הרב רפי פרץ: לא מתכוון לוותר על מקומי - גם לא לאיילת שקד

יו"ר הבית היהודי דוחה את האפשרות שיצטרך לפנות את מקומו: "זה לא אישי, אחרי שהציבור התאושש ובחר נבחרת חדשה, יש לכבד זאת". הרב פרץ התייחס גם למתקפה נגד סמוטריץ': "זה לא על דעתי. אם אני אהיה שר, בצלאל יהיה שר"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 06/06/19 16:31 ג בסיון התשעט

הרב רפי פרץ: לא מתכוון לוותר על מקומי - גם לא לאיילת שקד
הרב רפי פרץ באולפן כיפה, צילום: כיפה

הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, מסביר מי הוציא את ההודעות נגד סמוטריץ', האם יוותר על המקום הראשון לשקד או בנט ומה חשב על 'מדינת ההלכה' של יו"ר האיחוד הלאומי. 

איך היחסים שלך עם ח"כ סמוטריץ'? 

"יחסים טובים. אנחנו הולכים כברת דרך ארוכה ביחד. באמון בהערכה ובידידות. כרתנו ברית ואנחנו קרובים מאוד בתפיסת העולם הציונות דתית. לצערי הרב, למרות שתיק המשפטים והחינוך היו בידיהם של הציונות הדתית, ראש הממשלה החליט אחרת ואני מכבד את ההחלטה". 

התחייבת שתיכנס לממשלה רק בתנאי שהוא יקבל את תיק המשפטים. מה יקרה עכשיו? 

"התחייבתי להיכנס לממשלה רק אם בצלאל ייכנס ביחד איתי לממשלה. אתמול בערב יצאו הודעות שלא על דעתי, ואילו היו הודעות חמורות ולא מקובלות עלי. הן פגעו באמון המשותף. התנצלתי בפני בצלאל. זו היתה תקלה. אני אומר בפירוש אנחנו ממשיכים ביחד". 


הראיון המלא

מה קורה בלשכה שלך? אתה לא שולט באנשים בלשכה? 

"זה לא הגיע בדיוק מהלשכה, ומאיפה שזה הגיע זה מטופל על ידי בחומרה. אני לא מזדהה עם מה שנאמר זה לא על דעתי". 

אחרי המשבר האם תפטר את הגורמים האלו? 

"מי שעושה טעות או שטות כבר אנחנו במשבר? מה אנחנו ילדים קטנים? הדרך שלנו ברורה. בצלאל הוכיח את נאמנותו ואני הוכחתי את נאמנותי. בהרבה שלבים ניסו להפריד בנינו, אך אני מבטיח לך זה לא יצליח אנחנו ממשיכים ביחד". 

כשדובר הליכוד הכריז על המינוי של אוחנה לשר המשפטים הוא כתב 'הלכה מדינת ההלכה', וכיוון נגד הדברים של ח"כ סמוטריץ',אך אתה לא יצאת נגד ההודעה

"אני לא הדובר של בצלאל ולא צריך להסביר את דבריו. יש לי הערכה גדולה מאוד לבית המשפט, אך עם כל זה אנחנו צריכים לעשות שינוי חקיקה כדי שתהיה הפרדת רשויות דרמטיות. הציונות הדתית הולכת עם המדינה, היא לא שמה לה משהו שלא מתאים לה. גם לי יש חלומות גדולים ואני מקווה שהם יתגשמו יום אחד אבל זה לא מתאים כרגע, ואני מבטיח לך שח"כ סמוטריץ' חותם על כל מילה. אני הייתי שם הוא דיבר על חלום מול תלמידים, ולא על מציאות".

"אמרתי מעל כל במה אפשרית שמדינת הלכה זו לא היתה הכוונה שלו. אני לא נותן ציונים לפרטנר שלי. הוא אמר את דעתו והיא נלקחה רחוק מאוד ממה שהוא אמר. זה היה על הפרק שח"כ סמוטריץ' יהיה שר המשפטים, אך ראש הממשלה קיבל את ההחלטות שלו". 

הרב פרץ וסמוטריץ

הרב פרץ וסמוטריץ'. הרוחות התחדשו?צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אנחנו לפני בחירות חוזרות, האם תהיה מוכן לוותר על הבכורה במידה ותראה שבנט ושקד בראש מקבלים יותר מנדטים? 

"בבחירות הקודמות הלכנו על איחוד בין המפלגות למרות ששילמנו על זה מחיר כבד. הצלנו את מחנה הימין בצעד הזה. אני קורא לכל מפלגות הימין לחבור, ואני מדגיש - תחת הבית היהודי. הציונות הדתית זכתה באמון הציבור מי שרוצה לחבור אלינו מוזמן תחת הדגלים שלנו". 

"זה לא אישי אבל אני חושב שציבור שעמד בפני סוגיה לא פשוטה אחרי שהנציגים שלו עזבו אותו והציבור הזה התאושש ובחר נבחרת שאיתה הוא הולך צריך לכבד את הבחירה הזו. לא ניתנה לנו ההזדמנות להוכיח את עצמנו בשטח וצריך לתת לזה הזדמנות. אני מוכן לראות אותם לצידי לדבר איתם ולהקשיב להם. אני מדגיש עוד פעם - השותפות הטבעית היא בצלאל ולי וכולם מוזמנים לחבור אלינו". 

רבים מתוך המפלגה שלך ומחוצה לה מערערים על המנהיגות שלך. למה אתה חושב שזה קורה? 

"המנהיגות שלי אחרת. מנהיגות סומכת, מאמינה ולא לעומתית. ייקח לפוליטיקה הישראלית זמן לקבל כמו מנהיגות. גם על הסערה של אתמול הגבתי רק בבוקר אחרי שבדקתי מה קורה, דיברתי עם בצלאל והתנצלתי, דיברתי עם הגורמים בלשכה שלי, ואז הבהרתי את הדברים גם בתקשורת". 

שרת המשפטים איילת שקד

לא מתכוון לוותר לה | שרת המשפטים איילת שקדצילום: פלאש 90, הדס פרוש

האם ח"כ בצלאל סמוטריץ' הולך להיות שר בקרוב?

"אם אני אהיה שר הוא יהיה שר, ואם הוא לא יהיה שר אז שניננו לא נהיה שרים". 

ראש הממשלה לא ראה בכם כנציגים טבעיים לקבל את תיק החינוך והמשפטים.  

"אמרתי לראש הממשלה שהגיע לנו לקבל את התיקים האלו, ואני מצטער שלא לא היה כך. אנחנו ניתן את הדעת על מה שקה כאן לקראת המו"מ הבא. אנחנו רוצים לראות את שלטון הימין, ולהיות שותפים לממשלה. פוליטיקה זה אמנות האפשר. אחרי שהתקבלה החלטה אנחנו עם הפנים קדימה לראות מה אפשר לעשות. האמון שלנו בראש הממשלה ובדרכו היה אמון שהביא הסכם שאני לא זוכר שהיה בפוליטיקה הישראלית. זו אמירה שהוא סומך על הציונות הדתית ורואה בנו שותפים נאמנים. ראש הממשלה היה צריך לקבל החלטה מהירה על תיק המשפטים ולכן זה לא ניתן לנו. על כל שאר התיקים היה אפשר לשקול ביותר סבלנות, ולי יש סבלנות".