התכנסה לפני 15 שנה והחליטה שלנו, לבני משפחותינו ולילדינו לא מגיע ביטחון אישי מינימלי. גם ההחלטות להסדיר את המאחזים לא משנות למשפטנים. אנו קוראים לראש הממשלה להסדיר המאחזים באופן מלא ולשר הביטחון לספק את מרכיבי הביטחון. הגיע הזמן. תנו לנו לחיות".

קב"ט מועצת יש"ע, סא"ל (מיל') שלמה ועקנין, הוסיף: "הפתרון הטוב ביותר הוא הסדרת היישובים הצעירים, כפי שעלה פעמים רבות בעבר".

"הסדרת המאחזים - צורך קיומי"

יו"ר מועצת יש"ע דויד אלחייני, הגיב ואמר כי "אנחנו נמצאים במצב אבסורדי, בו מסמך משפטי מ-2005 עדיין מפריע למערכת הביטחון להבטיח את ביטחונם של אלפי תושבים ביישובים הצעירים ביהודה ושומרון. למרות שמערכת הביטחון העלתה פתרונות מגוונים ויצירתיים, במערכת המשפט עדיין עסוקים בפלפולים משפטיים ולא מאשרים את הקמתם של מרכיבי הביטחון הבסיסיים ביותר. בינתיים, בשטח נוצר פער ביטחוני אדיר שעלול לעלות בחיי אדם. 
ממשלת ישראל צריכה להסדיר בהקדם את הישובים הצעירים הללו. יש למדינה אחריות על התושבים ביישובים האלה, ומגיע לחיות חיים בטוחים. הסדרה זו תאפשר חיים נורמטיבים בכל מקום ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, ללא בעיות בטחון, חשמל, מים ואינטרנט ובוודאי שבצורה הבטוחה ביותר".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, הגיב לפרסום ואמר כי "כאשר משפטנים משתלטים על ניהול המדינה, הם הורסים את האיזון הדמוקרטי שמאפשר את חיינו יחד כאן". לדברי נאמן, "השלטון והמשפט הם מושגים סותרים במהות. כאשר משפטנים משתלטים על ניהול המדינה, הם בפועל הורסים את האיזון הדמוקרטי שמאפשר את חיינו יחד כאן. אך הדוגמה הזו חמורה פי כמה וכמה, כיון שהיא נכנסת לתחום של חיי אדם".

גם ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, התייחס לדברים ואמר כי "לא יכול להיות שממשלת ימין מאפשרת ליועצים משפטיים לקבוע מדיניות ולסכן חיי אלפי ישראלים". גנץ הוסיף כי "חלון ההזדמנויות המדיני עלול להסגר בקרוב. אני קורא לראש הממשלה להפסיק את שלטון הפקידים ולהביא להסדרת ההתיישבות הצעירה".

אל ראשי המועצות הצטרף ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, שאמר כי "הסדרת המאחזים היא צורך קיומי בטחוני. לא פוליטי ולא נתון לעסקה מדינית כזאת או אחרת. מדובר בישובים שנמצאים בהליך הסדרה, לוקח בדיוק עשר דקות להסדיר ישוב, הממשלה הוכיחה זאת במבואות יריחו בבקעה, כשרצתה - היא הכריזה עליו כישוב".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן