הרב שטרן: להימנע מנסיעה ברכבת שנבנתה בשבת

הרב אריה שטרן כתב חוות הלכתית ובה פסק כי אסור להשתמש בגשרים ורכבות שנבנו בשבת גם אם העבודות בוצעו על ידי גויים בלבד: "יום השבת הפך ליום השיפוצים של המדינה"

חדשות כיפה מירב כהן 27/09/18 18:42 יח בתשרי התשעט

הרב שטרן:  להימנע מנסיעה ברכבת שנבנתה בשבת
הרב אריה שטרן, צילום: Nati Shohat/Flash90

רבה הראשי של ירושלים, הרב אריה שטרן קובע כי יש להימנע משימוש בפרויקטים שנבנו תוך חילול שבת, כמו "גשר יהודית" בתל אביב והרכבת המתוכננת בגוש דן ואף הרכבת מירושלים לתל אביב החלה בנסיעות הרצה לאחרונה- גם אם העבודות בוצעו על ידי גויים בלבד

הרב שטרן מבכה על התפשטות תופעת השיפוצים במרחב הציבורי בשבת. עבודות תשתית רבות, בניית גשרים ומסילות רכבת, נעשות בשבת מפני שביום זה התנועה ברחובות דלילה ואין פגיעה משמעותית בתנועת הרכבים והשגרה היומיומית. הרב טוען כי השבת הפכה ל"יום השיפוצים של המדינה". רבה של ירושלים טען כי עבודות תשתית ותחזוקה על ידי הרשויות בסופי שבוע הן "דבר שלא היה עולה על הדעת בזמנים קודמים, בזמן מייסדי המדינה" ויש לשוב ולהילחם נגדן.

לדעת הרב שטרן "ההלכה קובעת שבית שבונים בשבת, אפילו על ידי גוי - אסור להיכנס אליו, ודי למבין". ועל כן קובע כי השימוש בפרויקטים שנבנו בשבת אסורה והאחריות הציבורית לכך היא על כלל האזרחים "כל פעילות ציבורית נחשבת כפעולה של כלל האזרחים", כתב, "וממילא מחייבים אף את שומרי השבת בשותפות בפעולות של מלאכות האסורות בשבת".

גם הרב דוב לנדאו מחסידות גור,ביקש בעיתון 'המודיע' מהרבנים להידרש לנושא השיפוצים בשבת: "היות שהקו החדש של הרכבת מירושלים התחיל לפעול בימים אלה, והיות שפורסם בעבר שחלק מעבודות התשתית לרכבת זו נעשו, לדאבוננו, בשבת, בזדון ובפרהסיה, על ידי יהודים ושאינם יהודים, ראוי הדבר שפוסקי הלכות ידונו ויחוו דעתם, האם מותר, מתאים וראוי ששומרי שבת ייסעו ברכבת זו וייהנו ממעשה שבת". 

במידה והמגזר הדתי על שלל גווניו יחליט לאמץ את דעת הרב תהיה לזה משמעות כלכלית קשה ביותר לרכבת ישראל והם יאלצו לספוג פגיעה כלכלית אנושה.