הרב יואל בן-נון: "אסור לנו לחמש רוצחים"

לכנס המיוחד שהתקיים היום בכנסת בעניין הפיקוח על ייצוא נשק הוזמנו רבנים רבים כדי להביע תמיכה מוסרית בחוק. הרב בן-נון שהשתתף בכנס: "החוק הזה תואם למוסר ולהלכה ולא פוגע בביטחון של ישראל"

חדשות כיפה גלעד כהן 30/10/18 09:54 כא בחשון התשעט

הרב יואל בן-נון: "אסור לנו לחמש רוצחים"
הרב יואל בן-נון וח"כ חיליק בר, צילום: לשכת ח״כ חיליק בר, שימוש חופשי

בכנס חירום מיוחד בעניין החוק לפיקוח על ייצוא נשק ישראלי השתתפו היום (ג') 42 רבנים כדי להביע עניין בחוק מההיבטים הדתיים והמוסריים. הרבנים חתמו על מכתב התומך בחוק שיזם ח"כ חיליק בר מהמחנה הציוני. בין הרבנים, הרב יואל בן נון, הרב שמואל דוד, הרב בני לאו, הרב יעקב מדן והרב יובל שרלו.
 

הרב יואל בן-נון אמר בכנס ״את עיקר דבריי אני רוצה לכוון לראש הממשלה אשר גדל בבית של היסטוריון, והמכיר את ההיסטוריה של עמנו ובכלל. אני קורא לבנימין נתניהו: אדוני ראש הממשלה, אל תעצור את החקיקה הזו, אל תתייצב נגדה. אל תציב עמדת ממשלה נגדית לחוק הזה, אני קורא לך ולקואליציה לתמוך בו. עליך לשים אתה את הקו האדום, ולתמוך בחוק הזה. מי אם לא אתה? החוק הזה תואם למוסר ולהלכה ולא פוגע בביטחון של ישראל. מעבר לזה התורה וההלכה היהודית אומרים בפירוש שאסור לנו לחמש מרצחים. נקודה. אין דרך אחרת לפרש את זה.״

צילום: דובר ח"כ חיליק בר

״אספקת נשק למשטרים שמבצעים מעשי רצח, זה אסור. קודם כל אסור מבחינה הלכתית. זו הלכה מפורשת ברמב״ם, הלכות עבודה זרה, כך שכל עולם הישיבות היה צריך ליישר קו, מה זה זאת אומרת – זה פשוט אסור, וזה עומד בנוסף לכל סוגיות המוסר שגם מדברים עליה כיום, וזו האמירה שצריכה להיות מונחת בפני כל חבר כנסת שההלכה היא נר לרגליו.
 
הרב יעקב אריאל אמר כי מדובר בהלכה פשוטה וקצרה. "ברמב״ם: אין מוכרים להם דבר שיש בו נזק לרבים.. כגון כלי נשק וכבלים ושלשלאות״.

הרב משה הגר: ״אסור לנו לחזור על מקרה איראן, בו חימשנו אנשים בנשק וטילים שחזרו אחר כך אלינו. חייב להיות פיקוח אתי וועדה שתפקח לאיזה מדינה מייצאים נשק, ולאיזה לא. אני תומך בהקמת ועדה כפי שמציע החוק של ח״כ חיליק בר״.
 
גם הרב גלעד קריב השתתף בכנס ואמר: ״אסור לישראל להניח שום כלי נשק שמיוצר אצלה בידי השפלים שבמרצחים. אסור שזה יקרה. אנחנו לא יכולים כממשלה להצביע מצד אחד על צביעותם של גופים בינלאומיים ושל האו״ם, אך מצד שני לקבוע את הסטנדרט של מועצת הביטחון של האו״ם כמה שמכוון ומנחה אותנו במכירת נשק. גם התנועה שלי רתומה למאבק ציבורי בנושא, ולתמיכה בחוק של ח״כ חיליק בר.״
 
סגן יו״ר הכנסת ח״כ חיליק בר שיזם והוביל את הכנס: ״זה חוק מאוזן והרבה פחות קיצוני מקודמו. לא ייתכן שאין לישראל הגבלות חוקיות-מוסריות המפקחות על הייצוא הביטחוני שלה. לא ייתכן שאנחנו חריגים בכך מבין הדמוקרטיות בעולם. המדובר בגרסה משופרת של הצ״ח שקידמה ח״כ זהבה גלאון, חיוב פיקוח ישראלי לצד שמירה על האינטרס הישראלי בסוגיות חוץ וביטחון.