השירות הלאומי ב'בצלם' לא יבוטל

'בצלמו' נגד 'בצלם'. המשנה ליועמ"ש הודיע כי לא יהיה ניתן לשלול מארגון השמאל 'בצלם', שניהל קמפיין לסירוב פקודה, את התקן לשירות לאומי. גם שר הביטחון ליברמן פנה בעבר

חדשות כיפה יהונתן קליין 22/08/18 13:47 יא באלול התשעח

השירות הלאומי ב'בצלם' לא יבוטל
קמפיין בצלם מאפריל האחרון, צילום: ללא

ארגון השמאל 'בצלם', שיצא באפריל האחרון בקמפיין לסירוב פקודה בצה"ל, על רקע הפגנות חמאס בגבול רצועת עזה, יוכל להמשיך ולהפעיל מתנדבי שירות לאומי. כך הודיע היום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשי גליק, מנכ"ל עמותת 'בצלמו' - ארגון זכויות אדם יהודי' שהגיש עתירה בנושא. 

על פי תגובת המשנה ליועמ"ש, אין מקום לדון בשלילת התקן לשירות לאומי מ'בצלם', מאחר שהאפשרות היחידה לשלול תקן שירות לאומי היא קביעה של המשטרה שהארגון ביצע עבירה על החוק, ובמקרה הזה לא מתקיים התנאי.

נציין עוד, שבכנסת כבר עבר חוק, המאפשר לרשות השירות הלאומי-אזרחי לבחון בעצמה ארגונים שהוגשה נגדם תלונה. אך החוק המדובר ייכנס לתוקפו רק בעוד כשנה, בספטמבר 2019, ועד אז התקנות הנוכחיות נשארות בתוקפן.

התפרעויות אלימות ברצועת עזה

התפרעויות חמאס בגבול רצועת עזה, באפריל האחרוןצילום: דובר צה"ל

משמעות ההחלטה היא, למעשה, שארגון 'בצלם', שקרא לחיילי צה"ל באופן ברור לסרב פקודה ולא לירות במחבלי חמאס שניסו לחצות את גדר הגבול של רצועת עזה, יוכל להמשיך ולהפעיל מתנדבי שירות לאומי. נזכיר שגם שר הביטחון ליברמן וח"כים נוספים קראו לביטול תקן השירות הלאומי ל'בצלם'. נוסיף עוד שע"פ פרסום ב'הארץ' מאפריל האחרון, ב'בצלם' החליטו שלא להשתמש בתקן השירות הלאומי השייך להם.

מנכ"ל 'בצלמו', שי גליק, מסר בתגובה להחלטת המשנה ליועמ"ש: "בחלם לא היו מנסחים את זה טוב יותר. ארגון בצלם קורא פומבית לעבור על החוק ולסרב פקודה. בעוד אנשי ימין שקוראים לסירוב פקודה נחקרים ומועמדים לדין, היועמ"ש מגבה לחלוטין את ארגון בצלם ואומר שהם זכאים למימון ממשלתי והכרה כגוף שתורם לחברה. 
מדובר בהחלטה אומללה ואנחנו נערער עליה עוד היום."


להורדת הקובץ

מרשות השירות הלאומי-אזרחי נמסר בתגובה: "אין כל חדש. חוק השירות האזרחי שעבר בכנסת לאחרונה בהובלת השר הממונה אורי אריאל, קבע כללים לאישור גופים מפעילים. בהתאם לחוק החדש, כלל הגופים המפעילים יצטרכו לבקש אישור מחדש על מנת להפעיל תקני שירות לאומי החל מ-01/09/19. בנוסף, נקבע כי כלל הגופים המפעילים שהפעילו מתנדבים ערב תחולת החוק יוכלו להמשיך להפעיל מתנדבים עד כניסת הכללים החדשים לתוקף בתאריך הנ"ל. באשר לאישור גוף מפעיל לארגון בצלם, הארגון הוזמן לשימוע על ידי מנכ"ל הרשות, שר-שלום ג'רבי. משבחר הארגון שלא להגיע לשימוע, הודיע מנכ"ל הרשות בתאריך י"ד אייר תשע"ח (‏29 אפריל 2018) על השהיית אישור הגוף המפעיל לארגון."