הרב סתיו: "האמירה של סמוטריץ' על צהר היא רשעות"

יו"ר צהר תוקף את ח"כ סמוטריץ: "ברוב חוצפתו הוא העז לייחס לנו מחשבה שאנחנו רוצים שמערכת הכשרות של הרבנות תהיה גרועה". על התמיכה בהם מצד בנט: "אני מאוד שמח שהוא אימץ את דרכנו, מקווה שרבים ילכו בעקבותיו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 18/03/19 20:05 יא באדר ב'

הרב סתיו: "האמירה של סמוטריץ' על צהר היא רשעות"
תוקף את סמוטריץ. הרב סתיו, צילום: פלאש 90

שלושה שבועות לפני הבחירות הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון צהר ורב היישוב שהם, מספר לחדשות כיפה מדוע הארגון ממשיך לדבוק במעמדו כארגון א-פוליטי, יוצא במתקפה חריפה נגד חבר הכנסת סמוטריץ' על דבריו כלפי מערך הכשרות של צהר, ומסביר מדוע יש לייצר תחרות בשרותי הדת. 

ארגון צהר הוא ארגון א-פוליטי, ובכל זאת נפגשתם גם עם יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ ועם איילת שקד, יו"ר הימין החדש. תאר לי איך מתנהלים המפגשים האלו? 

"ארגון צהר הוא לא פוליטי, אך יש לו יעדים ומשימות ציבוריות. אנחנו מבקשים לחבר את כל רבדי החברה הישראלית, שומרי המצוות ולא שומרי המצוות. אנחנו רוצים להבטיח את קיום הצביון היהודי של המדינה, זה כל מה שאנחנו עושים במשך 22 שנות קיימנו, ולכן חשוב לנו שיהיו חתונות, גיורים וכשרות כדת משה וישראל. בגלל שזה החזון שלנו אנחנו נפגשים עם אנשי ציבורי מכל מיני קבוצות ומפלגות. במהלך השנים אין כמעט מפלגה, למעט הערבים, שלא נפגשנו עם נציגיה. באופן טבעי חשוב לנו להשפיע על השיח שיתקיים באיחוד מפלגות הימין ובימין החדש. חשוב לנו שכלל המפלגות יאמצו את השיח שלנו כדי לחבר את החברה ליהדותה.

"הסוגיות של איך יראו הנישואים בישראל, איך יראה מערך הכשרות והגיור בישראל, סוגיות החינוך היהודי והדתה ויחסנו עם העולם היהודי-כל הנושאים הללו חשובים לנו וחשוב לנו להשפיע עליהם דרך פוליטיקאים אך אין לנו שום עניין בפוליטיקה היומיומית או הפרסונלית" הוא מסביר. 

הרב פרץ והרב סתיו, הערב

הרב פרץ והרב סתיוצילום: דוברות הבית היהודי

האינטרסים שלכם לא באים לידי ביטוי, בגלל שאתם לא תומכים בגלוי באף מפלגה

"אני חושב שזה דווקא להפך. בחלק מהמקרים הצלחנו לקדם דברים בגלל שאנחנו לא פוליטיים, והצלחנו להשיג הסכמות מהליכוד וממפלגת העבודה. לדוגמה 'חוק צהר', שפתח את אזורי הנישואין, קודם על ידי כל המפלגות דווקא בגלל שהוא לא פוליטי. נברך כל קבוצה שתאמץ את האג'נדה של צהר או חלק מהאג'נדה של צהר וכשנצטרך להתווכח אז נתווכח". 

הציבור אוהב את צהר, אבל בסוף הפוליטיקאים בוחרים ללכת עם רבני הר המור. למה אתה חושב שזה קורה? 

הרב סתיו עונה בהססנות לשאלה: "יש פוליטיקאים כאלה ויש פוליטיקאים כאלה. אני לא מתייחס לפוליטיקאי לפי רבותיו אלא לפי עמדותיו. אני אתן לך דוגמה: לפני מספר ימים פורסמו,באתר שלכם, דברים שיוחסו לבכיר האיחוד הלאומי. אני מקווה שהוא לא אמר אותם, אבל אם הוא כן אמר אותם אז יש כאן שילוב של הוצאת שם רע, רשעות ובורות ביחס לסוגיות הכשרות שצהר מעורבת בהם, וביחס לחקיקה שאותו ח"כ ביקש לקדם. חקיקה שהיתה הורסת את החקלאות הישראלית והיתה הורסת את הכשרות בישראל". 

"ברוב חוצפתו הוא העז לייחס לצהר מחשבה שבגלל שאנחנו רוצים להקים מערך כשרות אנחנו רוצים שמערכת הכשרות של הרבנות תהיה גרועה יותר. להפך! אנחנו הראשונים שנרצה לשפר את מערך הכשרות של הרבנות הראשית", אומר הרב סתיו בכעס, ותוקף את חבר הכנסת סמוטריץ'

"הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ' קבעה שאנחנו נותנים לרבנות את המונופול להכתיב את הסטנדרטים בכל מקום- כאילו זו הבעיה של הרבנות הראשית. כאילו, הבעיה לא שחלק מהמשגיחים לא מגיעים, לא שדוח מבקר המדינה מצא כי חלק מהמשגיחים הם קרובי משפחה של ראש המועצה או של איזה רב הקשור בקשרים פוליטיים. הבעיה לא שהם לא אוכלים מהכשרות שאותה בעצם הם מתירים, אלא שאין סטנדרטים אחידים

"רק מי שלא מבין בכשרות חושב שזו הבעיה של הכשרות בישראל. הבעיה המרכזית היא שהרבנות הראשית גם קובעת את הסטנדרטים, גם מפקחת וגם מעסיקה את המשגיחים והעובדים דבר שלא מייצר תחרות". 

"אנחנו אמרנו לרב בן דהן שנקבל את הצעת החוק אך חשובים לנו שני דברים. הראשון שהרבנות לפחות לא תחמיר את הסטנדרטים והשני שהיתר המכירה ייקבע כסטנדרט שלא יורדים ממנו. אך הם לא היו מוכנים לעמוד בזה כי איזה רב יסכים להתיר לגבות את היתר המכירה תמיד?" 

"אחרי שזה לא עבד ביקשנו שלפחות יפתחו את אזורי הכשרות כדי שתהיה תחרות מינימלית. לאו דווקא של צהר, אלא בין הרבנות. מונופול במהות שלו הוא רע בכל מקום. מונופול מביא לשחיתות ולבירוקרטיה במקרה שלנו הוא גם מביא לחוסר כשרות. לייחס לנו שרצינו להרוס חוק טוב כדי לקדם את הכשרות של צהר זה פשוט לא נכון. צריך לייעל את מערך הכשרות של הרבנות הראשית, ואין ייעול ללא תחרות". 

ח"כ סמוטריץ

ח"כ סמוטריץ'. צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

נפגעת מחבר הכנסת סמוטריץ'?

"לא. אבל זה מעיד על יהירות ובורות ובעיקר מעיד על חוסר הבנה של המטרייה. היום כולם אוהבים לחבק את פרויקט הנישואים של צהר אבל צריך לזכור שבית המדרש של אותו חבר כנסת טענו דברים קשים גם על חוק צהר. הם טענו שהוא יפגע ברבנות שהוא יפגע בייחוסים בישראל. אנחנו שמחים שהרבנויות בישראל משתדרגות, בגלל שלזוג בישראל יש אופציה להתחתן או בצהר או בכל רבנות עיר שהוא בוחר בה. 

"צריך שהרבנות תהיה רגולטור שתכתיב עקרונות וסטנדרטים, אך על גבי זה פתח את זה לתחרות אפילו בתוך הרבנויות עצמם כך שבעלי העסק לא שבויים בידי אדוניהם ונתונים לכל גחמה".

נחזור לבחירות, אולי הארגון שלך מותקף על ידי חבר כנסת שאמור לייצג אותך בממשלה. אולי אפילו נשארת לבד? 

"אנחנו לא לבד, אנחנו מרגישים תמיכה ציבורית רחבה מאוד. גם בציבור הדתי לאומי יש תמיכה רחבה בעשייה של צהר, אולי מלבד קבוצות בודדות. אני חושב שאפשר לראות גם במפלגת הימין החדש וגם בבית היהודי את התמיכה, אבל הימין החדש אומר בכל מקום שהוא תומך בגישה ובערכים שצהר מייצג. אנחנו שומעים את זה גם בבכירים בכחול לבן ובליכוד. אני מקווה שהיציאה של חבר הכנסת הזו היתה יציאה חד פעמית. ושהוא יבין, שגם אם יש לנו וויכוחים וזה בסדר שיהיו לנו וויכוחים, מגמתנו צריכה לשפר את ההנגשה של היהדות לחברה הישראלית.

יכול להיות שמפלגת הימין החדש מייצגת את האינטרסים שלכם יותר ממפלגת הבית היהודי? 

"אני אומר לכל מפלגה- מעשיכם יקרבוכם ומעשיכם ירחיקוכם. אני לא אומר לאיזה מפלגה להצביע, כרב עיר אני מנוע מלעסוק בנושא הזה. מפלגות שיאמצו את הקו של דיאלוג מתוך הסכמה והפחתה של הכפייה והכניסה לחיים הפרטים של האזרח יגרמו לכך שתהיה יותר יהדות ויותר חיבור לתורה בעם ישראל. 

ברגע שכופים משהו על האדם זה יישר מייצר אצלו כוחות התנגדות. אנחנו ננצח בשבת, בכשרות ובנישואים אם נאפשר לאנשים את התחושה שהם בוחרים. מכיוון שאנחנו מאמינים בתורה שלנו, יש לנו תורת אמת, אני לא צריך לכפות אותה על אף אחד. אני לא צריך לכפות על מישהו את השבת, אני צריך לעורר בו השראה בייחס לשבת. פוליטיקאים שינסו ללכת בדרך אחרת זו זכותם אבל זו לא דרכנו.

הרב סתיו חותם את הראיון ברוח פייסנית: "אני לא חושב שבגלל שחבר כנסת אחד אמר משהו זה משקף את כל העמדות של חברי מפלגתו. אני מאוד מקווה שאחרים ינקטו בעמדות אחרות. אני מאוד שמח שהשר בנט אימץ את דרכה של צהר ואני מאוד מקווה שרבים ילכו בעקבותיו".

צפו בראיון המלא