הרב ליאור: אסור לחילונים לעלות להר הבית

אחד הרבנים הגדולים, שמתירים עליה למתחם שנחשב כקדוש ליהדות, אסר על פעילי ההר לעודד עליית חילונים למקום, "עדיף שלא יעלו כלל מאשר שיעלו בטומאה ובהעלמת עין של העולים בטהרה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/07/18 12:28 א באב התשעח

הרב ליאור: אסור לחילונים לעלות להר הבית
אוסר גם על חילוניל לעלות להר הבית, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

אחד מגדולי רבני הציונות הדתית התומכים בעליה להר הבית, הרב דוב ליאור, סבור כי אסור לציבור החילוני לעלות למתחם שנחשב קדוש ליהדות. כך עלה מתשובה שנתן לאחרונה לאחד מפעילי הר הבית.

ארגונים רבים, חלקם דתיים וחלקם לא, מנסים לעודד אנשים רבים לעלות להר הבית ואף מכינים אותם ומספקים להם ליווי והדרכה בזמן הביקורים.

נושא זה היה מוקד שאלתו של אחד מפעילי ההר ביקש לבחון עם הרב ליאור מה נכון לעשות. "מפעם לפעם", כתב, "פונות לעולי ההר בטהרה קבוצות של חילונים וחילוניות המעוניינים לעלות להר הבית. רבים מהם עולים בטומאה בוודאות גמורה. חלק ניכר אף מגיעים כשנעלי עור לרגליהם".

כאן הציג השואל את הדילמה שלו ושל יתר חבריו, "אם נדריך אותם בביקורם בהר - נוכל לדבר אתם על יהדות ומקדש, ולוודא שלא יכנסו לרמה המוגבהת, ולא יעברו על איסור כרת. מאידך, בזה שנדריך אותם, ניתן לגיטימציה לעלייתם בטומאה ונבטל מצוות עשה של שילוח טמאים ושמירת המקדש. כיצד יש לנהוג לפי ההלכה?".

הרב ליאור ענה בצורה ברורה כי אין לעודד חילונים, וכאלה שאינם עולים לפי הכללים, להר. לדבריו, "נראה בפשטות שאין לתת לגיטימציה לעלייה להר הבית בטומאה גם אם בכך תימנע עלייה לרמה. עדיף שלא יעלו כלל מאשר שיעלו בטומאה ובהעלמת עין של העולים בטהרה. העיקר שאתה לא תתמוך ולא תסייע, אפילו בעקיפין לעלייה להר הבית שלא כהלכה".

תשובת הרב ליאור

תשובת הרב ליאורצילום: צילום מסך

גליק, אוחנה ומועלם-רפאלי בהר הבית

מבחינת הרב ליאור לפחות על אחד מהם אסור היה לעלות להר הבית גליק, אוחנה ומועלםצילום: דוברות ח"כ מועלם-רפאלי