הצ'אנס האחרון? נתניהו מנסה להציל את הממשלה

הביטחון לבנט, הקפאת החקיקה הכלכלית והסתמכות על ח"כים מהאופוזיציה בהצבעות. על אף ההבנה כי הדרך לבחירות סלולה - נתניהו מנסה להימנע מבחירות. בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "זו אינה העת לבחירות". שקד: "הממשלה איננה ממשלת ימין יותר"

חדשות כיפה יהונתן קליין 18/11/18 11:29 י בכסלו התשעט

הצ'אנס האחרון? נתניהו מנסה להציל את הממשלה
מאמצים אחרונים. נתניהו , צילום: קובי גדעון, לע"מ

האם על אף ההבנה הכללית במערכת הפוליטית כי הקדמת הבחירות בלתי נמנעת - יצליח ראש הממשלה להשאיר את ממשלתו לעוד שנה של כהונה. מהבוקר (א') מתפרסמים דיווחים כי נתניהו מקיים שיחות עם ראשי הקואליציה ומציע לשמר את הממשלה הצרה עד תום הכהונה - נובמבר 2019. 

על פי הפרסום ב'חדשות 10', ראש הממשלה מבקש למנות את בנט לשר הביטחון עד סיום הכהונה לפחות (נובמבר 2019, לפחות מזה בנט לא מסכים). בנוסף, נתניהו רוצה להקפיא את החקיקה הכלכלית העצמאית של הח"כים, כך שלא תהיה השתוללות של הצעת חוקים פופוליסטיים לקראת הבחירות. עוד מעוניין ראש הממשלה להסתמך על הצבעות של ח"כים מהאופוזיציה בנושאים מסוימים, ועל הצבעות של ישראל ביתנו בנושאים אידאולוגיים, לדוגמא חאן אל-אחמר.

גורם בכיר בקואליציה אמר כי ״בנושאים אידאולוגיים, ישראל ביתנו לא תעז להצביע נגדנו. בשאר הנושאים נקווה לא להיות תלויים על חודו של קול״. דווח כי נעשו פניות לח"כים מהאופוזיציה בנושא, ביניהם ח"כ רוברט טיבייב, המהווה חלק מרשימת המחנה הציוני אך למעשה פרש ממפלגת העבודה עוד קודם שנכנס לכנסת הנוכחית, לאחר מינויו של יצחק הרצוג ליו"ר הסוכנות. טיבייב אישר כי התקיימו עמו מגעים ומסר כי "אין מה לבנות עליי", בנושא הצבעות עם הממשלה.

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר אמר נתניהו: "בימים האחרונים שוחחתי עם כל ראשי הקואליציה, הערב אני אפגש עם שר האוצר כחלון, בניסיון למנוע את הצורך ללכת לבחירות".
לדבריו, "בתקופה ביטחונית רגישה זאת לא צריך ולא נכון ללכת לבחירות, אנחנו זוכרים מה קרה כשגורמים בקואליציה הפילו את ממשלות הליכוד ב-92' וב-99', וקיבלנו את אסון אוסלו ואת האינתיפאדה.
צריך לעשות כל מה שניתן לעשות כדי להימנע מחזרה על הטעויות הללו", סיים ראש הממשלה.

איילת שקד

כבר לא ממשלת ימין. איילת שקדצילום: יונתן סינדל/פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד אמרה הבוקר לפני ישיבת הממשלה: "בשלב זה הממשלה איננה ממשלת ימין יותר, לצערי. את מה שהיה ניתן לעשות – מינוי שופטים, חוק ההסדרה ודברים נוספים כבר עשינו; את מה שעוד צריך לעשות – פסקת ההתגברות, החזרת ההרתעה וגירוש המסתננים כבר ברור שלא נעשה בממשלה זו". 

עוד אמרה שקד: "ההצדקה היחידה להמשך קיומה של הממשלה עד נובמבר 2019 היא שבנט יבצע מהפכה בביטחון, ויחזיר לישראל את ההרתעה שאבדה בשנתיים האחרונות תחת ליברמן. ללא זה, זו ממשלה שנקראת 'ימנית' אך בפועל מקיימת מדיניות שמאל. לציבור נמאס להצביע ימין ולקבל שמאל, והמשך ממשלת שמאל מקרטעת תסכן את שלטון הימין. לכן יש לגשת לבחירות בהקדם ולהקים ממשלה חדשה בראשות נתניהו, כאשר הבית היהודי היא המפלגה החזקה לימינו".