הצעת חוק: לבטל את הענישה על נישואין מחוץ לרבנות

האם סעיף החוק המטיל אשמה פלילית על רב המחתן ועל בני זוג המתחתנים שלא במסגרת הרבנות - יבוטל? ח"כ עליזה לביא: " עונש מאסר לבני זוג שבחרו לערוך טקס נישואין פרטי ולרב שחיתן הוא כתם למחוקק ופוגע בזכויות יסוד"

חדשות כיפה יהונתן קליין 18/10/18 17:59 ט בחשון התשעט

הצעת חוק: לבטל את הענישה על נישואין מחוץ לרבנות
חתונה, צילום: shutterstock

ביום ראשון הקרוב תעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) שמטרתה לבטל את החוק שעל פיו בני זוג הנישאים בטקס פרטי, והרב המחתן ישאו באשמה פלילית וייחשבו לעבריינים.
סעיף 7 לפקודת הנישואין והגירושין (רישום) קובע, כי אדם שאינו רושם את נישואיו או גירושיו יישא בעונש מאסר של שנתיים. הוראה זו עלולה לחול על כל זוג ועל כל רב מחתן העורך טקס זוגיות פרטי בביתו ואינו "דואג לרישום הנישואין".

יוזמת החוק ח"כ עליזה לביא: " הסעיף הזה הוכנס בדלת האחורית והוא כתם לכנסת ישראל. יהודיות ויהודים הבוחרים להתחתן שלא באמצעות הרבנות לא צריכים להיענש ולהיתפס כעבריינים נפשעים הנשלחים לרצות מאסר של שנתיים, ולשאת באות קלון. עונש המאסר לבני זוג שבחרו לערוך טקס נישואין פרטי הוא פגיעה בזכויות יסוד לחופש דת ולצנעת הפרט ועומד בסתירה לערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הצעת החוק מבקשת  לאפשר לזוגות רבים - שאינם מקבלים מענה לצרכיהם, ובוחרים שלא להירשם ברבנות הראשית אך כן להינשא כדת משה וישראל שלא להיחשב עבריינים".

הרב שאול פרבר, יו"ר עתים: "לא יתכן שבמדינת העם היהודי, יאסר אדם לשנתיים ויפתח לו תיק פלילי, כיוון שקיים מצווה. האבסורד זועק לשמיים, בייחוד כאשר אנו נושאים פנינו אל חוץ לארץ ואל האנטישמיות העולה, במסווה של חקיקה נגד היהדות. מטרתו של הסעיף בצורתו הנוכחית היא לשמר את המונופול של הרבנות על הנישואים בישראל בצורה אגרסיבית, ומונע מזוגות לערוך טקס נישואים דתי על פי אמונתם, רק משום שלא ביקשו לבוא בשערי הממסד הדתי. כל מי שאכפת לו עתיד היהדות במדינת ישראל צריך להתקומם כנגד".

הרב דב חיון, רב קונסרבטיבי שנעצר לפני שלושה חודשים בעקבות תלונה שהוגשה נגדו על עריכת חופה מחוץ לרבנות: "מדינת ישראל צריכה להבין שאין לאף זרם מונופול על היהדות. רבנים רבים שגרים במדינות שונות בעולם לא עולים לארץ כי אין להם פה סיכוי למצוא עבודה, פוסלים אותנו פה כיהודים, אנחנו לא שווי זכויות. זה אבסורד שרב שנתן מעצמו שלוש שנים בצבא לא מקבל את הזכויות וההכרה המגיעה לו כיהודי מן המניין לעומת חרדי שלא נתן מעצמו יום אחד למען המדינה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן