השביתה במעונות היום הסתיימה

לאחר שביתה בת יום נפגשו הצדדים הלילה והגיעו להסכם. במסגרת ההסכם תקבל כל עובדת במשרה מלאה מענקי חג בראש השנה ובפסח בסך 1,500 שקלים כל אחד. בנוסף, תוקם ועדה שתבחן את נושא התקינה במעונות. ליאורה מינקה: "הבאנו להישגים ממשיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/18 08:22 כג באלול התשעח

השביתה במעונות היום הסתיימה
גן ילדים, צילום: שאטרסטוק

מעונות היום יפעלו כסדרם בעקבות הסכמות שהושגו הלילה (יום ב') בין נציגי משרדי האוצר והעבודה לארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים. במסגרת ההבנות הסכימו הצדדים כי מטפלות וצוות המעון (במשרה מלאה) יקבלו תוספת למענקי החג בסך 1,500 שקלים בחגי תשרי ו-1,500 שקלים נוספים בחג הפסח. כ-80 אלף פעוטות יפתחו הבוקר את שנת תשע"ט לאחר שנותרו אתמול בבית בגלל השביתה.

עוד הוסכם בין הצדדים על הקמת ועדה ממשלתית בראשות הממונה על זרוע העבודה במשרד הרווחה, שתבחן בין היתר, את נושא התקינה במעונות היום לשם בחינת מערך מעונות היום ושיפורו. במקביל יגדילו הארגונים את היקף המטפלות המוכשרות והמוסמכות. בוועדה ישתתפו נציגי אגף התקציבים ומשרד ראש הממשלה והיא תגיש את המלצותיה עד 30 באפריל, "זו הפעם הראשונה שהממשלה מתייחסת ברצינות לנושא החינוך לגיל הרך", אומרים בארגונים המייצגים את עובדות המעונות. המענקים והוספת התקציב הם פתרונות זמניים שנועדו להקל על המטפלות עד לגיבוש רפורמה מקיפה על בסיס המלצות הוועדה.

בנוסף יקבלו הארגונים המפעילים את מעונות היום תקצוב ייעודי לטובת סיוע לצוותי המעונות שייאפשר למטפלות להתמקד בעבודה החינוכית-טיפולית במעונות. ההבנות הושגו בהוראת שר האוצר משה כחלון, בהובלת סגן שר האוצר, יצחק כהן, ובגיבוי שר העבודה והרווחה חיים כץ. משרד העבודה והרווחה יבחן ויפעל לפישוט מנגנון ההכשרות המקצועיות, כך שהארגונים יפעלו להרחבת היקף המטפלות שיעברו הכשרה מקצועית, תוך ניצול מיטבי של תקציבי ההכשרה המקצועית שעומדים לטובת הנושא.

הפגישה התנהלה בשעות הלילה ונקבעה ללא תנאים מוקדמים. נציגי הארגונים הוזעקו לירושלים לקראת חצות, למרות הצהרת משרד האוצר אתמול כי לא ינוהל משא ומתן תוך כדי שביתה. השביתה כללה אתמול כ-1,400 מעונות יום מפוקחים של נעמת, ויצו, אמונה ועשרות ארגונים קטנים יותר - שבהן עובדות יותר מ-10,000 מטפלות. פעוטות בגילאי שלושה חודשים עד שלוש שנים נותרו בבית והורים רבים נאלצו לקחת יום חופש כדי לטפל בהם.

השר חיים כץ אמר בתגובה להבנות שהושגו הלילה: "אני מצר על כך שהיינו צריכים להגיע לשביתה ובאותה נשימה מברך על ההסכמות. עשינו צעד נוסף לשיפור איכות הטיפול בפעוטות ותיקנו עוול שנעשה למטפלות. עם חזרת הכנסת מפגרה נפעל לסיום הליך החקיקה של חוק הפיקוח במטרה ליצור מנגנון שישמור על שלומם והתפתחותם התקינה של ילדינו".

ליאורה מינקה יו"ר תנועת אמונה מסרה בתום הדיונים: "היום הובלנו סוף סוף לטיפול מקצועי ורציני בתחום מעונות היום וזאת באמצעות וועדה מקצועית וממשלתית מוגדרת בזמן ומחוייבת למקורות תקציביים.
עד סיום עבודת הוועדה השגנו גם: מענקים, תקציב לשחרור המטפלות מעבודות ניקיון קשות ושיחרורן לעבודה החינוכית עם הפעוטות, תוספת הכשרות למטפלות חדשות וותיקות, ועוד. אני שמחה שהבאנו לסיום השביתה ולהישגים ממשיים בטווח המיידי למען המטפלות וכמובן למען ילדי ישראל".
תנועת אמונה מפעילה 140 מעונות יום ברחבי הארץ עם כ10,000 ילדים וכ2500 מטפלות.