האם השינויים של בנט היו בניגוד לחוקי המפלגה?

השבוע העביר יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט שינוי מהותי בחוקה של מפלגת 'הבית היהודי'. שינוי שבין היתר יאפשר ליו"ר המפלגה שריון נוסף. עכשיו מתברר שעל פי תקנון המפלגה חייב רוב של 65% כדי לבצע שינויים כאלו ובערב ההצבעה היה רוב של 62% בלבד

חדשות כיפה גלעד כהן 19/10/18 12:20 י בחשון התשעט

האם השינויים של בנט היו בניגוד לחוקי המפלגה?
לא חוקי? | יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

השבוע בוועידת 'הבית היהודי' הצליח יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט להעביר מספר שינויים בחוקת המפלגה. כדי לבצע מהלך כזה יש לקבל רוב של 65%  לפחות. מנתונים שהגיעו למערכת 'כיפה' נראה כי המהלך של השר בנט לא הושלם מכיוון שרק 62% הצביעו לטובת המהלך.

כזכור, השבוע התקבלה בוועידת 'הבית היהודי' מספר שינויים בחוקת המפלגה. אחד השינויים המרכזיים הוא הוספת שריון לעשירייה הראשונה, מה שיקשה על חברי הכנסת המכהנים לשמור על מקומם הריאלי ברשימה. מלבד השריונים, ניתן לציין את השארת ההחלטה לפרישה מהממשלה בידי יושב הראש בלבד, ולא לסיעה בכנסת כפי שנהוג כיום. לפי סעיף 271 לתקנון המפלגה: הרוב הדרוש לשינוי תקנון המפלגה הוא 65% מחברי המרכז הנוכחים בהצבעה. 


על-פי נתונים שהגיעו למערכת 'כיפה' בישיבת המרכז האחרונה 245 איש הצביעו בעד ו-146 איש הצביעו נגד. כלומר הצביעו 391 איש. 245 מ-391 זה 62.6% בלבד. מכיוון וההצעות לשינוי התקנון דורשות רוב של 65%, הן לא אושרו על-ידי המרכז. 


סעיף 259 לתקנון המפלגה: ככלל, החלטות של מוסדות המפלגה יתקבלו בהצבעה גלויה על ידי רוב המשתתפים בהצבעה; הצבעת "נמנע" לא תחשב לצורך זה כהשתתפות בהצבעה. סעיף 271 מדבר על הצורך ברוב של 65% מחברי המרכז "הנוכחים", לא מחברי המרכז "המשתתפים". היו רבים שנמנעו בהצבעה. אם נוסיף ל-391 המצביעים את הנמנעים, הרי שאחוז התומכים בשינוי נמוך משמעותית מ-62.6% ועל פי ההערכות נמוך גם מ-50%, אבל לעניין ההחלטות שנדחו על ידי המרכז זה ממש לא משנה.

ניר אורבך, מנכ"ל 'הבית היהודי' אמר ל'כיפה' כי בעקבות חוסר סדר שהיה בערב ההצבעה הספירה טרם הסתיימה וכי הנתונים המדוייקים יתקבלו בשבוע הבא. "השינויים עברו. יש יותר מ65% שתמכו בשינויים". כך אורבך.