כך הופכת הרשות מבצר חשמונאי לאתר תיירות פלסטיני - בחסות המדינה

הרשות הפלסטינית פועלת לסיפוח אתר ארכאולוגי יהודי, תוך כדי הריסה שיטתית של הממצאים הארכאולוגיים. בארגון 'שומרים על הנצח' מאשימים: "פשע נגד ההיסטוריה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/02/20 08:48 ב באדר התשפ

כך הופכת הרשות מבצר חשמונאי לאתר תיירות פלסטיני - בחסות המדינה
מבצר תל ארומה, צילום: מועצה אזורית שומרון

הרשות הפלסטינית השיקה אמש (ד') פארק ארכיאולוגי חדש בתל-ארומה (תל עורמה), על חורבותיו של מבצר חשמונאי קדום. באירוע נכחו שרת התיירות ברשות הפלסטינית רולה עם, שר לענייני גדרות והתנחלויות וליד אסף, ומושל אזור שכם איברהים רמדאן. בין השאר, מתכוונים הפלסטינים לסלול במקום כביש ולבנות מבנים שונים. 

נזכיר כי בשבוע שעבר הציבו הפלסטינים דגל של הרשות במקום, תוך שהם מבצעים עבודות נמרצות. האתר נמצא דרומית ליישוב איתמר, ובארגון "שומרים על הנצח" חוששים כי הסבת המבצר הקדום לאתר תיירות פלסטיני, יפגע אנושות בממצאים הארכאולוגים באזור. תל ארומה, שמוזכר בתנ"ך כעירו של אבימלך, חולש על הדרך הקדומה משכם לבקעת הירדן. זהו המבצר הצפוני ביותר של מדינת היהודים בתקופה החשמונאית. הממצאים במבצר ייחודיים וסביב המבצר ישנם 10 מאגרי מים אדירים שהזינו את המבצר לאורך השנה כולה.

דגל אש"ף על חורבות המבצר:https://www.facebook.com/Nablus.Gov/photos/a.191926454175513/3092804214087708/?type=3&theater

"שומרים על הנצח", עמותה הפועלת לשמירה על אתרי מורשת מעבר לקו הירוק, אומר כי פעילות של הרשות הפלסטינית נעשית מתוך היכרות עמוקה עם התל החיוני. "הרשות הפלסטינית הכריזה מלחמה על ההיסטוריה שלנו", אומר מלט. "היא הופכת את המקום לאתר תיירות פלסטיני קולט קהל, תוך הרס מזעזע של הממצאים וההיסטוריה שלא נוכל לשחזר לעולם". 

יחד עם המועצה האזורית שומרון, תכננו בארגון לערוך סיור לימודי במקום, בתיאום עם כוחות הביטחון, אך לאור פעילות רשת ענפה של פלסטינים כנגד מנהל הפעילות של "שומרים על הנצח", איתן מלט, החליטו בצה"ל לבטלו. 
בעמוד הפייסבוק של "שומרים על הנצח" כתב פלסטיני את השורות המאיימות הבאות: "אתה שגנבת את הארץ הזו וגנבת את סחורה, מדבר על חשמל? חייבים להחזיר אותך מהמקום שהגעת או שאנחנו חייבים לחכות להיטלר אחר". 

https://www.facebook.com/Nablus.Gov/photos/a.191926454175513/3092804214087708/?type=3&theater

על פי מחקר שערכו בארגון, לא פחות מ-95% מאתרי הארכאולוגיה ביהודה ושומרון עברו הרס או שוד עתיקות, בעוד בתוך תחומי הקו הירוק המצב הפוך. לאור הנתונים המדאיגים, גיבשו תכנית לאומית להגנה על אתרי מורשת, במסגרתה מדינת ישראל תפעל נגד פגיעה באתרי מורשת – גם בשטחי A ו-B, הנתונים בשליטה פלסטינית. על פי התכנית, תקציבה של רשות העתיקות יגדל ופקחיה יזכו להרחבת סמכויות. כמו כן, ישנם צעדי חקיקה שממתינים להקמת הממשלה. 
מלט מוסיף: "על פי הסכמי אוסלו ישנה חובה לתאום מלא בין ישראל לרשות בכל מה שקשור לארכאולוגיה, כמו שיש תיאום בטחוני. לכן במצב בו אין בטחון יש חובה על ישראל לפעול כך גם במצב בו יש פשע נגד ההיסטוריה יש חובה על ישראל לפעול".