אחמד טיבי: פלשתיני נפגע קשה בראשו מטרור מתנחלים | המשטרה: האירוע בחקירה

במשטרה ובשב"כ עדיין חוקרים האם הפלשתיני שנפצע קשה לפני כחודשיים באזור בנימין, איבד שליטה על רכבו בעקבות יידוי אבנים מצד מתיישבים | חבר הכנסת טיבי קובע כי המתיישבים אשמים, ואת ההפסקה בטיפול בו תולה בשרי הממשלה: "השרים גנץ והורוביץ זו אחריות שלכם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/01/22 18:37 יד בשבט התשפב

אחמד טיבי: פלשתיני נפגע קשה בראשו מטרור מתנחלים | המשטרה: האירוע בחקירה
תוצאות התאונה | , צילום: דוברות כבאות והצלה

בתאונת דרכים קשה שאירעה בכביש 458 מכוכב השחר לצומת גדעון שבבנימין בסוף נובמבר 2021, נפצע קשה ואיבד את עינו ראאד חראז, פלשתיני בן 45 משכם. חראז הועבר לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם ובימים אלה מסתיים הטיפול בו מסיבות כלכליות.

ממידע שהגיע ל"חדשות כיפה" מספר שעות לאחר התאונה עלה, כי בצה"ל החלו לחקור באותו יום האם מתיישבים יידו אבנים מרכב חולף לעבר הרכב פלשתיני, והאם הם הגורם לפציעה הקשה, שבעקבותיה איבד הפלשתיני שליטה על רכבו וביצע תאונת דרכים עצמית.

משטרת ישראל חוקרת שבועות רבים את הגורם לתאונה וגם שב"כ נמצא בתמונה. המשטרה הודיעה בחודש שעבר שתיק החקירה מטופל על ידי ימ"ר ש"י, וכי מפקד המחוז הנחה לתת עדיפות לטיפול בתיק. נכון להיום (א') טרם הושלמה חקירת האירוע.

טיבי: "נפגע קשה מטרור מתנחלים"

לטענת חבר הכנסת אחמד טיבי, חראז נפגע מטרור של מתיישבים. "ראאד חראז משכם נפגע קשה בראשו מטרור מתנחלים. טופל בהדסה. הוא זקוק לשיקום בבית לוינשטיין. ממשלת השינוי זורקת אותו היום הביתה לשכם בגלל 'העדר כיסוי'. השרים גנץ והורוביץ זו אחריות שלכם", כך צייץ בטוויטר. כאמור, קביעתו של טיבי עדיין מוקדמת וכלל לא ברור מה הוביל לתאונה הקשה.

ממשטרת ישראל נמסר: "מיד עם קבלת הדיווח אודות האירוע, המשטרה פתחה בחקירה, במסגרתה בוצעו ומבוצעות מגוון פעולות. נמשיך לחקור את המקרה במטרה להגיע לחקר האמת". 

טיבי

טיבי | צילום: Miriam Alster/Flash90

"על מדינת ישראל לקחת אחריות על מימון הטיפול בשלב זה"

ביום שישי האחרון הוציאו בארגון "רופאים לזכויות אדם" מכתב לשר הביטחון בני גנץ ולמנכ"ל משרד הבריאות בעניינו של ראאד חראז. בסיומו נכתב: "בנסיבות האירוע אנו סבורים, כי על מדינת ישראל לקחת אחריות על מימון הטיפול בשלב זה, ולאפשר העברתו של מר חראז לבית לוינשטיין לצורך המשך הטיפול. מדובר על חובה מוסרית וחוקית המוטלת על המדינה בסיטואציה מורכבת וקשה זו". 

מכתב זה מתלווה למכתבים בנושא של פורום "תג מאיר: אור במקום טרור" שנשלחו לשרים ניצן הורוביץ, עמר בר-לב ועיסאווי פריג'. "אנו מצפים מכל הגורמים המעורבים בטיפול בראאד חארז וביניהם בית החולים הדסה עין כרם ועמותת ידידי בית החולים לוינשטיין להפגין אנושיות ורגישות ולטפל בראאד בצורה המיטבית בנסיבות הטרגיות שנוצרו".

ארגון "תג מאיר", אילוסטרציה

"תג מאיר", אילוסטרציה | צילום: Kobi Gideon / FLASH90.

"חובתה של מדינת ישראל לספק לאזרחים הפלשתינים הנתונים לשליטתה טיפול רפואי"

מתג מאיר נמסר בתגובה לשאלת "חדשות כיפה", כיצד ניתן לקבוע שהתאונה נגרמה בגלל מתיישבים אם החקירה עדיין מתנהלת, כי "אם למדינת ישראל אחרי חקירה מה-24 לנובמבר יש ראיות שמדובר בתאונת דרכים רגילה, יש לשחרר את האינפורמציה הזו ואז ראאד חראז יקבל פיצוי מחברת הביטוח הפלשתינית. אם מדובר בפעולת איבה על רקע לאומני, למדינת ישראל יש חובה חוקית ומוסרית לממן את המשך הריפוי והשיקום של ראאד חראז בבית לוינשטיין".

"אי אפשר להשאיר את ראאד חראז שאיבד עין אחת ונאבק על העין השניה וצריך לעבור עוד הרבה ניתוחים - תלוי בין שמיים וארץ ללא גורם שיממן את המשך הטיפול והשיקום. סירוב משטרת ש"י להודיע שמדובר בתאונת דרכים רגילה, מחייב את מדינת ישראל לקבל אחריות להמשך הטיפול והשיקום המיטבי של ראאד חראז בבית לוינשטיין במימון המדינה".

מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר "ככוח כובש השולט בכמעט כל הגורמים המשפיעים על בריאות, דוגמת הכלכלה, נגישות למים, חופש תנועה וייבוא ציוד רפואי ותרופות - חובתה של מדינת ישראל לספק לאזרחים הפלשתינים הנתונים לשליטתה טיפול רפואי. אי אפשר להיתלות בהעברת האחריות לבריאות לרשות הפלשתינית כפטור מאחריותה שלה. דברים אלה תקפים שבעתיים כאשר מדובר בשיקום מתקדם שאינו זמין במערכת הבריאות הפלשתינית, וכאשר מדובר בחשד כי המטופל נפגע כתוצאה מפעולת איבה מצד ישראלים".

עוד נמסר כי ישראל מנהלת מדיניות של אפרטהייד. "מצב זה, בו חיים ישראלים ופלשתינים זה לצד זה באותו מרחב, והראשונים מקבלים נגישות למערכת בריאות מתקדמת, בעוד האחרים למערכת מסורסת, הוא אפרטהייד, שחייב להיפסק".