הרב נחום נריה לכיפה: "בני עקיבא לא צריכה להתערב בענייני הר הבית"

בנו של מייסד מרכז ישיבות בני עקיבא יצא נגד החלטת התנועה לעודד את עובדיה לעלות להר הבית. "מצער מאוד שתנועת נוער דתית שרוצה להיות תורנית תכריז הכרזות כאלו", אמר

חדשות כיפה דויד ליבנה 31/12/17 15:43 יג בטבת התשעח

הרב נחום נריה לכיפה: "בני עקיבא לא צריכה להתערב בענייני הר הבית"
עולים להר הבית, צילום: SLiman Khader/FLASH90

"תנועת נוער ודאי לא צריכה להתערב בענייני הלכה", כך אמר היום (א') לכיפה הרב נחום נריה, ראש ישיבת תורה בציון ובנו של מקים מרכז ישיבות בני עקיבא, הרב משה צבי נריה, בתגובה להחלטת תנועת הנוער לעודד את עובדיה לעלות להר הבית. לדבריו, היחידים שמוסמכים לפסוק בנושא זה הם הרבנים הראשיים לישראל וכי אין לבני עקיבא מה לעסוק בכך. "מצער מאוד שתנועת נוער דתית שרוצה להיות תורנית תכריז הכרזות כאלו", הוסיף.

בשבוע שעבר פורסם כי בוועידת ההנהגה של בני עקיבא עברה החלטה לעודד את עובדיה לעלות להר הבית, ולהנהיג יום מיוחד בשנה שיעסוק ב"דרישת המקדש". ההחלטה מחייבת את אנשי ההנהגה ואת עובדי התנועה.

לדברי הרב נריה, אביו "מאוד נכסף לראות את הזמן שניכנס בקוממיות לארצנו ונראה בבניין מקדשנו, אבל מאוד שלל את הכניסה להר הבית מבחינה הלכתית. גדולי ישראל אמונים בזה על הפסיקה של הרב קוק, הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם וגדולי תורה אחרים. גם אם היום ישנן דעות אחרות ואי אפשר להשוות את המצב של פעם להיום, זה עדיין לא מתיר כניסה.

"הבעיה היותר משמעותית היא שגם השומרים וגם האחראים שנכנסים לא נזהרים בכל הדברים שצריך כשנכנסים, ואז זה פגיעה במורא מקדש. איסור מורא מקדש הוא איסור מדאורייתא. בשעה שנכנסים כל כך הרבה אנשים, ולא מתנהגים כמו שצריך - זו בעיה הרבה יותר משמעותית. חבל שתנועת נוער מתעסקת בדברים של פוסקי הלכה ומכריזה הכרזות בדברים שלא שייכים לתחום שלה".

הרב נריה הוסיף כי שאלת העלייה להר הבית היא שאלה הלכתית, "וגם הריבונות זו שאלה הלכתית בתוך זה, ולכן צריך לפנות אל הרבנים הראשיים או לגדולים שרוב הציבור סומך עליהם ולהציג בפניהם את השאלה, ולפי מה שהם יאמרו כך צריך לעשות". הוא הדגיש כי "זה לא עניינה של תנועת נוער. היא לא צריכה להתערב בענייני הלכה ובנושאי הלכה טהורים, גם אם הם משתייכים לבעיות פוליטיות או חברתיות.

"הרבנות הראשית מוסמכת בדברים. רבני ירושלים מוסמכים בדברים. גם אם גדולי תורה אחרים סבורים אחרת, תנועת נוער ודאי לא צריכה להיכנס לנושא הזה. מה זה תנועת נוער? זה נוער. מה הם שייכים לפסיקה בנושאים האלה. מי שאינו בין התחום הזה שלא ייכנס לזה.

"איך אמרו גדולי תורה? אנחנו לא צריכים להכניס את ראשינו בין הרים גבוהים וחכמי תורה שדנים בדברים וקבעו משהו מסוים. זה לא שייך להם (לבני עקיבא. ד.ל.), ולכן מצער מאוד שתנועת נוער דתית שרוצה להיות תורנית תכריז הכרזות כאלו. חבל שהם לא עוסקים בצדדים אחרים - לא בצד התורני אלא בצד החינוכי-פנימי. זה היה יותר מתבקש".

לדברי הרב נריה בבני עקיבא צריכים לעסוק "בצד הפוזטיבי, בכיסופים להר הבית, בביקורים מסביב לו. היום ירושלים צריכה חיזוק ועידוד. לא דווקא עלייה להר הבית. צריך את האמירה שזה שלנו, יישוב בירושלים - זה תפקידה של תנועת נוער, לא התעסקות בהלכה. הרבנות הראשית היא הסמכות הבלעדית בנושא".

בבני עקיבא אמרו בשבוע שעבר כי "התנועה החליטה לקיים אחת לשנה יום עיון לעובדיה בנושא בית המקדש שיוקדש לתפילה, לימוד ופעילות חינוכית ומעשית, תוך הצגת כל הצדדים ההלכתיים והלאומיים בנושא".