הפורום החילוני לראש אכ"א: אל תחייב חיילים להשתתף בסיורי סליחות

"לא ראוי בעינינו שהצבא יכפה על חייליו להשתתף בפעילות בעלת אופי דתי כה מובהק", כתבו חברי הפורום לאלוף אלמוז. גורמים בצה"ל: "חייל אינו רשאי להשתחרר מפעילות החינוך אלא באישור מפקדו. ההשתתפות באמירת הסליחות היא רשות בלבד"

חדשות כיפה יהונתן קליין 12/08/18 17:35 א באלול התשעח

הפורום החילוני לראש אכ"א: אל תחייב חיילים להשתתף בסיורי סליחות
חיילים ובחור חרדי בלשכת הגיוס. למצלומים אין קשר למאמר, צילום: פלאש 90

הפורום החילוני, שעלה בחודשים האחרונים לכותרות בעקבות פעילות אינטנסיבית שקיים נגד מה שכינה תופעת "ההדתה", פנה היום (ראשון) במכתב לראש אכ"א בדרישה לאפשר לחיילים חילוניים שלא להשתתף בסיורי סליחות, המתקיימים בצה"ל לקראת הימים הנוראים.

במכתב של הפורום החילוני לראש אכ"א נאמר בין היתר כי "לאור מקרים בעבר בהם חויבו חיילים וחיילות חילוניים להשתתף בסיורי סליחות בעת שירותם הצבאי ואף נענשו כאשר סרבו לכך, ולאור העובדה שפקודת השירות המשותף מטפלת באופן ברור בעניינים מסוג זה, נודה לך אם תוציא איגרת למפקדי צה"ל שתבהיר שאין לחייב חיילים לצאת לסיורי סליחות".

יש לציין כי בעבר חיילים שסירבו להשתתף בסיורי סליחות נשפטו ונענשו על ידי מפקדיהם. בפורום החילוני טענו כי "גם במנותק מהוראות פקודת השירות המשותף, לא ראוי בעינינו שהצבא יכפה על חייליו להשתתף בפעילות בעלת אופי דתי כה מובהק, באופן הפוגע בזכות החוקתית לחופש מדת. כידוע לצבא אין זכות להתנות על זכויות היסוד במידה שאינה עולה על הנדרש ממהותו ומאופיו של השירות, ומובן שהשתתפות בסיורי סליחות אינה מהווה צורך מבצעי שמצדיק פגיעה כזאת בזכויות יסוד.

"מאחר וסיורי הסליחות אמורים להתחיל בקרוב מאד, נבקשך לענות לנו בהקדם האפשרי מהי עמדת הצבא בנושא, והאם בכוונתך לצאת באיגרת מסוג זו שאנו מבקשים ממך להוציא."

סיור סליחות בירושלים. אילוסטרציה

סיור סליחות בירושלים. אילוסטרציהצילום: Hadas Parush/Flash90

גורמים בצה"ל אמרו לכיפה כי "סיורי הסליחות הם חלק מפעילות החינוך הצבאית בדומה לצפייה בהצגה, פעילות מורשת קרב וכדומה. חייל אינו רשאי להשתחרר מפעילות החינוך היחידתית אלא באישור מפקדו אשר מוביל את הפעילות וכפי שנעשה בכל תכנית חינוך בצה"ל. ההשתתפות באמירת הסליחות היא רשות בלבד, וכך גם נאמר לחיילים בעת הסיור". מדובר צה"ל נמסר כי "המכתב התקבל בצה"ל ויענה במישרין לפונים".

ב'פורום הציבורי לישראל יהודית ודמוקרטית' מסרו בתגובה לפנייה כי "בתקופה האחרונה ניתן לראות ניסיונות רבים של ארגוני הנתקה קיצוניים להוביל גם את צה"ל תהליך של ניתוק מערכי היהדות. כזכור לפני מספר שבועות התקיים בכנסת כנס 'הדתה בצה"ל' בו חשפה סגנית היוהל"ם כי היא מקיימת קשרים יומיומיים עם ראשת ארגון ההנתקה הקיצוני "שדולת הנשים" והשתתפו בו ארגוני הנתקה קיצוניים וביניהם הפורום החילוני".

יו"ר הפורום הציבורי, איתי גרנק, הוסיף כי "הפורום החילוני ממשיך במסע השיסוי והשנאה, כעת הוא מבקש לנתק את חיילי צה"ל החילונים והמסורתיים מערכי היהדות בזדון, ומבקש לחסל את סיורי הסליחות שנערכים מדי שנה בצה"ל. זוהי מגמה הולכת וגוברת של מלחמה בכל סממן יהודי בצה"ל על מנת להפוך אותו לצבא מנותק מהיהדות ולכן מנותק מערכי היסוד של עם ישראל".