ליברמן בחאן אל אחמר: "קיבלתי הנחיה כתובה מנתניהו לעצור את פינוי הכפר"

שר הביטחון לשעבר סייר עם חברי מפלגתו סמוך לכפר הבדואי, אותו התחייב ראש הממשלה לפנות. על החלת הריבונות: "מבחינת נתניהו הכל יכול להידחות לזמן לא מוגדר. גנץ ואשכנזי גמגמו, לא היו מהם ציפיות"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 01/07/20 11:05 ט בתמוז התשפ

ליברמן בחאן אל אחמר: "קיבלתי הנחיה כתובה מנתניהו לעצור את פינוי הכפר"
ליברמן בסיור בחאן אל אחמר, צילום: ערוץ 7

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, סייר הבוקר (ד') סמוך לכפר הבלתי חוקי חאן אל אחמר, ואמר כי כשר הביטחון קיבל הנחיה כתובה מראש הממשלה נתניהו לעצור את פינוי הכפר. לדבריו, הצבא היה מוכן מסביב לכפר להתחיל בפינוי, אך נתניהו עצר את הבנייה.

ליברמן אמר בסיור כי "היום היינו אמורים לחגוג את החלת הריבונות על ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. אנחנו מתכנסים פה על רקע חאן אל-אחמר ואני אסביר למה: בין ה-20 ל-21 באוקטובר 2018 היה אמור להתבצע פינוי של ההתנחלות הפלסטינית הבלתי חוקית. הצבא היה ערוך, פרוס, חולקו צווי פינוי, הכל היה ערוך לקראת מבצע הפינוי של חאן אל-אחמר.
למה זה לא קרה? כי ב-19 באוקטובר, בצהריים קיבלתי הנחיה כתובה מרה"מ בנימין נתניהו לבטל את הפינוי. ההסבר היה שאם נפנה את חאן אל-אחמר, אז ICC - בית הדין הבינלאומי - יקבל החלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל. אז אנחנו לא פינינו את חאן אל-אחמר ובינתיים ב- ICC קיבלו החלטה על פתיחת חקירה. כמו תמיד, לצערי, גם אכלנו את הדגים המסריחים וגם גרשו אותנו מהכפר תרתי משמע".

בתשובה לשאלת חדשות כיפה האם לליברמן עצמו אין חלק בעובדה שאין החלת ריבונות, אחרי שלא הסכים להיכנס לממשלה, השיב יו"ר ישראל ביתנו כי "אמרתי עוד לפני הבחירות 'נתניהו מרמה את כולם, אין לו שום כוונה להחיל ריבונות'. אתה יודע מראש שבנאדם יכול לעבוד על כולנו. הוא המציא פטנט עולמי - לעבוד כל הזמן על כולם. היה לי ניסיון קודם איתו".

בהמשך הדברים התייחס לברמן לדפוסי ההתנהלות של ראש הממשלה, לדבריו: "אנחנו נפגשים פה על רקע חאן אל-אחמר, כי מדובר באותו דפוס התנהלות גם עכשיו, בנוגע לריבונות. 14 חודשים רה"מ צועק ומדבר על החלת הריבונות. מה שמתברר הוא, שכל המהלך הזה הוא לא מהלך להחיל ריבונות, אלא מהלך של יחסי ציבור. פשוט גניבה אלקטורלית. שום דבר אחר.
הצבא לא שותף, הרמטכ"ל לא שותף, ראש השב"כ לא שותף, מפקד אוגדת יו"ש לא שותף. אותם אנשים שאמורים ליישם את החלת הריבונות, לא שותפים לא לגיבוש המפה ולא לגיבוש התפיסה של איך זה אמור להתבצע.
לכן מלכתחילה, ואני אמרתי עוד לפני הבחירות האחרונות: אין שום סיכוי שנתניהו יחיל ריבונות על בקעת הירדן. כבר אז ידענו וקיבלנו מסרים שאין שום כוונה להחיל ריבונות על בקעת הירדן. הכל כמו שאמרתי - מהלך של יחסי ציבור, מהלך אלקטורלי, מהלך סרק לגמרי. זה מה שיש. אם אנחנו כבר נפגשים ב-1 ביולי יש עוד אירוע ביום הזה".

"עכשיו נכנסה לתוקף החלטה על קיצור השירות הסדיר מ-32 חודשים ל-30 חודשים בלבד. איך מתקבלת החלטה כזאת דרמטית בלי דיון בממשלה, בלי דיון בקבינט, בלי דיון בועחו"ב, בלי שהממשלה שומעת מה עמדתו של הרמטכ"ל? מהן ההשלכות, איך זה ישפיע על הסד"כ של יחידות קרביות בצה"ל? אין קבינט, אין קבינט מצומצם, אין ועדות משנה לועחו"ב מלבד ועדה אחת, אין גם איפה לקיים דיון. הזלזול כלפי מערכת הביטחון מדהים.
אנחנו כבר רגילים להדלפות מהקבינט, אבל זה שמקליטים ראש שב"כ בישיבת קבינט, מדליפים את זה החוצה, זה שכל הויכוח המקצועי בין הרמטכ"ל לראש המוסד - הכל מודלף החוצה - זה דבר חסר תקדים, וזה אומר שיש פה פגיעה קשה במערכת הביטחון ובאמינות של מדינת ישראל. לצערי כל עניין הריבונות הפך לפארסה אחת גדולה והיא רשומה על שמו של בנימין נתניהו".