יוסי דגן לכיפה: "במקום להחיל ריבונות בנימין נתניהו מדבר ומדבר ומדבר"

החלת הריבונות ביהודה ושומרון מתעכבת וראש המועצה האזורית שומרון דואג, "בשביל לפספס הזדמנות כזו צריך כישרון מיוחד" וחושב שמשבר הקורונה לא צריך להשפיע: "הממשלה הוקמה בגל הראשון של הקורונה ודובר בפירוש על ריבונות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/07/20 18:00 יז בתמוז התשפ

יוסי דגן לכיפה: "במקום להחיל ריבונות בנימין נתניהו מדבר ומדבר ומדבר"
יוסי דגן, צילום: שמואל אדלמן

כבר יותר משבוע חלף מאז תאריך היעד להנעת תהליך החלת הריבונות וראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, מוטרד וחושב שאנחנו עלולים לפספס הזדמנות היסטורית להחלת ריבונות. בראיון ל'חדשות כיפה' אמר דגן: "אני מאוד מאוד מוטרד. בנימין נתניהו נבחר שלוש פעמים בבחירות, על מצע ברור ואמירה ברורה של החלת ריבונות על כל הישובים ביהודה ושומרון. עמד בשומרון ואמר שיחיל ריבונות על כל הישובים. אני מוטרד כי כשבגין ז"ל החיל ריבונות על רמת הגולן הוא עשה את זה ביום אחד. בנימין נתניהו במקום להחיל ריבונות מדבר ומדבר ומדבר, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בפספוס של הזדמנות היסטורית". 

דגן חושב כי הכדור נמצא בידיו של ראש הממשלה ועליו מוטלת האחריות: "גם בן גוריון, אשכול ובגין עשו את הדבר בניגוד לדעת האמריקאים והאו"ם. והיום, מדינת ישראל חזקה הרבה יותר ויש בארצות הברית נשיא פרו-ישראלי עם בסיס תומכים אוונגליסטי שרוצה את הריבונות הזו יותר מחלק גדול בקרב שרי הממשלה. בשביל לפספס הזדמנות כזו צריך כישרון מיוחד. עלול להיות כאן פספוס. אני רואה את נתניהו כמנהיג וזה זמן להחלטה מנהיגותית אמיצה. אם תוחל ריבונות טראמפ לא יביא את המארינס לכבוש את חיפה".

;

מה מידת ההשפעה של ראש הממשלה על התכנית? נראה שהנשיא טראמפ נותן את הטון.

"לפני כשלוש שנים וחצי הייתי בארצות הברית בהשבעה של הנשיא דונלד טראמפ. היית שותף בקמפיין הבחירות שלו מול האוונגליסטים והוזמנתי לשם. גם שם בשיא האופוריה אמרתי בצורה ברורה שהכדור לא בוושינגטון אלא רק בירושלים. אמרתי שמי שיבקש מנשיא ארצות הברית אישור חתום מראש להקמת ישובים וריבונות – הוא טועה ומטעה. טועה כי טראמפ לא יכול להחליט במקום ממשלת ישראל ומטעה משום שמעולם לא היה מצב שממשלת ישראל קיבלה כל גחמה אמריקאית. לזרוק את הריבונות במלואה על האמריקאים זה ספין כי זו עבודה בעיניים על הציבור, להגיד שהכול האמריקאים צריכים להחליט. שוב, הכדור נמצא רק בידיים של נתניהו".

אמרתם השבוע "אם תהיה החלת ריבונות "ישראבלוף" על מספר מצומצם של ישובים - נצא לרחובות" – מה זה אומר?

"על אף הביקורות, הציבור בישראל יודע שנתניהו מנהיג טוב ויש רוב למחנה הלאומי בישראל. אני אומר את זה בצער, הדבר היחיד שעלול להביא סיכון להמשך שלטון מחנה הימין ונתניהו - זה פספוס הריבונות. ריבונות "ישראבלוף" או כאילו שלב א'-שלב ב' עלולה לקרוע את המחנה הלאומי. אם יהיה פספוס של המהלך, לא רק יצאו לרחובות אלא המחנה הלאומי עלול להתפרק. זו סכנה גדולה מאוד". ממשלת הליכוד זה לא להפקיר את אלון מורה, ממשלה לאומית מקימה אלוני מורה, מחילה ריבונות על הכל, לא ריבונות ישראבלוף. אם חלילה תהיה ריבונות על מספר קטן של ישובים או חלילה יהיו ישובים מחוץ למפה, זה בעצם לייצר מפת נסיגה שיישובי העומק בחוץ וזה שערורייה".

אנחנו נמצאים בגל השני של הקורונה, ראוי בכלל להתעסק בריבונות בזמן שיש מיליון מובטלים?

"בוודאי שכן. ממשלת ישראל צריכה לפתור את משבר הקורונה, להחיל ריבונות ולשקם את הכלכלה. המכנה המשותף של הדברים הללו הוא שזה מה שייתן קיום למדינה הזו. זה מחזק את המדינה. כולם מבינים שדרך אוסלו והנסיגות, מעבר לכשל הערכי, מובילות לטילים על נתב"ג כמו שיש לנו בעוטף עזה, כבר ראינו את זה. כמו שרוב הציבור מצפה מראש הממשלה למנוע תרחיש של מאות הרוגים מהקורונה - הציבור בישראל מצפה מראש הממשלה להחיל ריבונות".

עוד באותו נושא:

ראש מועצת בנימין לתושבי עטרת: מחויב לכם גם במחיר של מלחמה מול ראש הממשלה
שי אלון לכיפה: "בית אל מסודרת במפה אך ראיתי חובה מוסרית לדאוג לכל המרחב"

דגן לא מסכים שכאשר הקורונה תחלוף המצב יהיה שונה: "אין יום מתאים לישוב ארץ ישראל. מאז הקמת המדינה לא היתה החלטה אחת שלא אמרו עליה 'זה לא העיתוי המתאים'. תמיד אותם אנשים יצעקו את הדבר הזה. לכן, מי שאומר 'בואו נחכה לאחרי הקורונה' זו דמגוגיה כי הוא מנסה למשוך זמן. הממשלה הוקמה תוך כדי הגל הראשון של הקורונה ודובר בפירוש על ריבונות. בני גנץ וגבי אשכנזי יכולים להתנגד, זו דמוקרטיה, אבל צריך לעשות את זה עכשיו וזאת הציפייה שלנו".  

מה מידת ההשפעה שלך על ראש הממשלה?

"אני מקווה שהיא גבוהה. אני חבר ליכוד ומשכנע להתפקד. הדרך היא לשבת ליד ההגה ולהיות שותפים. אני מאוד מעריך את ראש הממשלה וחושב שבהרבה דברים הצלחתי להשפיע. למשל בנושא הכבישים העוקפים שהיינו צריכים לשבות על זה רעב לפני שנתיים וחצי. בנוסף, אחרי הרצח של נעמה והרב איתם הנקין הי"ד, באותו לילה יחד עם ראשי רשויות נוספים קיימנו שביתה וראש הממשלה פתח 15 תכניות מתאר של אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. וגם בדברים אחרים: הייתי המתווך בין ראש הממשלה לאנשי עמונה להקמת עמיחי. אני קם בבוקר כדי לבנות עוד בתים, זה מה שמרפא לי את פצעי הגירוש. אני משתדל להשפיע ככל יכולתי. מה התוצאה? מקווה שאני מצליח, ישפוט הציבור".

תישאר בליכוד אם תכנית הריבונות לא תצא לפועל?

"אני חבר ליכוד וגאה בזה. תפקידי לסייע לראש הממשלה וכשצריך גם ללחוץ עליו דרך הליכוד להגיע לדבר הזה. ההשפעה הגדולה ביותר זה בליכוד".

מה טיב היחסים שלך עם ראש הממשלה? תכנית הריבונות פגעה ביחסים שלך איתו?

"אני מאוד אוהב, מכבד את ראש הממשלה וחושב שהוא מנהיג גדול. אני בטוח שראש הממשלה יודע שכשיש לי ביקורת היא עניינית ואף פעם לא אישית. גם כשיש לי מחמאות לראש הממשלה כמו בטיפול בגל הראשון של הקורונה, זה ענייני ולא מתוך אינטרס אישי. חובתי לחבק כשצריך וגם להיאבק כשצריך. הסיבה שאני מותח ביקורת והסיבה שאני גם מצפה לריבונות, היא כי אני מכבד את ראש הממשלה ויודע שהוא מסוגל. מאולמרט לא הייתי מבקש ריבונות ולא הייתי מצפה ממנו. בנימין נתניהו כמנהיג המחנה הלאומי אמור להחיל ריבונות. יש עליו לחצים ומחובתי ללחוץ עליו מהצד השני".